Het is nu vr 29 maart 2024, 14:19


Krik positie

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Krik positie

Berichtwo 13 apr 2022, 21:54

Ik wil mijn winterbanden gaan wisselen. Als ik onder de auto kijk vind ik niet echt een punt waar ik de krik moet plaatsen. De handleiding is hier ook niet echt duidelijk over. Ik heb een Ampera-e van 2020.
Wie weet hoe/waar ik de krik veilig kan plaatsen zonder schade aan de auto aan te richten?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtdo 14 apr 2022, 14:39

De krikpunten zijn bij de Ampera-e en de Bolt niet echt fijn gekozen. Vooral die van achteren zitten nogal diep, vlak achter de dorpel. Ik gebruik met mijn krik hiervoor twee rubberen ijshockeypucks op elkaar om die hoogte bereiken.

Maar volgens deze video is het niet eens nodig om het achterste deel op te krikken. Je kan door alleen de voorkant op te krikken beide wielen vrij van de grond krijgen. Ik heb dit echter zelf nog niet geprobeerd en prefereer om ieder wiel afzonderlijk op te krikken om teveel torsie aan één kant te vermijden. Ik weet niet of dit terecht is, waarschijnlijk is het voorste krikpunt stevig genoeg maar ik neem liever geen risico.

En in deze Youtube video kun je duidelijk zien waar de krikpunten zitten.


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtdo 14 apr 2022, 19:46

Bedankt voor je uitleg en de filmpjes. Ik ga ermee aan de slag.


Offline

hc-booth

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: za 26 maart 2022, 12:58
  • km-stand: 72000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtvr 15 apr 2022, 15:54

Ruwils schreef:En in deze Youtube video kun je duidelijk zien waar de krikpunten zitten.


Die video geeft inderdaad een zeer goed beeld van hoe het moet, of hoe het zou moeten.

Bij een recent bezoek aan een Opel dealer zag ik overigens iets anders gebeuren, bij een check aan mijn auto. Men heeft daar een twee koloms hefbrug met van die verdraaibare schijven, die (normaal gesproken) onder de krikpunten moeten worden gezet. Maar die schijven zijn vrij groot qua diameter, dus dat past niet zonder tussenzetstukken onder de krikpunten van de Ampera-e. Ik zag dat de automonteur de schijven gewoon onder de vertikale lasrand van de auto zette. Weet niet hoe dit exact heet, maar het is de plek waar de bodem van de auto, en de carrosserie samenkomen.

Ik heb er niets van gezegd, maar ik vond het wat bedenkelijk. :shock: ... Op het oog ziet het er wel redelijk stevig uit. Deze automonteur zal er vast ervaring mee hebben (dat het goed gaat / niet beschadigt... )

Nu heft zo'n hefbrug precies vertikaal omhoog, er zijn dan geen dwarskrachten. En dat helpt als er alleen een verticaal stukje metaal tussen schijf en de rest van de auto zit. Ik zou hem zelf niet op dit punt omhoog krikken, met een enkele krik, want dan staat de auto schuin, en dan is er dus wel een dwarskracht. Lijkt me geen goed idee. :angel:


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Krik positie

Berichtvr 15 apr 2022, 18:05

hc-booth schreef:[...] Ik zag dat de automonteur de schijven gewoon onder de vertikale lasrand van de auto zette. Weet niet hoe dit exact heet, maar het is de plek waar de bodem van de auto, en de carrosserie samenkomen. [...]


Op de Kadett C van mijn vader zaten daar nu juist de krikpunten... :angel:
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtma 02 mei 2022, 18:03

Vandaag met het mooie weer heb ik de zomerwielen er weer ondergezet.

Ter info:

Omdat ik het gedoe van de diepe krikpositie om de achterwielen op te krikken een beetje beu was heb ik gekeken naar een alternatief krikpunt. Die heb ik gevonden! Eigenlijk heel simpel, ik heb gewoon de garagekrik onder de draagarm/veerschotel gezet van het achterwiel. Hier rust immers het hele gewicht op en is direct onder de veer. Het is ook nog eens een heel robuust punt om de krik te plaatsen. Autogarages gebruiken ook meestal deze draagarm/veerschotels om auto's op te krikken of te liften.

Alleen moet je wel een krik hebben met een hefboom die lang genoeg is om van achter de auto er bij te kunnen maar een beetje garagekrik komt daar prima bij. Je kan er veel makkelijker bij dan via de zijkanten en zijn de veerschotels goed zichtbaar in tegenstelling tot het krikpunt aan de zijkant die heel diep zit en je bijna onder de auto moet kruipen om hem (met een zaklamp) te kunnen zien. Daarnaast heb je een verhoging nodig in de vorm van een blokje hout of ijshocheypucks. Voor de voorwielen gebruik ik wel het krikpunt aan de zijkant, die is immers goed bereikbaar.

Maar voor de achterwielen is het nu veel makkelijker! Ook het inleren van de sensoren ging weer van het leien dakje.


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtza 03 dec 2022, 09:02

Ruwils schreef:Omdat ik het gedoe van de diepe krikpositie om de achterwielen op te krikken een beetje beu was heb ik gekeken naar een alternatief krikpunt. Die heb ik gevonden! Eigenlijk heel simpel, ik heb gewoon de garagekrik onder de draagarm/veerschotel gezet van het achterwiel.

Ik heb het nu ook op deze manier gedaan. Stuk makkelijker bereikbaar dit krikpunt.
Bedankt voor het delen van deze tip Ruwils!!!


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtza 25 nov 2023, 19:50

drummer schreef:
Ruwils schreef:Omdat ik het gedoe van de diepe krikpositie om de achterwielen op te krikken een beetje beu was heb ik gekeken naar een alternatief krikpunt. Die heb ik gevonden! Eigenlijk heel simpel, ik heb gewoon de garagekrik onder de draagarm/veerschotel gezet van het achterwiel.

Ik heb het nu ook op deze manier gedaan. Stuk makkelijker bereikbaar dit krikpunt.
Bedankt voor het delen van deze tip Ruwils!!!


Ik wil voor het eerst velgen met winterbanden onder mijn Ampera e uit 2018 monteren. Ik wilde ook de garagekrik onder de draagarm/veerschotel plaatsen, maar ik zag dat de veerschotel geen mooie vlakke oppervlakte heeft, dus ik vraag me af of dit wel verstandig is, zie bijgevoegde foto (ervan uitgaande dat de link werkt). Ik wil de krik plaatsen recht onder de veer. Zit ik misschien naar een verkeerde krikplek te zoeken? Graag jullie reactie.
Indien de link niet werkt: https://drive.google.com/file/d/1QS76G8 ... sp=sharing
Afbeelding
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtma 27 nov 2023, 01:16

ARMAND62 schreef:Ik wil de krik plaatsen recht onder de veer. Zit ik misschien naar een verkeerde krikplek te zoeken? Graag jullie reactie.
afbeelding

Wat is er mis mee?
Gewoon de krik onder dat "rondje" zetten in het midden onder de veerschotel.
Als hij iets scheef staat is niet erg, het gewicht komt immers precies daar waar het zijn moet: centraal op de veer.
En de meeste garagekrikken hebben ook in het plateau een stuk rubber zitten en anders doe je er een ijshockeypuck of blokje hout tussen.


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Krik positie

Berichtma 27 nov 2023, 10:16

Wat is er mis mee?

Dat "rondje" heeft een opstaand randje waar alle kracht dan op komt te staan. Ik weet niet of dat optimaal is.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten