Het is nu vr 19 apr 2024, 20:31


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

wimtim

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: ma 19 feb 2018, 10:25
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 42000
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera-e

Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 15 nov 2020, 11:57

In de VS is er nu een terugroepactie voor alle Chevrolet Bolts van 2017 tm 2019 ivm het vaker voorkomen van spontane accubranden. De voorlopige veronderstelling is dat de accucellen beschadigd raken door te vaak 100% opladen. Het advies is nu om, in afwachting van deze controle, standaard niet verder te laden dan de afdaalreserve. En als je dan toch een lange rit wil maken, zo te laden dat 100% Soc pas bereikt wordt vlak voor vertrek, zodat de accu niet te lang op 100% blijft. Bij de terugroepactie wordt dan waarschijnlijk de software zo aangepast dat je gewoonweg niet meer boven een bepaalde grens kunt laden. Het is nog onduidelijk wat de oplossing op lange termijn wordt, vervangen van alle accu's? De accu's in de 2020 modellen zijn nl veel beter.

Hier is er nog geen terugroepactie voor de Ampera E. Ik ben benieuwd of er die gaat komen. Het lijkt er op dat Opel liefst zo snel mogelijk van deze auto's af wil, gezien het stoppen met Onstar.

Zijn er hier eigenlijk meldingen van branden geweest?


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 17 nov 2020, 13:37

wimtim schreef:In de VS is er nu een terugroepactie voor alle Chevrolet Bolts van 2017 tm 2019 ivm het vaker voorkomen van spontane accubranden. De voorlopige veronderstelling is dat de accucellen beschadigd raken door te vaak 100% opladen. Het advies is nu om, in afwachting van deze controle, standaard niet verder te laden dan de afdaalreserve. En als je dan toch een lange rit wil maken, zo te laden dat 100% Soc pas bereikt wordt vlak voor vertrek, zodat de accu niet te lang op 100% blijft. Bij de terugroepactie wordt dan waarschijnlijk de software zo aangepast dat je gewoonweg niet meer boven een bepaalde grens kunt laden. Het is nog onduidelijk wat de oplossing op lange termijn wordt, vervangen van alle accu's? De accu's in de 2020 modellen zijn nl veel beter.

Hier is er nog geen terugroepactie voor de Ampera E. Ik ben benieuwd of er die gaat komen. Het lijkt er op dat Opel liefst zo snel mogelijk van deze auto's af wil, gezien het stoppen met Onstar.

Zijn er hier eigenlijk meldingen van branden geweest?


In Duitsland recent eentje: https://www.goingelectric.de/forum/view ... 08&t=61597


De kans dat een benzineauto in brand vliegt is nog steeds een stuk groter gelukkig.


Offline

wimtim

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: ma 19 feb 2018, 10:25
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 42000
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtma 23 nov 2020, 21:50

Dank je voor je bericht. Ik vond een nogal angstaanjagend filmpje. Ik dacht altijd dat een batterij maar langzaam aan het branden gaat en dat je tov een brandstofauto veel tijd hebt om er uit te komen. Ik zie nu dat je, voordat je verbrandt, al gestikt bent in de giftige dampen. Het lijkt me ook een ramp als dit in een parkeergarage gebeurt. Deze auto had ook nog dezelfde kleur als de mijne....


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 24 nov 2020, 15:12

wimtim schreef:Het is nog onduidelijk wat de oplossing op lange termijn wordt, vervangen van alle accu's? De accu's in de 2020 modellen zijn nl veel beter.

Ik denk dat je doelt op de nieuwe Bolt met de 66kWh accu? Ik heb een 2020 Amprea-e, maar dat is gewoon de 60kWh uitvoering. Voor zover ik weet bestaat er ook geen Opel Ampera-e met 66kWh accu.

De laatste Ampera-e's, waaronder de mijne, zijn de laatste voorraadmodellen die rond februari dit jaar op kenteken zijn gezet en zijn dus feitelijk 2019-modellen en is de productie voor Opel gestopt.


Offline

wimtim

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: ma 19 feb 2018, 10:25
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 42000
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtvr 27 nov 2020, 23:07

Nee, het gaat over de 60 Kwh accu die jij dus ook hebt. De 2020 modellen in de USA hebben een 66 kwh accu die ook van betere kwaliteit schijnt te zijn. Die auto's worden in de USA niet teruggeroepen. De laatste Ampera's die hier nog uitgeleverd worden zijn nog oude modellen. Inmiddels is er in Duitsland ook een terugroepactie voor de Ampera E


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtza 28 nov 2020, 18:48

Ben benieuwd of wij dan ook nog iets horen. Maar die terugroepactie betreft dus alleen een software update (of moet ik zeggen downgrade) die ervoor zorgt dat je max. tot 90% kan laden om zo de batterij te beschermen? Ik denk niet dat ze in alle Ampera-e's en Bolt's een nieuwe batterij gaan plaatsen. Dan is GM meteen failliet ;)


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtza 28 nov 2020, 19:49

wimtim schreef:Nee, het gaat over de 60 Kwh accu die jij dus ook hebt. De 2020 modellen in de USA hebben een 66 kwh accu die ook van betere kwaliteit schijnt te zijn. Die auto's worden in de USA niet teruggeroepen. De laatste Ampera's die hier nog uitgeleverd worden zijn nog oude modellen. Inmiddels is er in Duitsland ook een terugroepactie voor de Ampera E


Heb je een link naar een bericht van een Duitse terugroepactie? Ik kan het nergens vinden nog.


Offline

ottensh

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: di 10 apr 2018, 10:05
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: geen

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdo 03 dec 2020, 13:21

Gisteren contact gehad met mijn Opel dealer aangaande een evt. terugroepactie i.v.m. de accubranden. Via de RDW is er nog geen officiële terugroepactie bekend gemaakt, maar mijn Opel dealer is zelf wel op de hoogte van de problematiek en de software aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Ik heb voor woensdag a.s. een afspraak staan om dit te laten uitvoeren (i.c.m. een wielenwissel).


Offline

Ampdriver

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: wo 09 dec 2020, 23:13
  • km-stand: 40000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtwo 09 dec 2020, 23:35

Vorige week op verzoek bij Opel dealer geweest i.v.m. terugroepactie accubranden. De terugroepactie houdt in dat de maximale state of charge op 90% wordt gezet. Erg geschrokken van de impact op de range :shock: . Deze is aanzienlijk verminderd. Opel weet nog niet wanneer e.e.a. structureel opgelost kan gaan worden.
Heeft iemand ervaringen?


Offline

PaulusPotter

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: ma 14 dec 2020, 23:09
  • km-stand: 5200
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtma 14 dec 2020, 23:18

Ik vandaag bij de dealer geweest, ik ben niet blij met deze actie ik schafte de auto aan omdat ik een groot bereik wilde.
Het is nu winter en mijn bereik zonder deze downgrade was al terug gelopen naar 266 Km. (met verwarming)
Ik vrees dat het nu nog veel minder word. Opel zegt aan een oplossing te werken. Als techneut weet ik dat er maar een oplossing is en dat is een battery replacement. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Ik heb de auto pas een half jaar.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten