Ruwils schreef:En in deze
Youtube video kun je duidelijk zien waar de krikpunten zitten.
Die video geeft inderdaad een zeer goed beeld van hoe het moet, of hoe het zou moeten.
Bij een recent bezoek aan een Opel dealer zag ik overigens iets anders gebeuren, bij een check aan mijn auto. Men heeft daar een twee koloms hefbrug met van die verdraaibare schijven, die (normaal gesproken) onder de krikpunten moeten worden gezet. Maar die schijven zijn vrij groot qua diameter, dus dat past niet zonder tussenzetstukken onder de krikpunten van de Ampera-e. Ik zag dat de automonteur de schijven gewoon onder de vertikale lasrand van de auto zette. Weet niet hoe dit exact heet, maar het is de plek waar de bodem van de auto, en de carrosserie samenkomen.
Ik heb er niets van gezegd, maar ik vond het wat bedenkelijk.
... Op het oog ziet het er wel redelijk stevig uit. Deze automonteur zal er vast ervaring mee hebben (dat het goed gaat / niet beschadigt... )
Nu heft zo'n hefbrug precies vertikaal omhoog, er zijn dan geen dwarskrachten. En dat helpt als er alleen een verticaal stukje metaal tussen schijf en de rest van de auto zit. Ik zou hem zelf niet op dit punt omhoog krikken, met een enkele krik, want dan staat de auto schuin, en dan is er dus wel een dwarskracht. Lijkt me geen goed idee.