Jan Slomp schreef:Alias schreef:Inmiddels heb ik toch weer een nieuwe oproep voor vervanging van de accu gekregen, op 9 februari.
Dat wordt ook hoog tijd want een paar dagen geleden brandde ineens het oranje lampje en verscheen de mededeling dat een onderhoudsbeurt nodig was en het aandrijfvermogen beperkt was. Dus meteen naar de dealer, maar die had door drukte pas op 3 februari tijd voor een diagnose. Op de vraag of ik dan wel veilig kan rijden volgde een twijfelachtige bevestiging. Ik moest nog een keer voor werk een langere rit maken en kwam toen tot de ontdekking dat laden bij FastNed niet lukte. Dus de dealer gebeld en te horen gekregen dat dat een vaak voorkomend euvel is en de suggestie een andere laadpaal te proberen. Klopt dat? Geen van de 3 alternatieve laadpalen bood uitkomst. Dus pechhulp die eerst de ANWB inschakelde voor 280 euro maar die zelfs met opzoeken in boekjes en instructies niets kon bereiken. Dus crisis, want 120 km te gaan en maar gemiddeld 95 km actieradius. Toch heelhuids thuis gekomen door langzaam te rijden, maar t scheelde een haartje of een berging was noodzakelijk.Zijn er meer mensen met vergelijkbare ervaringen?
Kan met de nieuwe accu wel overal worden geladen? De grote mate van onduidelijkheid en mededelingen van de dealer die lijken te duiden op paniekvoetbal en noodoplossingen maken me wat onzeker. Zijn de nieuwe accu's echt anders en beter, worden de cellen wel allemaal vervangen? Gaat de geschiedenis zich herhalen of krijgen we garanties?
Ik heb vandaag ook de auto bij de dealer achtergelaten. Oranje lampje brand,melding onderhoud nodig en vermogen beperkt. Wil ook niet meer opladen. Storing is vooralsnog niet te vinden.
Als het probleem van het "beperkte aandrijfvermogen" zich voordoet is het laden uit veiligheidsoverwegingen beperkt tot 30%. Dit kun je dan ook zien in het laadmenu bij de schuifbalk of "slider" waar je het laadpercentage kan instellen of bij de heuveltop reserve instelling bij de eerste modellen van 2017. Die staat dan op 30% en kun je niet verhogen. Bij mij was het probleem, die veroorzaakt werd door de eerdere beperkende software, met een softwareupdate opgelost.
Ik was op dat moment ook nog wachtende op een nieuw batterijpack. Dat overigens echt een heel nieuw pack is. Er vind geen vervanging plaats van individuele cellen. Dat kan ook niet vanwege de andere chemistry en verhoogde capaciteit van de nieuwe cellen. Je kan deze niet mixen en zou dan onbalans in het pack veroorzaken. Als je het fijne er van wil weten zou ik toch aanraden dit topic eens goed door te lezen, er is heel veel informatie te vinden over het batterijprobleem. Nog een goede bron is het forum van onze Amerikaanse vrienden het
Chevy Bolt EV Forum.