Het is nu di 31 jan 2023, 21:56

Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

SlomeDuikelaar

Newbie

• km-stand: 45000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 20 nov 2022, 12:19

Donderdagochtend ga ik mijn auto inleveren voor de nieuwe batterij.
Ik ga zeker vragen om voldoende documentatie van de vervanging en de nieuwe garantie.

Mijn inschatting is dat dit zeker de auto zeer aantrekkelijk maakt voor de verkoop.
Zodra donderdag goed verlopen is, ga ik namelijk een Tesla model Y bestellen.
De model 3 was altijd mijn doel, toen ik van mijn Peugeot RCZ wilde overstappen naar elektrisch.
Vanwege de subsidie verlaging en de randvoorwaarden heb ik de Ampera-E gekocht.
Tegenwoordig is de model Y aantrekkelijker dan een model 3.
Zeker nu ik 6 dagen geleden een dochter heb gekregen :angel:

Offtopic: Mochten jullie iemand weten die geïnteresseerd is in een Ampera-E Business Executive met nu circa 45000km.
Ik ben zelf hobby detailer, dus de auto staat er top bij in zijn coating en wordt 2 wekelijks met de hand vertroeteld ;)

Ruwils

Stamgast

• km-stand: 30760

Berichtzo 20 nov 2022, 15:44

SlomeDuikelaar schreef:Donderdagochtend ga ik mijn auto inleveren voor de nieuwe batterij.
Ik ga zeker vragen om voldoende documentatie van de vervanging en de nieuwe garantie.

Mijn inschatting is dat dit zeker de auto zeer aantrekkelijk maakt voor de verkoop.
Zodra donderdag goed verlopen is, ga ik namelijk een Tesla model Y bestellen.
De model 3 was altijd mijn doel, toen ik van mijn Peugeot RCZ wilde overstappen naar elektrisch.
Vanwege de subsidie verlaging en de randvoorwaarden heb ik de Ampera-E gekocht.
Tegenwoordig is de model Y aantrekkelijker dan een model 3.
Zeker nu ik 6 dagen geleden een dochter heb gekregen :angel:

Offtopic: Mochten jullie iemand weten die geïnteresseerd is in een Ampera-E Business Executive met nu circa 45000km.
Ik ben zelf hobby detailer, dus de auto staat er top bij in zijn coating en wordt 2 wekelijks met de hand vertroeteld ;)

Mooi hoor!
De Model Y zou ook mijn keuze zijn als ik een Tesla zou bestellen, want hoger model. Ik wil niet meer in een kart rijden. Ik heb twee collega's die een Model S hebben. Prachtige wagen, maar véél te laag.

Welke uitvoering heb je gekozen? De performance, de Long Range AWD of de achterwielaangedreven versie? Leuk weetje: die laatse heeft trouwens dezelfde acceleratiecijfers als de Ampera-e, 0-100 in 6,9 sec.

Maar boden ze geen aantrekkelijke inruil? Of doen ze daar niet aan?
Voordeel nu is dat de occasionprijzen letterlijk de pan uitrijzen en een jonge EV zeer aantrekkelijk is, vooral met een nagelnieuwe accu.

Alleen oppassen dat je de subsidie niet moet terugbetalen. Een van de voorwaarden was dat je de auto minimaal drie jaar in bezit moest hebben. Als je hem eerder verkoopt moet je wellicht (een deel) subsidie terugbetalen.

Theolaanen

Newbie

• km-stand: 28800
  • Lifetime: 56
  • Auto: Ampera

Berichtzo 20 nov 2022, 19:47

Beste forumleden,

Morgen krijgt mijn Ampera van november 2019 de nieuwe accu. De omwisseling vind plaats bij Louwman in Schiedam.
Ik zal mijn ervaring met jullie delen.

SlomeDuikelaar

Newbie

• km-stand: 45000

Berichtzo 20 nov 2022, 20:05

Het zal de Model Y RWD worden, het klopt dat de acceleratie vergelijkbaar is :)

Hij beschikt als nadeel wel over een kleinere batterij (LFP = dagelijks 100% laden).
Wat wel een enorme vooruitgang gaat worden is connectiviteit, intelligentie, laadvermogen AC&DC (zeker 3x zo snel) en de enorme ruimte aan boord. Hij zal voor mijn situatie veel beter inzetbaar zijn, ondanks de wat kleinere actieradius.

Ik besef dat ik mogelijk wat ( 5/36e over €2000) van de subsidie zal moeten terugbetalen. Al heb ik toen ooit ergens gelezen dat de subsidie bedoeld is om mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden. Wanneer ze de auto (waar subsidie voor gevangen is) eerder verkopen zou er een andere elektrische auto voor in de plaats kunnen komen.

Wat ik nog volg in de media is de casus van Tilburger Wim Priens die een zaak heeft lopen bij de Raad van State.
Hij wil dat hij (mogelijk wij) de volledige subsidie (€4000) ontvangt voor zijn Ampera-E, nieuw gekocht uit voorraad in 2020. Als de Raad van State in ons voordeel beslist, kunnen we nog mogelijk de hand ophouden voor €2000 :D

http://www.cerberus.nl/index.php/raad-v ... euwe_auto/

Roos

Vaste klant

• km-stand: 25000

Berichtzo 20 nov 2022, 20:28

Ik vind jou helemaal niet sloom, integendeel, die 2000 euro zaak is nieuw voor mij, en de moeite voor alle forum leden om dat te volgen.

bvs

Newbie

• km-stand: 91000

Berichtma 21 nov 2022, 14:15

Even een out-of-the-box gedachte van mijn kant.

Het gaat zeer waarschijnlijk niet door, maar...
ik denk na over het overkopen van mijn huidige 'oude' HV accu.
Ik weet niet of Opel/GM hier überhaupt voor open staat, maar nooit geschoten is altijd mis.

Weet iemand wat een accu kost buiten garantie?
Deze accu zou ik willen gebruiken als externe accu thuis. (uiteraard de accu zelf buitenshuis neerleggen).
Ik denk wel contacten te hebben die ervoor kunnen zorgen dat ik de accu thuis kan gebruiken. (dat ik de stroom eruit krijg) Als jullie suggesties hebben, ik sta ervoor open

sbogovac

Harde kern

• km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Berichtma 21 nov 2022, 17:33

SlomeDuikelaar schreef:[…]Zeker nu ik 6 dagen geleden een dochter heb gekregen[…]

Gefeliciteerd!!!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.

Ruwils

Stamgast

Berichtma 21 nov 2022, 17:39

Roos schreef:Ik vind jou helemaal niet sloom, integendeel, die 2000 euro zaak is nieuw voor mij, en de moeite voor alle forum leden om dat te volgen.

SlomeDuikelaar is inderdaad verre van sloom! :D

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die zaak door de Tilburger gewonnen zal worden, want de voorwaarden van de regeling waren immers duidelijk en zijn de kopers ermee akkoord gegaan. Ik denk dat een rechter dit ook zo zal zien. Dat het niet helemaal klopt ben ik echter wel eens, want mijn voorraad auto was wel degelijk nieuw toen ik hem kocht met 36km op de teller, alleen stond die al vijf maanden (maart 2020) op kenteken toen ik hem kocht op 10 augustus. Als een auto aantoonbaar nieuw is zou het niet uit moeten maken of die al een tijdje op kenteken stond op het terrein van de dealer.

Aan de andere kant was ik maar wat blij met de occasionregeling, want ten tijde van de aankoop van de Ampera-e was de subsidiepot voor nieuwe auto's al leeg (juli 2020). Dus beter €2000,- subsidie dan helemaal niets!

Maar als het lukt is dat inderdaad €2000,- extra als het voor iedere voorraadauto geldt met terugwerkende kracht! Niet geschoten is sowieso mis, ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Ruwils op ma 21 nov 2022, 17:50, in totaal 3 keer bewerkt.

Ruwils

Stamgast

Berichtma 21 nov 2022, 17:43

bvs schreef:Even een out-of-the-box gedachte van mijn kant.

Ik weet niet of Opel/GM hier überhaupt voor open staat, maar nooit geschoten is altijd mis.

Deze accu zou ik willen gebruiken als externe accu thuis. (uiteraard de accu zelf buitenshuis neerleggen).
Ik denk wel contacten te hebben die ervoor kunnen zorgen dat ik de accu thuis kan gebruiken. (dat ik de stroom eruit krijg) Als jullie suggesties hebben, ik sta ervoor open

Ik denk niet dat deze "foute" accu's überhaupt verkocht mogen worden. Dit zijn garantiegevallen met een veiligheidsrisico en de accu's gaan waarschijnlijk terug naar GM of naar de fabrikant LG. Daarnaast zou ik deze accu niet naast mijn huis willen hebben staan. Je kan beter een "dedicated" thuisaccu kopen, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

RuudSchel

Newbie

• km-stand: 0
  • Auto: geen

Berichtma 21 nov 2022, 20:35

bvs schreef:Even een out-of-the-box gedachte van mijn kant.

Ik vindt het geen gek idee, veel zal afhangen van wat Opel met de 'oude' accu's doet. Ik neem aan dat ze niet waardeloos zijn. Ergens zullen de grondstoffen teruggewonnen worden mag ik hopen.
Als er een manier is om de foute cellen eruit te halen en je kan de juiste electronica vinden om er een thuisaccu van te maken lijkt het mij ook wel veilig,

VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen