Het heeft vooral te maken of de auto een warmtepomp heeft voor interieurverwarming of gewoon een energieslurpende weerstandsspiraal. Om de één of andere reden heeft de Chevrolet Bolt en dus de Opel Ampera-e geen warmtepomp terwijl veel andere EV's dat wel hebben. Zelfs mijn vorige 1e generatie Nissan Leaf met kleine 24kWh accu had een warmtepomp. Best wel vreemd als je bedenkt dat de Ampera-e een paar jaar geleden een godsvermogen kostte in vergelijking tot andere EV's uit de betreffende periode. Eigenlijk is dat vreemd, want een gewone split unit airco (lucht warmtepomp) heeft een "inverter" functie waarmee het proces omgekeerd wordt zodat je er mee kunt verwarmen. De warmte wordt letterlijk uit de buitenlucht gehaald, ook al is die koud, het is bijna magie!
Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld mijn huis volledig met airco's verwarm, omdat die ontzettend efficient zijn tot aan COP 5 aan toe. De COP waarde is de hoeveelheid warmte die je krijgt uit de ingebrachte energie. Iedere COP waarde vermenigvuldigt de hoeveelheid energie die je er in steekt. Stop je bijvoorbeeld bij een waarde van COP 5 een hoeveelheid van 500 watt aan stroom in, komt er 5x de hoeveelheid er weer als warmte uit, dus vergelijkbaar met een 2500 watt elektrische kachel. De COP waarde neemt uiteraard af als de temperatuur richting het vriespunt zakt, maar is dan nog steeds veel efficiënter dan een gewoon elektrisch straal- of ventilatiekacheltje of een gasgestookte CV-ketel.
Daarom is het eigenlijk zo vreemd dat auto-airco's geen inverter functie hebben. De Leaf had een aparte warmtepomp voor de verwarming naast de airco. Wellicht valt hier dus nog wel wat te verbeteren/ontwikkelen in de (EV) auto-airco techniek. De Audi e-tron en met name de Jaguar I-PACE doen het buitengewoon goed in de winter. Lijkt er op dat zij wel een goed warmtepompsysteem aan boord hebben.