Het is nu do 18 apr 2024, 23:33


Super Granny?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

eludias

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: do 24 maart 2022, 12:14
  • km-stand: 168000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Super Granny?

Berichtdo 24 maart 2022, 21:16

Hoi allen,

We zijn sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een Opel Ampera-e uit 2018. Onze eis was dat we in ieder geval zonder te laden naar de schoonfamilie (grootouders) toe kunnen 240km verderop. En dat lijkt zo ongeveer te kunnen (al komen we dan wel onder de 110km uit, maar daar zijn andere posts voor...).

Echter, bij de grootouder is geen laadpaal. En we willen daar 's zomers en 's winters naartoe. Das dat betekent laden met een Granny! De auto kent 2 standen: 6A en 10A. En met die 10A zijn we dus 24 uur aan het laden. Met een overnachting daarbij gaat dat nog, maar 24 uur lang bij schoonfamilie moeten tanken is dan net te langs.

Dus zoek ik een sneller Granny, een Super Granny! De meeste 'upgrades' bestaan uit 13A en 16A; de Tesla's UMC (Universal Charger) ziet er bv leuk uit, lijkt me veilig, en laadt standaard met 13A. De 16A lijkt me niet verstandig; thuis weet je al niet wat dat doet, en om nu op het electranetwerk van je schoonfamilie te vertrouwen. Maar wat doet dan '13A' laden met de '10A' instelling? Wie wint er? Heeft het zin zo iets aan te schaffen zodat ik maar 18 uur bij de schoonfamilie hoef te zijn?

Tijd voor de test! Ik stel de Ampera in op 10A laden, het hoogste.

Optie #1: Een marktplaats verkoper biedt 2 (AliExpress) opladers aan; allen doen ze (oa) 13A en 16A. Ik zeg dat ik 'm wil kopen op de voorwaarde dat ik 13A kan laden. Kat int bakkie zou je denken. Uitkomst:

Lader #1:
    Instelling '13A' op lader: auto laadt met 10A.
    Instelling '16A' op lader: error

Lader #2:
    Instelling '13A' op lader: auto laadt met 10A.
    Instelling '16A' op lader: auto laadt met 16A.

Conclusie: de Opel Ampera-E beschouwt 13A en lager als een 'Granny' en past dan de 6A/10A begrenzing toe. Vanaf 16A beschouwt de auto het als een laadpaal en wordt de begrenzing niet toegepast. Tevens zijn die AliExpress chargers erg gammel; de ene doet het niet, de andere wel.

Ok, heeft het dan zin om een 14A of een 15A lader te gaan aanschaffen? En bestaan die?

Gelukkig hebben we ook een laadpaal-aan-huis (een Zappi, een aanrader voor dit doel); deze laadpaal kan de auto prima op 25A laden. Maar je kunt 'm ook instellen met stappen van 0.6A.

Dus Optie #1:
    Instelling '12.6A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
    Instelling '13.2A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
    Instelling '13.8A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
    Instelling '14.4A' op laadpaal: laden begint goed, maar stopt na 10s
    Instelling '15.0A' op laadpaal: auto laadt met 15A.

Aangescherpte conclusie: de grens voor wat de auto beschouwt als 'laadpaal' een 'mobiele lader' zit iets onder de 15A. 14A zou misschien werken voor sommige mobiele laders, waarschijnlijk niet.


Dus dan nu mijn vraag:

- Kent iemand de 'Super Granny' onder de mobiele laders (14A en/of 15A) waarmee je daadwerkelijk (dus getest) de Opel Ampera-E kunt laden op meer dan 10A?
- OF is er een andere manier (instelling, software whatever) manier om eerder bij mijn schoonfamilie weg te zijn?


Bonus conclusie: als je tijdens het laden de amperes verlaagt (getest op m'n laadpaal), dan treedt de 6A/10A regel niet werking. In theorie zou een lader dus kortstondig op 16A kunnen beginnen en daarna naar 13A kunnen gaan...


Offline

bvs

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: vr 26 nov 2021, 22:37
  • km-stand: 91000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Super Granny?

Berichtvr 25 maart 2022, 12:49

eludias schreef:Hoi allen,
...
Dus dan nu mijn vraag:

- Kent iemand de 'Super Granny' onder de mobiele laders (14A en/of 15A) waarmee je daadwerkelijk (dus getest) de Opel Ampera-E kunt laden op meer dan 10A?
- OF is er een andere manier (instelling, software whatever) manier om eerder bij mijn schoonfamilie weg te zijn?


Bonus conclusie: als je tijdens het laden de amperes verlaagt (getest op m'n laadpaal), dan treedt de 6A/10A regel niet werking. In theorie zou een lader dus kortstondig op 16A kunnen beginnen en daarna naar 13A kunnen gaan...


Hoi,

Ik weet niet of ik volledig antwoord geef op je vraag maar ik kan je wel mijn ervaring delen.
Ik laad al zo`n 80.000 km met een mobiele lader. Thuis heb ik een verzwaard verlengsnoer (aderdikte 2,5mm2) en een aparte groep in de meterkast en ik gebruik deze lader: besen-mobiele-lader-type-1-naar-schuko.

Je kunt in de auto de laadstroom omzetten naar 10 ampere. (Ampera-e uit jan-2018) Op de lader zit een knop waarmee je kan schakelen naar 16 ampere. Dan laadt de auto met 15,6 ampere, volgens de verbruiksmeter die tussen de lader en het verlengsnoer zit.

Ik kan mijn situatie van gisteren als voorbeeld geven: precies 400,0 km gereden totaal.
10u en 1 kwartier geladen met 10 ampere.
11uur en 30 min geladen met 16 ampere.
Volgens de auto 58,9kWh verbruikt. (Ik `probeer` zo zuinig mogelijk te rijden)
Volgens de verbruiksmeter 62,1 kWh geladen.
Dus ongeveer 22,3 kWh geladen met 10 ampere in 10,25u
En ongeveer 39,8 kWh geladen met 16 ampere in 11,5u

De accuproblemen en kortere range maken het soms wel lastig. Ik heb een back-up bij Fastned voor als het echt spannend wordt. Tijd voor de nieuwe accu!

Veel succes met alle `struggles` van het elektrische rijden :).
(Al die nadelen moet ik ook van mijn collega`s vaak aanhoren :) )


Offline

eludias

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: do 24 maart 2022, 12:14
  • km-stand: 168000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Super Granny?

Berichtza 26 maart 2022, 18:39

Ah, dank voor je antwoord!

Wat ik er uit opmaak is dat '16A' dus ook geen '16A' is maar kan dus ook best ruim minder zijn. Ik las zelfs dat sommige '16A' maar '14A' geven. Oftewel, als je een 16A lader koopt, dan is het wat 'geluk hebben' dat deze het gaat doen.

En ja, echt tijd voor een nieuwe accu...


Offline

Ampera-Ed

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: vr 24 sep 2021, 15:26
  • Woonplaats: Goes
  • km-stand: 23000
  • Lifetime: 69
  • Auto: Ampera-e

Re: Super Granny?

Berichtwo 18 mei 2022, 15:34

Ik heb bij een Nederlandse webshop onlangs ook een "mobiele laadpaal" (wat een naam.... het is een gewone "granny charger met instelbare laadstromen en een schermpje waarop de actuele informatie wordt getoond) besteld en getest.
Deze lader is op het kastje instelbaar op 6A - 8A - 10A - 13A en 16A.
Helaas lijkt dit met mijn Ampera-E niet allemaal te werken zoals je het instelt.

6A en 10A gaan gewoon zoals gebruikelijk en ook 16A werkt. Maar bij 8A en 13A wordt dus met 6A resp 10A geladen dus die standen heb je helemaal niks aan.
Volgens de webshop is het apparaat gewoon compatible met de Ampera-E maar zou het aan mijn auto liggen (onzin, bij andere AC laadpalen kan er goed geladen worden).

Ik heb het apparaat maar geretourneerd en mijn geld teruggevraagd.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten