Het is nu do 25 apr 2024, 23:09


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 17 jul 2022, 19:50

Ai, dat is geen goed nieuws! Ik had gehoopt dat iedereen die nu nog geen problemen na de update zou hebben veilig zou zijn. Dat lijkt dus niet het geval. Hopelijk snel (en met prioriteit) een nieuwe accu mocht het echt mis blijken te zijn!


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 18 jul 2022, 20:39

Vanmiddag de auto bij de dealer achtergelaten. De technicus had het o.a. over een probleem met de laadpoort(?). Maar er waren meer foutcodes en een dieper onderzoek was nodig. Dus afwachten maar wat ze vinden. Heb zolang een elektrische Opel Combo meegekregen die ze op dat moment hadden staan.

Ook vertelde mijn dealer dat het waarschijnlijk op zijn vroegst tegen het einde van het jaar of begin volgend jaar gaat worden met de batterijvervangingen.


Offline

Sanneampera

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: di 19 jul 2022, 13:31
  • km-stand: 50000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 19 jul 2022, 13:38

JacquelineM schreef:
Ruwils schreef:
JacquelineM schreef:Vanmorgen mijn Ampera-e (dec2017) bij de dealer achtergelaten. Software update uitgevoerd op 30 maart, tot gisteren probleemloos, maar nu kan ik dus ook niet meer laden. Leenauto meegekregen, wachten op wat Opel Nederland gaat doen.
Dit is auto nummer 3 bij mijn dealer met dit probleem.

Wauw, dit is best wel heftig. Ik heb tot nu toe geen last met laden (afkloppen) :shock:
Gaf de auto ook nog een foutmelding tijdens de poging tot laden of gebeurt er gewoon helemaal niks?


Auto stopte na laden tot ongeveer 100 km. Storingslampje brandde, melding in display “Vermogen aandrijving beperkt” . Nog een keer laden zelfde effect, ben toen gelijk naar dealer gereden. Inmiddels bericht gekregen dat het nu bij Opel Duitsland ligt. In de loop van volgende week waarschijnlijk nader bericht. Dealer verwacht dat de oplossing zal zijn: accu vervangen. Dit betekent hopelijk voorrang op de wachtlijst hiervoor.


Hier hetzelfde probleem sinds april.
Rijd sinds die tijd met een opel astra benzineauto.
Na meermaals contact met de opel dealer over de vergoeding, vorige week te horen gekregen dat ik sinds die tijd geen vergoeding meer krijg.
Balen met de huidige benzine prijzen.


Offline

Theolaanen

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: zo 21 jun 2015, 20:48
  • km-stand: 28800
  • Lifetime: 56
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdi 19 jul 2022, 17:51

Beste forumleden, zijn er vandaag meer leden, waarbij de Ampera tijdens het laden het geluid maakt alsof de airco volluit aanstaat? Komt dit door de hitte? Ik heb mijn dealer gebeld, maar helaas nog geen antwoord. Ik zie verder geen foutcode. Zijn er meer die dit hebben ervaren


Offline

remib

Newbie

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: za 15 mei 2021, 19:00
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 09:23

Theolaanen schreef:Beste forumleden, zijn er vandaag meer leden, waarbij de Ampera tijdens het laden het geluid maakt alsof de airco volluit aanstaat? Komt dit door de hitte? Ik heb mijn dealer gebeld, maar helaas nog geen antwoord. Ik zie verder geen foutcode. Zijn er meer die dit hebben ervaren


Dat is waarschijnlijk de actieve koeling van de accu's. Klinkt het zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=C3kEhRpfHgA


Offline

Theolaanen

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: zo 21 jun 2015, 20:48
  • km-stand: 28800
  • Lifetime: 56
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 09:40

Beste remib,

Dit is inderdaad het geluid. Dank je wel.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 13:45

Ik heb de auto weer terug! :clap:

Volgens de technicus waren de contacten in de laadport wat geoxideerd en hebben ze dat weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Op zich had ik geen last van de laadport want de laadproblemen zijn immers inherent aan de foute 80% software. Ik heb hier gelukkig ook geen rekening voor gekregen. "Je hebt ook al zo veel problemen met je auto nu met al die terugroepacties" zei de receptionist, dus dat is dan wel weer netjes. Hoewel ik mijn auto nieuw heb gekocht op 10 augustus 2020, loopt de fabrieksgarantie vanaf het eerste moment dat de auto op kenteken is gezet, ergens in maart 2020 omdat het een voorraadauto betrof. Dus die tijd ben je dan kwijt. Ik heb het nog nagezocht en het blijkt echt zo te zijn helaas.

Terug naar de software. Die hebben ze tot mijn verbazing geupdate! Of ze hebben op de "foute" 80% software een rollback gedaan of er is inmiddels nieuwe software beschikbaar die de vorige overruled en de 80% limiet verwijdert want ik kan de slider weer op 100% zetten wat impliceert dat de foute software er niet meer in zit. Kortom, de auto rijdt weer zoals het hoort en ook zeiden ze wat de batterijvervangingen betreft dat op zijn vroegst het vierde kwartaal van dit jaar zal zijn, maar waarschijnlijk langer vanwege leveringsproblemen. De laatste accu die mijn dealer vervangen heeft dateert nog van december vorig jaar. Uiteraard heb ik de slider handmatig weer op 80% gezet.

@Theolaanen:

Blijkbaar redt de batterij het niet met vloeistof- en luchtkoeling alleen met dit warme weer en wordt de airco bijgeschakeld. Dat geluid wat je hoort is dus de airco compressor, die je ook hoort als je in de auto zit en de airco aan hebt en bijv. het raam open hebt staan. Ik ben blij dit geluid te horen, want dat betekent dat het pack goed gekoeld wordt. Het is niet voor niets dat de luchtgekoelde Nissan Leafs van die snelle degradeerders zijn. ;)


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 16:27

appeltaart schreef:
Ruwils schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe Ampera-e!
Veel plezier en veilige kilometers gewenst.

Vervanging van het batterijpack gaat op VIN-nummer (niet op volgorde) en krijg je als het goed is zelf bericht. Iedereen met een Ampera-e heeft een officiële brief van Opel Nederland ontvangen waarin staat dat de accu word vervangen voor een pack van een nieuwere generatie die een hogere capaciteit heeft (60 vs. 66kW) met hernieuwde garantie van 8 jaar of 160.000km, wat het eerste bereikt wordt. Als je die brief niet hebt gehad, omdat je bijvoorbeeld de auto later hebt gekocht, zou dat niks uit moeten maken. Opel weet wie de auto op zijn/haar naam heeft staan. Je kan altijd je dealer vragen hoe het zit.

Het is sowieso aan te raden een account aan te maken bij My Opel en/of bij je dealer. Dan is Opel sowieso op de hoogte van wie de auto is. Ook als deze in onderhoud is bij een Opel dealer, sta je daar als het goed is ook in de administratie en wanneer jouw VIN-nummer dan "oppopt" in de computer mag de dealer een pack bestellen. Door mijn dealer is verteld dat er een lijst van in aanmerking komende VIN-nummers circuleert rond de dealers die wekelijks "ververst" wordt en als zij zien dat er een VIN-nummer van een klant van hun tussen zit dan zullen (mogen) zij van Opel Nederland (en vermoedelijk GM) een batterijpack bestellen, mits die betreffende dealer de vervanging kan en mag doen.

Uiteindelijk komen alle VIN-nummers aan de beurt. Alleen weet niemand wanneer. Het is wat dat betreft net een loterij. Maar ik zou gewoon even langs je dealer gaan, al is het om even kennis te maken ;).


Bedankt voor je reactie! Heb even rond gebeld en sta nu bij de lokale dealer in het systeem. Als het chassisnummer van mn opel in het systeem naar voren komt, bestellen ze een nieuwe accu voor mij. Echter vertelde ze mij al wel dat ze geen accu's verwachten voor het eind van het 3e kwartaal. Dan nog maar even wachten.

Ook vertelde ze mij dat de ampera-e alle software updates gehad heeft, behalve de laatste waar het limiet van de HV accu op max 80% capaciteit gezet word. De reden daarvoor is dat ze die software update niet meer mogen doen van opel NL. Er bleken HV accus niet meer op te laden na die update (had dat volgens mij hier in het draad ook gevonden). Ze vertelde dat ik dus hoogstwaarschijnlijk een maximum capaciteit van 90% update heb. Weet iemand of je dat zelf kan checken? Heb hem zelf nog niet boven de 80% durven te laden (ook niet nodig geweest nog). Stopt hij dan gewoon bij 90% met laden? Of krijg je te zien dat hij tot 100% laad en is het dan achter de schermen 90%?

Groet,


Hij stopt automatisch met laden op 90 (eigenlijk iets meer meen ik) procent. In de instellingen kan je bij gewenst oplaadniveau ook geen 100% meer selecteren. Het balkje springt dan weer terug. De accu mag met de "90% update" niet leger gereden worden dan 1/3.


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 17:13

Ruwils schreef:Ik heb de auto weer terug! :clap:

Volgens de technicus waren de contacten in de laadport wat geoxideerd en hebben ze dat weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Op zich had ik geen last van de laadport want de laadproblemen zijn immers inherent aan de foute 80% software. Ik heb hier gelukkig ook geen rekening voor gekregen. "Je hebt ook al zo veel problemen met je auto nu met al die terugroepacties" zei de receptionist, dus dat is dan wel weer netjes. Hoewel ik mijn auto nieuw heb gekocht op 10 augustus 2020, loopt de fabrieksgarantie vanaf het eerste moment dat de auto op kenteken is gezet, ergens in maart 2020 omdat het een voorraadauto betrof. Dus die tijd ben je dan kwijt. Ik heb het nog nagezocht en het blijkt echt zo te zijn helaas.

Terug naar de software. Die hebben ze tot mijn verbazing geupdate! Of ze hebben op de "foute" 80% software een rollback gedaan of er is inmiddels nieuwe software beschikbaar die de vorige overruled en de 80% limiet verwijdert want ik kan de slider weer op 100% zetten wat impliceert dat de foute software er niet meer in zit. Kortom, de auto rijdt weer zoals het hoort en ook zeiden ze wat de batterijvervangingen betreft dat op zijn vroegst het vierde kwartaal van dit jaar zal zijn, maar waarschijnlijk langer vanwege leveringsproblemen. De laatste accu die mijn dealer vervangen heeft dateert nog van december vorig jaar. Uiteraard heb ik de slider handmatig weer op 80% gezet.

@Theolaanen:

Blijkbaar redt de batterij het niet met vloeistof- en luchtkoeling alleen met dit warme weer en wordt de airco bijgeschakeld. Dat geluid wat je hoort is dus de airco compressor, die je ook hoort als je in de auto zit en de airco aan hebt en bijv. het raam open hebt staan. Ik ben blij dit geluid te horen, want dat betekent dat het pack goed gekoeld wordt. Het is niet voor niets dat de luchtgekoelde Nissan Leafs van die snelle degradeerders zijn. ;)


Wauw, wat goed dat je de auto weer rijdend terug gekregen hebt!

Ik ben wel benieuwd welke software ze geïnstalleerd hebben, bijzonder dat je de slider weer op 100% kan zetten. We zouden als forum ergens een lijstje moeten maken welke varianten we allemaal gehad hebben, ik raak de tel een beetje kwijt.


Offline

RuudSchel

Newbie

  • Berichten: 34
  • Geregistreerd: do 30 nov 2017, 19:37
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 20 jul 2022, 17:32

Ruwils schreef:Ik heb de auto weer terug! :clap:

Volgens de technicus waren de contacten in de laadport wat geoxideerd en hebben ze dat weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Op zich had ik geen last van de laadport want de laadproblemen zijn immers inherent aan de foute 80% software. Ik heb hier gelukkig ook geen rekening voor gekregen. "Je hebt ook al zo veel problemen met je auto nu met al die terugroepacties" zei de receptionist, dus dat is dan wel weer netjes. Hoewel ik mijn auto nieuw heb gekocht op 10 augustus 2020, loopt de fabrieksgarantie vanaf het eerste moment dat de auto op kenteken is gezet, ergens in maart 2020 omdat het een voorraadauto betrof. Dus die tijd ben je dan kwijt. Ik heb het nog nagezocht en het blijkt echt zo te zijn helaas.

Terug naar de software. Die hebben ze tot mijn verbazing geupdate! Of ze hebben op de "foute" 80% software een rollback gedaan of er is inmiddels nieuwe software beschikbaar die de vorige overruled en de 80% limiet verwijdert want ik kan de slider weer op 100% zetten wat impliceert dat de foute software er niet meer in zit. Kortom, de auto rijdt weer zoals het hoort en ook zeiden ze wat de batterijvervangingen betreft dat op zijn vroegst het vierde kwartaal van dit jaar zal zijn, maar waarschijnlijk langer vanwege leveringsproblemen. De laatste accu die mijn dealer vervangen heeft dateert nog van december vorig jaar. Uiteraard heb ik de slider handmatig weer op 80% gezet.


Tijdens het rijden toeters en bellen omdat de laadpoort geoxideerd is? Sterk verhaal, het lijkt me dat de software update (of downgrade) de echte oplossing is geweest. Wel fijn dat die er nu is.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast