Ik heb de auto weer terug!
Volgens de technicus waren de contacten in de laadport wat geoxideerd en hebben ze dat weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Op zich had ik geen last van de laadport want de laadproblemen zijn immers inherent aan de foute 80% software. Ik heb hier gelukkig ook geen rekening voor gekregen. "Je hebt ook al zo veel problemen met je auto nu met al die terugroepacties" zei de receptionist, dus dat is dan wel weer netjes. Hoewel ik mijn auto nieuw heb gekocht op 10 augustus 2020, loopt de fabrieksgarantie vanaf het eerste moment dat de auto op kenteken is gezet, ergens in maart 2020 omdat het een voorraadauto betrof. Dus die tijd ben je dan kwijt. Ik heb het nog nagezocht en het blijkt echt zo te zijn helaas.
Terug naar de software. Die hebben ze tot mijn verbazing geupdate! Of ze hebben op de "foute" 80% software een rollback gedaan of er is inmiddels nieuwe software beschikbaar die de vorige overruled en de 80% limiet verwijdert want ik kan de slider weer op 100% zetten wat impliceert dat de foute software er niet meer in zit. Kortom, de auto rijdt weer zoals het hoort en ook zeiden ze wat de batterijvervangingen betreft dat op zijn vroegst het vierde kwartaal van dit jaar zal zijn, maar waarschijnlijk langer vanwege leveringsproblemen. De laatste accu die mijn dealer vervangen heeft dateert nog van december vorig jaar. Uiteraard heb ik de slider handmatig weer op 80% gezet.
@Theolaanen:
Blijkbaar redt de batterij het niet met vloeistof- en luchtkoeling alleen met dit warme weer en wordt de airco bijgeschakeld. Dat geluid wat je hoort is dus de airco compressor, die je ook hoort als je in de auto zit en de airco aan hebt en bijv. het raam open hebt staan. Ik ben blij dit geluid te horen, want dat betekent dat het pack goed gekoeld wordt. Het is niet voor niets dat de luchtgekoelde Nissan Leafs van die snelle degradeerders zijn.