Het is nu wo 01 feb 2023, 23:26

Applicatie voor android

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

MJLangeveld

Newbie

• km-stand: 35000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Applicatie voor android

Berichtma 14 maart 2022, 16:21

Hi!

Ik heb sinds januari een Opel Ampera-e. Al lezend op dit forum ben ik erachter gekomen dat de apps die destijds zijn uitgeleverd (voornamelijk on star) niet meer worden ondersteund. De oude chevrolet apps heb ik geprobeerd maar die zijn alleen te gebruiken als je in de auto zit. Heeft iemand een goede app waarmee je de auto uit kan lezen op afstand? Gaan mij eigenlijk vooral om de range (in km en %). Resterende laadtijd zou top zijn, maar is niet eens per se nodig.

Alvast bedankt!

Maarten

Ruwils

Stamgast

• km-stand: 30760
  • Lifetime: 0

Re: Applicatie voor android

Berichtdi 15 maart 2022, 06:32

Dat kan enkel met de Chevrolet App.

Daar zijn Android users in het voordeel.
Voor mijn iPhone is de Chevrolet App niet verkrijgbaar in Europa dus kunnen iPhone gebruikers de auto helaas niet op afstand bedienen, uitlezen, e.d.

Android gebruikers kunnen de app ook niet via de Play Store downloaden, maar het voordeel van Android is dat je zonder de Play Store toch apps kan installeren met de zgn. APK-files. Als je een beetje zoekt kun je wel een APK vinden van de My Chevrolet app.

MJLangeveld

Newbie

• km-stand: 35000
  • Lifetime: 1

Berichtdi 15 maart 2022, 10:16

Ruwils schreef:Dat kan enkel met de Chevrolet App.

Daar zijn Android users in het voordeel.
Voor mijn iPhone is de Chevrolet App niet verkrijgbaar in Europa dus kunnen iPhone gebruikers de auto helaas niet op afstand bedienen, uitlezen, e.d.

Android gebruikers kunnen de app ook niet via de Play Store downloaden, maar het voordeel van Android is dat je zonder de Play Store toch apps kan installeren met de zgn. APK-files. Als je een beetje zoekt kun je wel een APK vinden van de My Chevrolet app.

De chevrolet app is alleen uit te lezen vanuit de auto. Of heeft er iemand een versie waarbij dit ook via wifi/4g/5g kan? Ik gebruik nu de mychevrolet 3.21.0 versie.

Ruwils

Stamgast

• km-stand: 30760

Berichtwo 16 maart 2022, 18:51

Nee, de KeyPass functionaliteit werkt alleen met Bluetooth.

De My Chevrolet App is eigenlijk alleen nog het allerlaatste alternatief sinds het verdwijnen van OnStar om de auto anders dan met de sleutel te bedienen. En dan is het ook alleen via Bluetooth mogelijk, die een groter bereik heeft dan de sleutel en je ook de laadstatus e.d. kan bekijken. De KeyPass functionaliteit zat ooit in de My Opel app maar die is sinds de overname door Stellantis er uit gesloopt.

De enige mogelijkheid om KeyPass te gebruiken is dus met de My Chevrolet app die ook voor de Ampera-e schijnt te werken omdat dit natuurlijk dezelfde auto is als de Bolt. Ik heb dit zelf nooit kunnen testen omdat ik een iPhone heb en Apple het niet toestaat om apps te installeren buiten de App Store om en de MyChevrolet App is niet beschikbaar in de Appstore in Europa. Hetzelfde geldt voor de Android Playstore waar deze ook niet meer in Europa te downloaden is. Maar daar kun je dus met een APK-file de app toch installeren. Je moet alleen even de de juiste APK vinden. Ik dacht dat er hier ergens op dit forum ook een topic aan is gewijd, dus ff zoeken.

Gevonden, Hier kun je veel info hierover vinden.

Ik heb nooit begrepen waarom er geen losstaande KeyPass app is gemaakt. Dan heb je geen andere apps meer nodig. Het blijft echt jammer dat OnStar verdwenen is. Opel had deze service gewoon voor de bestaande Ampera-e's en Mokka's moeten laten bestaan, desnoods met een abonnementsvorm.

hc-booth

Newbie

• km-stand: 72000

Berichtvr 17 jun 2022, 12:43

" Ik heb dit zelf nooit kunnen testen omdat ik een iPhone heb en Apple het niet toestaat om apps te installeren buiten de App Store om en de MyChevrolet App is niet beschikbaar in de Appstore in Europa. "

Het is enigszins off topic, maar soms is 'enige (off-topic) info' beter dan 'helemaal geen info'

Ik heb, voor dagelijks gebruik, ook een iPhone. De MyChevrolet App is inderdaad niet beschikbaar in europa. Toch is installeren (met moeite) wel mogelijk.

Ik heb dat gedaan, en ik vind de (beperkte) functionaliteit toch best handig.

Voorwaarde: De auto moet binnen bluetooth bereik zijn.
Handige functies zijn: Battery level, EV Range, Charge Status, veranderen van de oplaadlimiet (6 of 10 ampere), keyfob functies en dan met name de pre-conditioning.
De app heeft nog steeds wat bugs, is soms traag met reageren. Maar het werkt (op zich) wel.

Voor het installeren moet je de telefoon tijdelijk laten geloven dat de eigenaar ervan naar een ander land verhuisd is (met name, de VS). Die functie wordt door Apple officieel ondersteund (Al is het niet per se voor dit doel... Het is natuurlijk nog steeds een echte workaround). Na verhuizing naar de VS, verhuis je terug naar NL. En de app blijft dan beschikbaar op de telefoon. Maar: Je zult er geen updates meer van kunnen downloaden (tenzij je weer terugverhuisd naar de VS). Bij dit proces moet je lopende app-dienst-abonnementen stoppen (en dat is natuurlijk een flinke hindernis... )
Er zijn verschillende plekken op internet waar wordt uitgelegd hoe je dit moet doen.
Ik vond deze uitleg vrij duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=G5NvdqAcjgM

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen