Het is nu za 20 apr 2024, 11:03


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 04 dec 2022, 19:58

Wij hebben dit weekend 2x ~260km gereden en daarbij 2x de auto tot 100% geladen.

De eerste keer was de GOM range zonder verwarming 326 km (max 384, min 250). De tweede keer 348 (max 410, min 285). Net van de lader gehaald bij 87%. Nu is de GOM actieradius 279 km zonder verwarming (max 329, min 218).

In de praktijk lag de range ergens tussen de 280 en 300 kilometer denk ik beide ritten (260km rijden, daarna gaf de GOM nog 20-40km actieradius aan). Dit was bij 99% snelweg, 3 tot -1 graden, bijna de gehele rit de cruise control op 104-106 km/h. ABRP (gekoppeld via OBD) geeft inmiddels een capaciteit van 65.4 kWh aan.

Hopelijk kun je hier wat mee!


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 04 dec 2022, 23:40

Bij jouw loopt de capaciteit dus op. Weetje nog hoe die was vlak na de vervanging?
Geeft wel hoop dat het goed komt. Bij mij is duidelijk niet het "relearning" proces doorlopen en moet de software het zelf gaan doen wat volgens het ChevyBolt forum erg lang kan duren..
Trouwens, leuk om te weten dat ABRP de dongle kan uitlezen, ik wist niet dat dat kon. Toch maar eens mee gaan spelen.


Offline

Heinemancp

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: do 04 aug 2022, 07:07
  • km-stand: 89000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 05 dec 2022, 08:41

Ik denk dat het wel meevalt met de actieradius bij jou, dit weekend de winterbanden eronder, kou en niet-gewisselde accu en ik haal nu een afstand van +/-280km (gereden + resterend bij elkaar opgeteld). Ik denk dat het een combinatie is van hogere weerstand en kou dat voor de onaangename verrassing van de range zorgt.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtma 05 dec 2022, 17:03

De range ben ik eigenlijk nu ook niet meer zo bang voor gezien de waarde van anderen en die van jou. Ik kijk nu alleen nog naar de capaciteit aangegeven door EngineLink via de OBDII dongle. En die moet gewoon hoger dan 60kWh aangeven en zeker geen 55kWh zoals nu. Ik zal hem komende week weer helemaal volladen en als die waarde stijgt dan is de BMS inderdaad nog aan het "relearnen" en zeg ik de afspraak met de dealer af. Ik ben vooralsnog niet overtuigd dat de dealer dit "relearnproces" kan versnellen. Anders hadden ze dit al wel gedaan denk ik.

[Edit]
Heb gisteravond de auto weer volgeladen en de capaciteit is weer licht gestegen. Was het de eerste keer 55.08 kWh, toen na één keer laden naar 55.16 kWh en na gisteravond vol te hebben geladen staat deze nu op 55.56kWh, dus er is wel een stijgende lijn te zien, alleen met hele kleine stapjes..
Afgelopen nachtdienst de auto (bijna) volgeladen, was op een half uurtje na vol. De capaciteit staat nu op 55.70kWh. Héél langzaam kruipt het op.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 14 dec 2022, 20:04

Update 14-12-2022:

Nadat de auto gisteren en vandaag bij de dealer is geweest is er een nieuwe "relearning" procedure doorlopen. Blijkbaar was deze procedure tijdens vervanging van de batterij niet (goed) uitgevoerd. Vanmorgen kreeg ik de melding van de dealer dat ik de auto weer kon ophalen. Wel kreeg ik de mededeling dat het proces nog niet helemaal voltooid is en ik de rest moet doen. Dit betekent de auto tot 50% leeg rijden om hem daarna twee uur te laten "rusten" alvorens deze weer op te laden. Ook daarna zal de software zich nog steeds blijven aanpassen tot de maximale capaciteit is bereikt.

Bij het ophalen van de auto heb ik uiteraard meteen de actuele capaciteit bekeken via de OBDII dongle met EngineLink en de "Bat Cap Est" capaciteit geeft nu al een waarde van 62.61 kWh aan en liet de GOM meter een max. range van 470 kilometer zien. Kijk, dat zijn betere waarden!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ruwils op wo 14 dec 2022, 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

SlomeDuikelaar

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: do 24 dec 2020, 09:59
  • km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 14 dec 2022, 20:07

Beste allemaal,

We nemen bij deze afscheid. Ik heb de auto zojuist meegegeven aan een handelaar.
Ik had er een mooi bedrag voor gekregen. Nu aftellen tot 2023, zodat ik de Model Y kan laten afleveren.
Tot die tijd rijd ik in de auto van mijn vrouw, die toch stil staat ;)

Succes allemaal met de afhandeling van de nieuwe batterijen en geniet van de extra actieradius.
@Ruwils: hoop dat het ook voor jou geldt, vind het maar vreemd jouw casus.

Gegroet SlomeDuikelaar a.k.a. René :wave:


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 14 dec 2022, 20:13

Ha René, heel veel plezier met de Model Y straks. Dat zal zeker gaan lukken denk ik, hele mooie auto! Wellicht dat ik over een paar jaartjes ook in een Model Y rij.

Mooi ook dat je een goede prijs voor je Ampera-e hebt gekregen, maar dat is natuurlijk niet zo gek met een nieuwe accu en jonge occasions, zeker elektrische, zijn momenteel veel waard.

Bij mij zijn de problemen in principe opgelost en heb ik nu al een capaciteit van 62.61 kWh wat nog meer zou worden als het relearnen is voltooid, dus ik ben dik tevreden!


Offline

regis

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 25 jun 2020, 22:35
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdo 15 dec 2022, 17:27

Ruwils bedankt voor het terugkoppelen van je toename capaciteit HV accu na het garage bezoek. Betekent dit dat de garage een aantal malen de HV accu ontlaad en dan weer oplaad. Ik vraag dit omdat mijn accu inderdaad inderdaad ook is verbeterd na de derde oplaadsessie maar het gaat langzaam (zit nu op 57,5 Kwh). Zal zeker die relaerning procedure proberen om hem wat sneller hoger te krijgen. Natuurlijk de temp werkt ook niet mee maar alle beetje helpen.


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdo 15 dec 2022, 20:28

Naar aanleiding van bovenstaande ervaring van Ruwils ben ik toch benieuwd naar de status van mijn accu. Deze is al in maart vervangen en ik heb er alweer zo'n 25.000 km mee gereden en alles lijkt wel ok. Vandaag bv 155 km gereden, 100 - 105 km/uur, verbruik: 5.0 km/kWh en GOM nog een streepje boven halfvol. Maar toch, gewoon om dat ik nu benieuwe ben, een ODB II besteld.
Gister heel even snel getest of ie het deed. Hij connect wel (lampjes, incl het groene knipperen) maar als ik bv de foutcodes wil bekijken geeft een melding "Not connected toe ECU. Connect to ECU first". Als ik google vind ik dat ik wellicht het verkeerde protocol gebruik maar kan nergens vinden welk protocol ik moet kiezen voor de Ampera-e. Ik gebruik de ODB II met Torque Pro.
Wie weet welk protocol ik moet hebben? En verder, wie heeft er tips welke PID's nuttig zijn?


Offline
Avatar gebruiker

SlomeDuikelaar

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: do 24 dec 2020, 09:59
  • km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtvr 16 dec 2022, 12:03

@Ruwils: Gaat helemaal goed komen met de Y. Zojuist vernomen dat ik 10.000 km gratis mag superchargen :clap:
Top om te horen dat het opgelost is met de BMS. Ik zie je vanzelf op het Tesla Forum :wave:


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron