Het is nu do 18 apr 2024, 03:42


Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

jerver

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 22 sep 2013, 23:19
  • km-stand: 4000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 14:53

Zojuist gebeld door de dealer. De vervanging staat 1ste week januari ingepland. Begreep dat ze een flink aantal nieuwe accu's binnen kregen de komende periode.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 15:59

Ik heb de auto helemaal volgeladen en met de klimaatregeling volledig uitgeschakeld staat er 376km Max op de GOM meter en 319 gemiddeld, zie foto. Volgens mij moet dat toch minstens meer dan 450km zijn zonder verwarming of airco.
Toen ik overigens bij mijn werk wegreed zakte de 376km Max binnen één kilometer rijden al naar 312 Max.
Ik ben echt benieuwd wat er bij jullie op de GOM staat met de verwarming en AC uitgeschakeld.
Ook lees ik nog steeds 55kWh op EngineLink via de OBDII dongle.

Afbeelding


Offline

reinoudd

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: wo 26 jan 2022, 17:17
  • km-stand: 78541
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 17:02

Misschien de sportstand uitschakelen? Dat scheelt ook een slok op een borrel.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 18:19

reinoudd schreef:Misschien de sportstand uitschakelen? Dat scheelt ook een slok op een borrel.

Dat maakt alleen uit als je rijd, net als de klimaatregeling. Het effect van de sportstand aan- of uit zie je niet op de GOM meter. Ook krijg je met de sportstand niet opeens meer vermogen. De auto reageert alleen wat directer op het gaspedaal. Je kan prima in de sportstand rustig en zuinig rijden.

Als je stilstaat met een volgeladen auto met de verwarming en airco op uit zou die gewoon de maximale range moeten weergeven. Wat geeft jouw auto aan bij volle lading?

Hierbij wil ik tevens de oproep doen aan iedereen die een nieuwe batterij heeft ontvangen wat hun Max. range is op de GOM meter bij volle accu en met de klimaatregeling uitgeschakeld. Zo kunnen we een goede vergelijking maken.

Ik ben trouwens niet de enige met dit probleem. In dit topic op het ChevyBolt forum zijn er meer die na een vervanging opeens capaciteit kwijt zijn.


Offline

HdB

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: ma 20 sep 2021, 20:05
  • km-stand: 18000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtwo 30 nov 2022, 20:43

Ik ga het noteren en plaats het hier! Ik zou haast zeggen dat je met de huidige kennis genoeg reden hebt om contact op te nemen met de Opel dealer. Er lijkt inderdaad gewoon maar ~58 kWh beschikbaar te zijn, wat natuurlijk heel gek is.


Offline

Ampera-Ed

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: vr 24 sep 2021, 15:26
  • Woonplaats: Goes
  • km-stand: 23000
  • Lifetime: 69
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdo 01 dec 2022, 12:06

Is het niet zo dat die lagere verwachte range komt door de nu wat lagere temperaturen ?
De Cel spanningen zijn dan ook wat lager dan bij hogere omgevings temperatuur.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtdo 01 dec 2022, 15:12

Ampera-Ed schreef:Is het niet zo dat die lagere verwachte range komt door de nu wat lagere temperaturen ?
De Cel spanningen zijn dan ook wat lager dan bij hogere omgevings temperatuur.

Het gekke is dat juist bij de lagere temperaturen doorgaans een hogere capaciteit wordt weergegeven. Dat was ook bij mijn vorige Nissan Leaf het geval. Die gaf steevast in de winter een hogere SoH aan. Dat ik er door de verwarming er (veel) minder ver mee kon rijden was natuurlijk een heel ander verhaal.

[edit]
Ik ben vanmiddag langs de dealer geweest en het e.e.a. uitgelegd en kan pas op 13 december terecht. Dan gaan ze er naar kijken.


Offline

reinoudd

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: wo 26 jan 2022, 17:17
  • km-stand: 78541
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtvr 02 dec 2022, 16:45

De laatste rit bepaalt wat de geschatte actieradius is na opladen. Als je de laatste rit relatief veel heb verbruikt, zorgt dat ervoor dat de geschatte actieradius lager wordt. Omgekeerd geldt hetzelfde. Als je een rit alleen maar 60km/u heb gereden, de sportstand en de airco uit had staan, dan schiet de geschatte actieradius omhoog. Mijn auto geeft nu (3 graden buiten) zo'n 350km aan. Ik heb nog geen nieuw accupakket en verbruik gemiddeld bijna 13,9 kw per 100 km. Ik vind mezelf een rustige rijder.


Offline

regis

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 25 jun 2020, 22:35
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtza 03 dec 2022, 20:21

Naar aanleiding van de ervaring van Ruwils met de nieuwe HV accu ook maar eens besloten om mijn nieuwe accu in de gaten te houden. De nieuwe accu zit er nu twee weken in en bij de eerste laadbeurt viel mij op dat de accu gemiddeld 328 Km aangaf. Ik dacht het zal wel maar de ODII dongel + torgue app gaven 55 KWh aan en dat bevreemde me nogal. Maar goed denk je het BMS systeem moet natuurlijk e.e.a. inlezen en de buitentemperatuur was toen rond de 10 gr.

Wat gegevens van mijn tweede laadbeurt. Accu leeggereden tot 27 Km. Nachts aan de 7 KW lader en vanochtend de boel maar eens geanalyseerd. De accu heeft 62 KWh opgenomen dat is bij laadverliezen van 6% (omvormer + kabel net e.d.) denk ik netto zo’n 58,3 KWh. Er zat nog 27 km in en dat kan je vertalen in 4,3 KWh ( gemiddeld 6,3 km/KWh rekent de auto ook bij km reset).
Dit betekent dat de accu dus 58,3 + 4,3 = 62,6 KWh heeft opgenomen. Dit is natuurlijk allemaal globaal en niet meer als een grove benadering, maar goed op het typeplaatje staat 64KWh en dat lijkt aardig te kloppen. Bij 25 gr haal je dat er ook weer uit, alleen bij 0 gr is dat zeker 10 % capaciteit minder.
Dit betekent bij 62,3 KWh -10% x 6,3 Km/KWh een bereik van 355 km. De GOM gaf vanochtend 378 km aan(kachel e.d. uit) en een gemiddeld bereik van 321 km. In de torgue app werd 56 KWh aangeven maar ja wat moet je met die waarde. Als ik de kachel, stuurverwarming en radio aanzet dan viel het gemiddelde bereik van 321 naar 280 km terug.
Daarna een boodschap gedaan en 31 km gereden (voornamelijk 50 en 80 km wegen). Tot mijn verbazing viel het gemiddelde bereik van 280 naar 271 km terug ofwel dat klopt van geen kant of er zit een wonder accu in. Ook gaf de torgue app een toename van 56 naar 56,6 KWh aan.

Mijn conclusie is dan ook, het BMS systeem maakt er een potje van de 64 KWh accu en er valt nog weinig over mijn rijbereik te zeggen. Ben ook benieuw wat je garage bezoek oplevert Ruwils.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu

Berichtzo 04 dec 2022, 12:09

Dank voor het delen van je ervaring, die lijkt erg op die van mij. Het opgenomen vermogen was bij mij 58kWh. maar met de verliezen erbij zou ik dan op de waarde van 55kWh uitkomen wat dan weer matcht met de waarde die EngineLink weergeeft via OBDII. En volgens mij is die aangegeven waarde de werkelijke capaciteit oftewel de State Of Health (SoH) van de accu ongeacht het verbruik. Het is dus te hopen dat de BMS-software de nieuwe capaciteit gewoon nog niet heeft herkend. Ik ben benieuwd (en hoop) dat volgende week na het laden de capaciteit hoger wordt als de software zich (mogelijk) steeds verder inleert.
Dus als er andere mensen met een nieuwe accu zijn die deze ook met een OBDII dongle kunnen uitlezen, kijk dan naar de "Bat Cap Est" wat in feite de werkelijke capaciteit oftewel "State Of Healt" van de accu is.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten