Het is nu do 02 feb 2023, 00:32


Remmen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

remib

Newbie

  • Berichten: 28
  • Geregistreerd: za 15 mei 2021, 19:00
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Remmen

Berichtdi 07 dec 2021, 20:40

Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Remmen

Berichtwo 08 dec 2021, 13:08

remib schreef:Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-

Zijn de schijven dan dermate doorgeroest dat ze significant dunner zijn geworden? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Wel een absurd hoog bedrag voor twee nieuwe schijven. Zijn het er twee of alle vier?

Ik rem inderdaad af en toe eens flink in de D-stand als er niemand achter me zit om de boel "schoon" te remmen.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3284
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 205000
  • Lifetime: 20
  • Auto: Volt

Re: Remmen

Berichtdo 09 dec 2021, 11:46

Af en toe even de remmen gebruiken is inderdaad nodig. Op mijn Volt heb ik na bijna 10 jaar en ruim 200.000 km vóór nog steeds de originele remmen en blokken, juist achter zijn ze vervangen, omdat ze vast zaten wegens te weinig gebruik. Niet dat ik daar last van had, maar als het erop zit, moet het het ook doen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

remib

Newbie

  • Berichten: 28
  • Geregistreerd: za 15 mei 2021, 19:00
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Remmen

Berichtdo 09 dec 2021, 14:53

Ruwils schreef:
remib schreef:Mijn Ampera-e met inmiddels 100.000 km op de teller had vandaag zijn eerste APK keuring. En daar is ie dus niet in één keer doorheen gekomen. De schijfremmen voor waren aan de binnenkant (dus niet goed zichtbaar vanaf de zijkant) teveel gecorrodeerd (de norm is blijkbaar 50%). De dealer ziet dit wel vaker bij elektrische auto's, de oorzaak is uiteraard het regenerative braking waardoor de schijfremmen niet voldoende worden gebruikt. Advies is om af en toe even fors te remmen, bijvoorbeeld bij het van de snelweg afkomen, met de auto in de D stand. De vervangingskosten bedragen €895,-

Zijn de schijven dan dermate doorgeroest dat ze significant dunner zijn geworden? Ik kan me dat haast niet voorstellen. Wel een absurd hoog bedrag voor twee nieuwe schijven. Zijn het er twee of alle vier?

Ik rem inderdaad af en toe eens flink in de D-stand als er niemand achter me zit om de boel "schoon" te remmen.


Nou, ik begreep van de dealer dat deze norm de mate van corrosie betreft en niet zozeer de dikte van de schijven. Ze hebben zelf geprobeerd met flink remmen de corrosie wat te laten 'slijten' maar dat zette niet genoeg zoden aan de dijk. De kosten zijn voor de remschijven, remblokken en arbeidsloon. En twee stuks inderdaad, alleen de voorremmen.

Verder hoorde ik linksvoor al een tijdje een rammeltje. In eerste instantie werd als oorzaak gedacht aan het remprobleem waarvoor ook één van de recalls was. Dat heeft niet geholpen. De auto is verder onderzocht en het bleek dat een (de?) stabilisatorstang linksvoor speling had. Deze moet ook worden vervangen. Kosten daarvan ongeveer 100 euro.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron