Het is nu di 30 apr 2024, 16:17


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtvr 08 jan 2021, 18:07

Grappig, als gewenst oplaadniveau kan je nu tot 95% selecteren. Ergens op het Duitse forum gelezen dat het eigenlijk 94% is. Volgens mij wordt de voorspelde range er nu ook op aangepast, dat "vol" dus 94-95% is. De dealer gaat er vanuit dat er nog een tweede definitieve fix komt.

Ik las ergens online het argument dat het slim is om wel mee te doen aan de terugroepactie, dat mocht het minimale kansje waarheid worden en er wat gebeurt, je in ieder geval kan aantonen dat je de update gedaan hebt.

Afbeelding


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtvr 08 jan 2021, 19:08

Ruben schreef:
Ruwils schreef:De enige oplossing is het vervangen van het batterijpakket. Dat is de halve waarde van de auto. Gaan ze niet doen ben ik bang.


Dat lijkt me wat voorbarig om te concluderen. Ze kunnen ook het laadgedrag aanpassen, b.v. hoe de laatste vijf procent verloopt. De meeste branden waren veroorzaakt toen de auto's met 100% nog aan de oplader stonden. Bij een van de Koreaanse merken hebben ze een soortgelijk incident opgelost, dat waren ook cellen van LG.



Inderdaad, er zijn nog wel (software) oplossingen tussen "afknijpen" en "volledige batterijvervanging"...

Dat laadgedrag is daarbij de crux; dat zag je ook met mobiele apparaten (die - bijvoorbeeld - bij Apple gingen "leren" how de gebruiker laadde [hoe laat, hoe lang et cetera] en hun "gedrag" daaraan gingen aanpassen; iPhones van mensen die hun mobieltje de hele nacht, elke nacht , aan de lader hangen stopten met laden na een bepaalde periode)...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdi 12 jan 2021, 18:33

Heb zelf ook nog geen brief dealer gehad, zie nu bericht op website RDW:

Referentiecode producent 20-C-189 (vervangt 20-C-175)
Meldende producent/distributeur Groupe PSA Nederland
Referentiecode RDW MGP200551
Publicatiedatum RDW 10-12-2020

Merk/Type OPEL AMPERA-E
Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - elektrische installatie
Omschrijving defect De hoogspanningsaccu kan oververhit raken en mogelijk brand veroorzaken wanneer deze volledig of bijna volledig wordt opgeladen.

Materiële gevolgen De achterbank kan door oververhitting van de hoogspanningsaccu gaan smeulen of in brand komen te staan.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade

Beschrijving van het herstel Voertuigeigenaren worden verzocht zicht te melden bij de merkdealer waar een tussentijdse oplossing wordt geboden totdat definitieve oplossing beschikbaar is. (De Regeleenheid K114B (Regelmodule 2 aandrijflijn Hybrid/EV) programmeren via SPS met de meest recente software op TIS2WEB om accu niet meer dan 90% van de volledige capaciteit te kunnen opladen)

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer 020 6545751

Opmerkingen RDW De actie 20-C-189 vervangt de eerdere actie 20-C-175.


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtwo 13 jan 2021, 11:23

Laatst bijgewerkt door Roos op za 30 jan 2021, 11:16, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

Zandworm

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: za 09 jan 2021, 14:36
  • km-stand: 55000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtdo 28 jan 2021, 15:23

Hoor toch graag hoe anderen hier naar kijken. Ik ben zelf not amused met een accucapaciteit van 90% en heb de update dan ook (nog) niet laten uitvoeren. Heeft iemand er zicht op of Opel/Generator Motors zich het hier makkelijk vanaf wil maken en het bij deze kuloplossing wil houden? Je zou deze auto maar minder dan een jaar geleden hebben gekocht/geleased, dan sta je hier lekker voor paal. Ging al niet geweldig met de verkoop maar nu wil helemaal niemand deze auto meer hebben, ook niet voor 30 duizend euro.


Offline

Donnie

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: vr 29 jan 2021, 13:50
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtvr 29 jan 2021, 16:14

Hallo allemaal,

Ik heb me net aangemeld (en voorgesteld :) ) op het Forum.

Sinds deze zomer hebben wij een Opel Ampera-E en onze auto heeft recent de (accu-terugroepactie) software update gehad. Op dit forum las ik van verschillende mensen hun gedachten en ervaringen dus bij deze die van mij.

Voordat de terugroepactie bekend was in Nederland, kwam ik er per toeval achter dat GM een terugroepactie had op de Bolt in Amerika. Korte tijd later bleek dat ook de Ampera-e het risico liep op mogelijk zelfontbranding. Ondanks dat een BBQ best gezellig kan zijn, sprak het idee van een brandende auto me niet aan.

Daarom heb ik maar eens gebeld met Opel Nederland. Daar wisten ze me te vertellen dat er inderdaad een terugroepactie aan zat te komen en dat ik daarvoor contact op kon nemen met de dealer. Omdat ik ondertussen best veel gelezen had over de terugroepactie in Amerika en de procedures die daar gestart waren tegen GM door Bolt bezitters, was ik benieuwd hoe Opel verder met dit probleem zou omgaan. Daarom dat ik die vraag ook stelde in het telefoongesprek met een medewerker van Opel Nederland. De reactie was dat inderdaad middels een software update eerst de accu zou worden beperkt tot 90%. Toen ik vroeg of dit een tijdelijke (zoals door GM is aangegeven en ondertussen ook op de website van de RDW staat) of permanente oplossing zou zijn, gaf me aan dat nog niet te weten, maar dat het hem onwaarschijnlijk leek dat ze de accu's zouden gaan vervangen. Daar voegde hij nog aan toe dat als hij zou moeten kiezen tussen 'minder range' of 'een auto die spontaan kan ontbranden' hij dan toch altijd voor het eerste zou kiezen... Uiteraard ben ik het in die keuze helemaal met die medewerker eens. Alleen is dat niet waar het om gaat. Het gaat er om dat je een auto koopt die een bepaalde actieradius heeft en dat nu die actieradius met 10% wordt terugschroeft. Als dit tijdelijk is uit veiligheidsoverweging helemaal prima (mits je degenen die daardoor kosten moeten maken compenseert). Als dit een permanente oplossing is, dan is het uiteraard niet prima. In dat geval zijn mngelijke oplossingen het vervangen van de accu's, het terugnemen van de auto door Opel, het bieden van financiële compensatie aan de eigenaren, het betalen van schade etc.

Ondanks dat ze naar mij niet zullen gaan luisteren, lijkt het me verstandig als Opel Nederland toch vast over oplossingen gaat nadenken. De reden daarvan is dat van wat ik er over gelezen heb, het niet mogelijk lijkt om een fout in een accu (hardware) te herstellen met software. Daarom spreken, GM, Opel en de RDW ook over een 'tijdelijke oplossing'. In California zijn de eerste Chevrolet Volts al teruggekocht tegen forse bedragen. Dit is lastig te vergelijken met Nederland omdat daar andere regelgeving geldt. Gelukkig is er in Nederland en Europa ook voldoende wetgeving die de consument in dit soort gevallen kan helpen. Hopelijk is dat allemaal niet nodig en lost Opel het in Europa netjes op. Net zoals bijvoorbeeld Ford (maar ook andere merken) dat recent heeft gedaan bij alle Kuga - hybrids, waar uit veiligheidsoverweging alle accu's zijn vervangen. Laten we er op vertrouwen (en dat doe ik ook) dat Opel eveneens met een nette oplossing komt. Ondertussen houd ik de ontwikkelingen en Amerika en Europa goed in de gaten.

Mochten jullie iets horen of nieuws hebben hierover, zou ik het erg waarderen als jullie het ook delen :thumbup:


Offline

Roos

Vaste klant

  • Berichten: 135
  • Geregistreerd: za 27 jun 2020, 21:58
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtza 30 jan 2021, 11:15

Beste Donnie, bedankt voor je uitvoerige bijdrage, en ik ga ervan uit dat Opel Europa met een oplossing komt, net als reeds genoemd wordt in de US Bolt video over dit probleem, waarvan ik een link heb vermeld in mijn vorige reactie.
Ik schrijf "ïk ga er van uit", net als jij, maar ben daar niet zeker van.

Opel laat tot op heden de Opel bezitters met een On Star systeem ook in de steek. Ze wisten al heel lang geleden dat On Star zou stoppen, maar daar is nog geen vervanging voor. dealer zegt, komt eraan, Opel NL zegt: vergeet het maar.....

Als het uiteindelijk een juridische stoeiparty wordt, hebben we helaas nu 2 problemen. Ook wij hebben de Ampera in juli 2020 gekocht, en dit voelt niet goed.


Offline

Donnie

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: vr 29 jan 2021, 13:50
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtza 30 jan 2021, 14:03

Beste Roos,

Thanks voor de snelle reactie :-)

Het is inderdaad even wachten wat er gaat gebeuren. On Star is inderdaad een tweede verhaal waarvoor nog geen oplossing is. Ook vind ik de app van Opel echt waardeloos. Die doet bij mij nagenoeg niets en informatie krijgen van en over de status van het opladen en onderhoud lijkt me - in deze tijd - toch eenvoudig te regelen.

Ik vermoed dat Opel op dit moment echt afwacht wat GM gaat doen. Grootste deel van het probleem (gezien de verkochte aantallen daar en in Europa) zit daar. Ik vrees alleen dat GM ook niet echt vrolijk wordt van het idee om van ongeveer 70.000 auto’s de accu te gaan vervangen of ze terug te nemen. Een oplossing zal vermoedelijk niet heel eenvoudig zijn aangezien het angstvallig stil is bij GM hierover sinds de ontdekking enkele maanden geleden.

Voor Opel Nederlands is het probleem wat dat betreft kleiner omdat er volgens mij maar zo’n 1500 Ampera-e’s in ons land rondrijden (zijn wij even bijzonder ;-). En ja als Opel niet wil en het zou een juridisch getouwtrek worden, dan zijn 1500 autobezitters die zich verenigen er toch wel heel veel.

Ik ben ook erg benieuwd naar de snelheid van gezamenlijke rechtzaken die in Amerika gestart zijn. Wellicht dat daarin ook al wordt behandeld of het probleem überhaupt op te lossen is zonder de accu’s te vervangen.

Voordeel is wel dat wij verder erg tevreden zijn over de auto en nu maar hopen dat Opel met een nette oplossing komt zodat die tevredenheid blijft.

Misschien dat ik het eenvoudig kan zien (maar ik weet nog niet hoe) maar weet iemand hoeveel Opel Ampera-e rijders wr lid zijn van dit Forum?

Als het enige tijd gaat duren, zouden we altijd eens namens de leden gezamenlijk een briefje kunnen sturen aan Opel met de vraag of zij een tijdpad kunnen aangeven in de On star kwestie en de Accu kwestie. Dan is sowieso sterker dan dat 1 individu dat doet lijkt me.

@moderator: is het mogelijk om daar een poll over uit te zetten of zo onder de Ampera-e leden van dit forum?


Offline

Bennieboy

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: vr 29 jan 2021, 11:35
  • km-stand: 10
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtza 30 jan 2021, 21:51

Alle Opel Ampera-E's moeten acuut terug voor een downgrade-actie (max. laden tot 90%). Hier wordt niemand blij van. Heeft iemand al vernomen wanneer er een oplossing in zicht komt?
Is het zinvol gezamenlijk iets te ondernemen naar Opel?

Hoor het graag


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden

Berichtzo 31 jan 2021, 10:46

Donnie schreef:Misschien dat ik het eenvoudig kan zien (maar ik weet nog niet hoe) maar weet iemand hoeveel Opel Ampera-e rijders wr lid zijn van dit Forum?

@moderator: is het mogelijk om daar een poll over uit te zetten of zo onder de Ampera-e leden van dit forum?


Je kunt een poll maken in dit subforum. Uiteindelijk zullen de gebruikers jou moeten benaderen als ze interesse hebben, ik kan niet de gegevens pro-actief delen.

Ook kan ik in de database zien hoeveel gebruikers zich hebben geregistreerd met een Ampera-e als auto. Dat geeft een indicatie m.b.t. je eerste vraag.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten