Het is nu di 31 jan 2023, 21:18

actie radius verspringt tijdens het rijden

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht

ruleco

Newbie

• km-stand: 45289
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera-e

actie radius verspringt tijdens het rijden

Berichtdo 14 apr 2022, 07:35

hallo allen zijn er mensen die last hebben van de actie radius die meerdere malen verspringt tijdens het rijden?
de accu was vol en gaf gisteravond 284km aan.
vanmorgen voor verwarmd en begon de rit met 310 km wat ik al raar vond.
maar ik dacht komt omdat we weer wat lekkere temperatuur hebben.
tijdens het rijden sprong ie ineens naar 270 km terwijl ik de heat functie uit heb staan.
nog geen 10 min later stond ie weer op 290 km.
en dit gebeurde vlak voor ik op me werk aankwam sprong ie weer 30 km terug en stond ie op 235km.

wie o wie kan mij vertellen wat dat zou kunnen zijn??

sbogovac

Harde kern

• km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: actie radius verspringt tijdens het rijden

Berichtdo 14 apr 2022, 09:14

ruleco schreef:hallo allen zijn er mensen die last hebben van de actie radius die meerdere malen verspringt tijdens het rijden?
tijdens het rijden sprong ie ineens naar 270 km terwijl ik de heat functie uit heb staan.
en dit gebeurde vlak voor ik op me werk aankwam sprong ie weer 30 km terug en stond ie op 235km.

Zou het kunnen zijn dat je wat "onregelmatig" rijdt? Dus het ene moment in de bebouwde kom met veel stoplichten en snel optrekken, en het andere moment rustig 80 km./u. in de cruise control op een provinciale weg...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.

ruleco

Newbie

Berichtdo 14 apr 2022, 09:56

Zou het kunnen zijn dat je wat "onregelmatig" rijdt? Dus het ene moment in de bebouwde kom met veel stoplichten en snel optrekken, en het andere moment rustig 80 km./u. in de cruise control op een provinciale weg...

is de eerste keer dat ik dit zie gebeuren.
mijn rijgedrag is in de tussentijd niet verandert.
vond het al raar dat als ik de lader ontkoppel en er staat rijbereik 270 km nabij en de ochtend daarop dat ik vertrek op 300 km staat...
heb hem in begin december gekocht dus heb nog niet onder warmere omstandigheden gereden, ik zelf denk ook dat het daardoor komt.
de computer is alles aan het herbereken omdat de accu nu minder vraagt.
maar lees ook dat er veel mensen problemen hebben na de laatste update, dus sluit dat zeker niet uit.
al gaat het laden bij mij prima en zonder problemen.

sbogovac

Harde kern

• km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Berichtvr 15 apr 2022, 18:03

ruleco schreef:Zou het kunnen zijn dat je wat "onregelmatig" rijdt? Dus het ene moment in de bebouwde kom met veel stoplichten en snel optrekken, en het andere moment rustig 80 km./u. in de cruise control op een provinciale weg...

is de eerste keer dat ik dit zie gebeuren.
mijn rijgedrag is in de tussentijd niet verandert.
vond het al raar dat als ik de lader ontkoppel en er staat rijbereik 270 km nabij en de ochtend daarop dat ik vertrek op 300 km staat...
heb hem in begin december gekocht dus heb nog niet onder warmere omstandigheden gereden, ik zelf denk ook dat het daardoor komt.
de computer is alles aan het herbereken omdat de accu nu minder vraagt.
maar lees ook dat er veel mensen problemen hebben na de laatste update, dus sluit dat zeker niet uit.
al gaat het laden bij mij prima en zonder problemen.

Ik lees inderdaad twee mogelijke oorzaken:

1. De koeling / verwarming (ook van de batterij) vragen inderdaad veel energie. En aangezien dit wordt aangestuurd door een "domme" thermostaat zou een miniscuul verschil in temperatuur een groot verschil in verbuik/range kunnen betekenen.

2. Na sommige updates moet de auto volgens mij inderdaad weer helemaal opnieuw het rijgedrag van de bestuurder aanleren om een betere voorspelling van het toekomstig verbruik / range te kunnen maken.

But let anyone please correct me if I'm wrong...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.

Rovenius

Newbie

• km-stand: 90000
  • Lifetime: 0

Berichtdo 21 apr 2022, 23:21

ruleco schreef:hallo allen zijn er mensen die last hebben van de actie radius die meerdere malen verspringt tijdens het rijden?

Ik denk dat ik het weet. Heb er een tijd geleden ook een vraag over gesteld, nooit een reactie op gekregen en toevallig net de oplossing geschreven. Volgens mij is het probleem dat je wel de airco (of verwarming) uit kan zetten, maar dat hij toch weer aanslaat op het moment dat het te warm (of koud) wordt. Dat zijn vermoedelijk de momenten dat jij de actieradius weer ziet verspringen naar een lager niveau. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit ook jouw probleem is, maar het klinkt wel hetzelfde als waar ik tegenaan liep. Hieronder mijn oplossing. Laat je me weten of het ook bij jou werkt?

Voor geïnteresseerden, ik heb het inmiddels uitgevonden. Dit is de procedure:
1 Zet het verwarmings/aircosysteem aan
2 druk op heat en airco zodat ze uit gaan, alleen het lampje bij on brandt nu nog.
3 Druk op on zodat dat lampje -en dus het systeem- uitgaat
4 Om het systeem weer aan te zetten met uitsluitend ventilatie, druk op het bovenste van de 2 ventilatieknopjes. Daarmee bedoel ik dus de 'fysieke' knopjes die onder het beeldscherm zitten.

ruleco

Newbie

Berichtvr 24 jun 2022, 07:09

mensen nog steeds redelijk vaak last van het verspringen van km range.
denk nu te weten wat het probleem zou kunnen zijn.
als het verspringen zich voordoet is het telkens met 40 km en wordt het kouder in de auto,
zelfde gebeurt als je de airco aanzet..
na ongeveer 3 a 5 min sprint ie weer terug met een kleine 40 km omhoog.
dit gebeurt als ik alles uit heb staan behalve knopje on staat aan.
voor de rest staat alles uit op de blazers na.
wie o wie heeft dit ook wel eens?
opel heeft het niet kunnen vinden.
ben weer terug geweest met deze melding.
niet dat ik als ik nog 50 km te gaan heb en het gebeurt ineens stil sta.
heb hier last van sinds de laatste update.

janbert

Newbie

• km-stand: 45000

Berichtvr 24 jun 2022, 13:16

Volgens mij heb je gewoon de automatische ontwapening aanstaan

janbert

Newbie

• km-stand: 45000

Berichtvr 24 jun 2022, 13:34

sorry ik bedoel ontwaseming. Kun je veranderen bij instellingen

Ruwils

Stamgast

• km-stand: 30760

Berichtzo 26 jun 2022, 12:02

Ik heb ook het idee dat de airco soms werkt op momenten dat dat niet zou moeten, want airco staat UIT.

Net zo irritant vind ik overigens de ruitenwissers die niet naar de ruststand gaan bij interval wissen of gebruik van de regensensor. De wisserbladen staan dan een stuk hoger. Heel soms lijkt het of het wissersysteem de weg kwijt raakt en soms op ongeveer 15 centimeter hoog blijft staan. Verder vind ik de regensensor veel te gevoelig. Ik heb deze al op de laagste stand staan, maar nog gaat deze "normaal", dus continu wissen als het een beetje motregent, wat makkelijk met de interval kan, en bij normale regen, gaat hij van normaal wissen naar snel, alsof het hoost. Het komt er dus op neer dat ik die regensensor nauwelijks gebruik en dat is best jammer.

Hebben meer mensen hier last van, en dan met name de veel te gevoelige regensensor?

ruleco

Newbie

Berichtma 27 jun 2022, 07:08

heb de automatisch ontwasemning uit staan en tot nu toe geen last meer van gehad.
vind het nog steeds raar want als het gebeurde leek het net of ik de airco aanzette en het lijkt me dat het ontwassemen van een voorruit niet meteen 40 km range kost, maar zoals ik al zei nu geen last meer.
en zelfde met de ruitenwissers ze denken elke keer dat ik een stortbui rijd.
dat is verre van goed afgesteld.

Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen