
Newbie
- Berichten: 5
- Geregistreerd: do 24 maart 2022, 12:14
- km-stand: 168000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera
Hoi allen,
We zijn sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een Opel Ampera-e uit 2018. Onze eis was dat we in ieder geval zonder te laden naar de schoonfamilie (grootouders) toe kunnen 240km verderop. En dat lijkt zo ongeveer te kunnen (al komen we dan wel onder de 110km uit, maar daar zijn andere posts voor...).
Echter, bij de grootouder is geen laadpaal. En we willen daar 's zomers en 's winters naartoe. Das dat betekent laden met een Granny! De auto kent 2 standen: 6A en 10A. En met die 10A zijn we dus 24 uur aan het laden. Met een overnachting daarbij gaat dat nog, maar 24 uur lang bij schoonfamilie moeten tanken is dan net te langs.
Dus zoek ik een sneller Granny, een Super Granny! De meeste 'upgrades' bestaan uit 13A en 16A; de Tesla's UMC (Universal Charger) ziet er bv leuk uit, lijkt me veilig, en laadt standaard met 13A. De 16A lijkt me niet verstandig; thuis weet je al niet wat dat doet, en om nu op het electranetwerk van je schoonfamilie te vertrouwen. Maar wat doet dan '13A' laden met de '10A' instelling? Wie wint er? Heeft het zin zo iets aan te schaffen zodat ik maar 18 uur bij de schoonfamilie hoef te zijn?
Tijd voor de test! Ik stel de Ampera in op 10A laden, het hoogste.
Optie #1: Een marktplaats verkoper biedt 2 (AliExpress) opladers aan; allen doen ze (oa) 13A en 16A. Ik zeg dat ik 'm wil kopen op de voorwaarde dat ik 13A kan laden. Kat int bakkie zou je denken. Uitkomst:
Lader #1:
Lader #2:
Conclusie: de Opel Ampera-E beschouwt 13A en lager als een 'Granny' en past dan de 6A/10A begrenzing toe. Vanaf 16A beschouwt de auto het als een laadpaal en wordt de begrenzing niet toegepast. Tevens zijn die AliExpress chargers erg gammel; de ene doet het niet, de andere wel.
Ok, heeft het dan zin om een 14A of een 15A lader te gaan aanschaffen? En bestaan die?
Gelukkig hebben we ook een laadpaal-aan-huis (een Zappi, een aanrader voor dit doel); deze laadpaal kan de auto prima op 25A laden. Maar je kunt 'm ook instellen met stappen van 0.6A.
Dus Optie #1:
Aangescherpte conclusie: de grens voor wat de auto beschouwt als 'laadpaal' een 'mobiele lader' zit iets onder de 15A. 14A zou misschien werken voor sommige mobiele laders, waarschijnlijk niet.
Dus dan nu mijn vraag:
- Kent iemand de 'Super Granny' onder de mobiele laders (14A en/of 15A) waarmee je daadwerkelijk (dus getest) de Opel Ampera-E kunt laden op meer dan 10A?
- OF is er een andere manier (instelling, software whatever) manier om eerder bij mijn schoonfamilie weg te zijn?
Bonus conclusie: als je tijdens het laden de amperes verlaagt (getest op m'n laadpaal), dan treedt de 6A/10A regel niet werking. In theorie zou een lader dus kortstondig op 16A kunnen beginnen en daarna naar 13A kunnen gaan...
We zijn sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een Opel Ampera-e uit 2018. Onze eis was dat we in ieder geval zonder te laden naar de schoonfamilie (grootouders) toe kunnen 240km verderop. En dat lijkt zo ongeveer te kunnen (al komen we dan wel onder de 110km uit, maar daar zijn andere posts voor...).
Echter, bij de grootouder is geen laadpaal. En we willen daar 's zomers en 's winters naartoe. Das dat betekent laden met een Granny! De auto kent 2 standen: 6A en 10A. En met die 10A zijn we dus 24 uur aan het laden. Met een overnachting daarbij gaat dat nog, maar 24 uur lang bij schoonfamilie moeten tanken is dan net te langs.
Dus zoek ik een sneller Granny, een Super Granny! De meeste 'upgrades' bestaan uit 13A en 16A; de Tesla's UMC (Universal Charger) ziet er bv leuk uit, lijkt me veilig, en laadt standaard met 13A. De 16A lijkt me niet verstandig; thuis weet je al niet wat dat doet, en om nu op het electranetwerk van je schoonfamilie te vertrouwen. Maar wat doet dan '13A' laden met de '10A' instelling? Wie wint er? Heeft het zin zo iets aan te schaffen zodat ik maar 18 uur bij de schoonfamilie hoef te zijn?
Tijd voor de test! Ik stel de Ampera in op 10A laden, het hoogste.
Optie #1: Een marktplaats verkoper biedt 2 (AliExpress) opladers aan; allen doen ze (oa) 13A en 16A. Ik zeg dat ik 'm wil kopen op de voorwaarde dat ik 13A kan laden. Kat int bakkie zou je denken. Uitkomst:
Lader #1:
- Instelling '13A' op lader: auto laadt met 10A.
- Instelling '16A' op lader: error
Lader #2:
- Instelling '13A' op lader: auto laadt met 10A.
- Instelling '16A' op lader: auto laadt met 16A.
Conclusie: de Opel Ampera-E beschouwt 13A en lager als een 'Granny' en past dan de 6A/10A begrenzing toe. Vanaf 16A beschouwt de auto het als een laadpaal en wordt de begrenzing niet toegepast. Tevens zijn die AliExpress chargers erg gammel; de ene doet het niet, de andere wel.
Ok, heeft het dan zin om een 14A of een 15A lader te gaan aanschaffen? En bestaan die?
Gelukkig hebben we ook een laadpaal-aan-huis (een Zappi, een aanrader voor dit doel); deze laadpaal kan de auto prima op 25A laden. Maar je kunt 'm ook instellen met stappen van 0.6A.
Dus Optie #1:
- Instelling '12.6A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
- Instelling '13.2A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
- Instelling '13.8A' op laadpaal: auto laadt met 10A.
- Instelling '14.4A' op laadpaal: laden begint goed, maar stopt na 10s
- Instelling '15.0A' op laadpaal: auto laadt met 15A.
Aangescherpte conclusie: de grens voor wat de auto beschouwt als 'laadpaal' een 'mobiele lader' zit iets onder de 15A. 14A zou misschien werken voor sommige mobiele laders, waarschijnlijk niet.
Dus dan nu mijn vraag:
- Kent iemand de 'Super Granny' onder de mobiele laders (14A en/of 15A) waarmee je daadwerkelijk (dus getest) de Opel Ampera-E kunt laden op meer dan 10A?
- OF is er een andere manier (instelling, software whatever) manier om eerder bij mijn schoonfamilie weg te zijn?
Bonus conclusie: als je tijdens het laden de amperes verlaagt (getest op m'n laadpaal), dan treedt de 6A/10A regel niet werking. In theorie zou een lader dus kortstondig op 16A kunnen beginnen en daarna naar 13A kunnen gaan...