Het is nu vr 29 maart 2024, 08:07


Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtzo 22 mei 2022, 11:29

Jan'sAmpera-e schreef:Ik kreeg deze week mondeling bij de dealer te horen dat het er naar uit ziet dat de batterijwissel zeker pas eind 2022 maar zeer waarschijnlijk zelfs pas in het eerste kwartaal 2023 gaat plaatsvinden. Het zou dus best wat langer stil kunnen blijven in dit draadje. Heb wel even aangegeven het zeer lastig te vinden de beperkingen in dagelijks gebruik, zeker bij langere ritten en bij buitenlandse vakanties.
Ben ook zeer benieuwd naar de looptijd van de compensatieregeling, geen reactie hierop van de dealer. Waarschijnlijk weten ze dat ook niet.

De ANWB is er duidelijk over.
Op 24 maart is er nog een update geweest omtrent de compensatieregeling.

Quote ANWB:
ANWB schreef:Update 24 maart 2022 door Michiel:

Campagne 22-C-009 (software update)
GM heeft nieuwe diagnosesoftware ontwikkeld, die door Opel zal worden aangeboden aan klanten, wiens Ampera-e nog niet is ingedeeld voor vervanging van de batterijen voor nieuwe exemplaren. Met deze software zal de detectie van eventuele batterijproblemen verbeterd worden en wordt de batterijcapaciteit gereduceerd tot 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Hierbij komen verder alle beperkingen, zoals verwoord bij campagne 21-C-139, te vervallen. Volgens Opel zou hierdoor de totale actieradius met 68 km toenemen ten opzichte van de actieradius die haalbaar was na toepassing van campagne 21-C-139. Ofwel Opel beperkt het laadvermogen van 90% naar 80%, en telt vervolgens 110 km actieradius (betrof één van de beperkende maatregelen uit campagne 21-C-139) hierbij op. Deze berekening klinkt mooi, maar feit blijft evenwel, dat de actieradius van de Opel Ampera E meer dan 20% lager is dan de klant in alle redelijkheid mocht verwachten bij het sluiten van de koopovereenkomst.

Dagvergoeding
Na uitvoering van campagne 22-C-009 blijft de compensatieregeling (dagvergoeding € 10,00) onverkort en onder dezelfde voorwaarde van kracht tot aan de dag dat de hoogspanningsaccu is vervangen.

Terugwerkende kracht compensatieregeling?
Opel handhaaft haar eerder ingenomen standpunt ten aanzien van ingangsdatum van de compensatie (dagvergoeding). Hetgeen erop neerkomt dat de klant – indien voldaan is aan de voorwaarden - aanspraak heeft op de compensatie na uitvoering campagne 21-C-139 én, pas vanaf de dag nadat de klant uitdrukkelijk om compensatie verzocht heeft.

De ANWB blijft van mening dat de compensatie dient plaats te hebben vanaf de datum uitvoering campagne 21-C-139. Vanaf de datum uitvoering campagne 21-C-39 heeft de Ampera e eigenaar immers te dealen met vele beperkende maatregelen. Indien de dealer weigert de compensatieregeling met terugwerkende kracht toe te passen, adviseren wij uw rechtsbijstand in te schakelen of anders uw geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Vervanging hoogspanningsaccu
Vooralsnog kan Opel geen duidelijkheid verschaffen over de termijn de waarop de hoogspanningsaccu van uw Ampera e vervangen zal worden.


Dus met terugwerkende kracht gaat het niet worden. Ik raad dus iedereen aan de compensatie alsnog aan te vragen bij zijn of haar dealer als je dat nog niet gedaan hebt. Je hebt er recht op!


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtma 23 mei 2022, 10:24

Ruwils schreef:[...] Dus met terugwerkende kracht gaat het niet worden. Ik raad dus iedereen aan de compensatie alsnog aan te vragen bij zijn of haar dealer als je dat nog niet gedaan hebt. Je hebt er recht op!


Hoezo niet? De ANWB is er immers ook duidelijk in:

Quote ANWB:
ANWB schreef:[...] De ANWB blijft van mening dat de compensatie dient plaats te hebben vanaf de datum uitvoering campagne 21-C-139. Vanaf de datum uitvoering campagne 21-C-39 heeft de Ampera e eigenaar immers te dealen met vele beperkende maatregelen. Indien de dealer weigert de compensatieregeling met terugwerkende kracht toe te passen, adviseren wij uw rechtsbijstand in te schakelen of anders uw geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.[...]


Sterker nog; ik vind't persoonlijk schofterig dat Opel zijn klanten niet zelf proactief heeft benaderd om ze op de hoogte te stellen en de regeling in gang te zetten...

De houding van Opel:

ANWB schreef:[...] Opel handhaaft haar eerder ingenomen standpunt ten aanzien van ingangsdatum van de compensatie (dagvergoeding). Hetgeen erop neerkomt dat de klant – indien voldaan is aan de voorwaarden - aanspraak heeft op de compensatie na uitvoering campagne 21-C-139 én, pas vanaf de dag nadat de klant uitdrukkelijk om compensatie verzocht heeft.[...]


Is voor mij reden om in de toekomst heel hard na te denken voordat ik ooit weer met Opel in zee ga.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtma 23 mei 2022, 13:34

@sbogovac

Het is een menig van de ANWB dat het met terugwerkende kracht had gemoeten, een mening die ik uiteraard deel! Maar het standpunt van Opel is duidelijk. Het is zuur voor degene die niet op de hoogte waren/zijn, en dat zullen er best nog veel zijn want veel Ampera-e eigenaren zitten niet hier op het forum.

Ook ik ben van mening dat iedereen automatisch de compensatie had moeten krijgen. Proactief zoals je inderdaad zegt. Maar of dit met terugwerkende kracht juridisch haalbaar is waag ik te betwijfelen. Maar als je al een rechtsbijstandverzekering hebt moet je dat altijd proberen natuurlijk. Niet geschoten is altijd mis. Maar terugdenkend aan het OnStar debacle hebben we daar ook nog steeds geen compensatie/oplossing voor gekregen, anders dan die €150,- voucher ALS JE ER OM VROEG, te besteden bij de dealer.

Ik vraag me trouwens af hoe dit met de Hyundai Kona is gegaan. Die hebben ook een terugroep voor hetzelfde probleem gehad met nagenoeg hetzelfde batterijpakket van LG-Chem. Maar volgens mij hebben die niet zo lang hoeven wachten op een nieuwe batterij ondanks dat er veel meer Kona's met batterijen uit de betreffende slechte serie zijn verkocht dan Ampera-e's.

Voor de Chevrolet Bolt in de US en Canada is er nooit een compensatieregeling geweest voor zover ik weet, behalve dan de "buyback" regeling, die wij weer niet hebben. Maar ook dat was een loterij waarbij de ene een mooi aanbod kreeg voor een buyback of een "MSRP" swap voor een nieuwe Bolt of Bolt EUV terwijl de ander niets kreeg of een heel onaantrekkelijk terugkoopbedrag. Veel eigenaren besloten daarom te wachten op een nieuwe en grotere batterij.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtdi 24 mei 2022, 10:35

Ruwils schreef:@sbogovac

Het is een menig van de ANWB dat het met terugwerkende kracht had gemoeten [...]


Het is niet zomaar een "mening"; de ANWB is toch wel een redelijk invloedrijke belangenvertegenwoordiger van autorijdend Nederland... maar - veel erger nog - nu blijkt er ook nog eens keihard sprake van regelrechte willekeur door Opel in Nederland. Zo is in dit geval bijvoorbeeld wel netjes met terugwerkende kracht gecompenseerd: viewtopic.php?f=31&t=3842&p=46141#p46141

Nou, ik wens de stealers die niet met terugwerkende kracht compenseren "veel succes" (maar niet heus) met de advocaten van de eisers...

Maar de kans dat Opel mij ooit nog als klant terug ziet wordt met de dag kleiner (terwijl deze auto's toch niet zo heel erg goedkoop waren/zijn).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtwo 25 mei 2022, 11:53

Ik ben het met je eens hoor! Mijn compensatie is overigens ook niet vanaf het begin gestart, maar een maandje later in oktober. Het was sowieso al een hele heisa om de compensatie in gang te zetten, dus dat ene maandje mogen ze van me houden.

En of mijn volgende EV een Opel wordt? Ik denk het niet. De Ampera-e was de leukste en meest praktische Opel-EV tot nu toe. Opel heeft op dit moment te weinig te bieden op EV gebied. De Mokka en Corsa zijn geen opties. Te kleine accu en vermogen. Maar straks met de nieuwe 66kW accu heb ik voorlopig geen klagen meer.


Offline

Robert1979

Newbie

  • Berichten: 1
  • Geregistreerd: ma 30 mei 2022, 22:18
  • km-stand: 19000
  • Lifetime: 5
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtdi 31 mei 2022, 10:48

Hallo!

Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een Ampera-E.
Het is een auto voor erbij (onze eerste ervaring met elektrisch rijden).

Deze auto (bouwjaar november 2019) kocht ik met 16700 km op de teller.
Het voordeel was dat deze al voorzien was van het nieuwe accupakket.

De range die ik momenteel ervaar is prima!
Hierbij de range die de auto recentelijk aangaf na een volledige oplaadbeurt.

Ik heb er een foto van maar het lukt me niet om die toe te voegen aan dit bericht.
(Een bijlage mag maar 1KiB groot zijn geeft de melding aan? Of is er een andere manier?)

MAX 605 KM
GEM 513 KM
MIN 420 KM


Over de gehele levensduur zit mijn auto op 5.3 km/kWh.
Ik weet niet of dat een mooie waarde is?


Offline

Defii

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: do 25 nov 2021, 10:23
  • km-stand: 140000
  • Lifetime: 99
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtdo 02 jun 2022, 06:43

Robert1979 schreef:Hallo!

Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een Ampera-E.
Het is een auto voor erbij (onze eerste ervaring met elektrisch rijden).

Deze auto (bouwjaar november 2019) kocht ik met 16700 km op de teller.
Het voordeel was dat deze al voorzien was van het nieuwe accupakket.

De range die ik momenteel ervaar is prima!
Hierbij de range die de auto recentelijk aangaf na een volledige oplaadbeurt.

Ik heb er een foto van maar het lukt me niet om die toe te voegen aan dit bericht.
(Een bijlage mag maar 1KiB groot zijn geeft de melding aan? Of is er een andere manier?)

MAX 605 KM
GEM 513 KM
MIN 420 KM


Over de gehele levensduur zit mijn auto op 5.3 km/kWh.
Ik weet niet of dat een mooie waarde is?


5,3 km/kWh is redelijk en tegelijk afhankelijk van de rijstijl en buitentemperatuur. Met name de verwarming "pakt" 20-25% van het totaal verbruik. In stad- en streekverkeer en met een zomerse temperatuur van ongeveer 20ºC verbruikt onze Ampera-e ongeveer 10-12 kWh/100 km. Op de snelweg is dat 15-17 kWh/100 km bij 100 km/u) en 22-25 kWh/100 km bij 130 km/u.

Als de bereikindicator max 605, gem 513 en min 420 km aangeeft, is dat opmerkelijk. Hoeveel kilometer stad/streek/snelweg had je er de maand daarvoor mee gereden?

Een foto toevoegen lukt mij ook niet. Daar zal ongetwijfeld een manier voor zijn, maar deze heb ik (nog) niet gevonden.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtdo 02 jun 2022, 06:45

Foto’s plaatsen?

viewtopic.php?f=2&t=23
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

JacquelineM

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: vr 08 sep 2017, 15:35
  • Woonplaats: Den Bosch
  • km-stand: 77500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtwo 22 jun 2022, 16:41

Op 20 juni heb ik mijn Ampera-e na de vervanging van de accu weer opgehaald bij de dealer.
Bouwjaar van mijn auto is 2017.
Vanaf half april stond deze bij de dealer vanwege laadprobleem na de 80% update, toen is de nieuwe accu besteld.
De netto capaciteit vermeld op de sticker is 64kWh.
Nu alleen nog even afwachten wat het bereik gaat worden.
electric blue Ampera-e


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Nieuwe accu gekregen? Meld het hier!

Berichtdo 23 jun 2022, 22:31

JacquelineM schreef:Op 20 juni heb ik mijn Ampera-e na de vervanging van de accu weer opgehaald bij de dealer.
Bouwjaar van mijn auto is 2017.
Vanaf half april stond deze bij de dealer vanwege laadprobleem na de 80% update, toen is de nieuwe accu besteld.
De netto capaciteit vermeld op de sticker is 64kWh.
Nu alleen nog even afwachten wat het bereik gaat worden.

Dank voor het melden JacquelineM, bij deze toegevoegd!


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron