Het is nu za 27 apr 2024, 14:54


Traag laden Ampera-e?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Traag laden Ampera-e?

Berichtdo 09 maart 2023, 15:38

Vandaag voor het eerst onze Ampera aan de laadpaal gehangen. Had nog ongeveer 1/3 lading over. Tot mijn verbazing (en ook een beetje schrik), "zei" de auto dat hij omstreeks 22:30 klaar zou zijn.

Klopt het dat de Ampera-e niet sneller laadt dan de Volt/Ampera ?
Snap dat het mede afhankelijk is van het type paal, maar een doorsnee buurtpaal die als 11kWh in de shell recharge app staat, daar gaat het echt even langzaam?
Of heeft het te maken met de nieuwe accu die nog niet of nauwelijks belast is?
De laadinstellingen die je in de auto doet (dag, nacht tarief e.d.), die gelden toch alleen voor de meegeleverde thuislader, net als bij de volt?
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.


Offline

Heinemancp

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: do 04 aug 2022, 07:07
  • km-stand: 89000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtdo 09 maart 2023, 16:11

Matrox schreef:Vandaag voor het eerst onze Ampera aan de laadpaal gehangen. Had nog ongeveer 1/3 lading over. Tot mijn verbazing (en ook een beetje schrik), "zei" de auto dat hij omstreeks 22:30 klaar zou zijn.

Klopt het dat de Ampera-e niet sneller laadt dan de Volt/Ampera ?
Snap dat het mede afhankelijk is van het type paal, maar een doorsnee buurtpaal die als 11kWh in de shell recharge app staat, daar gaat het echt even langzaam?
Of heeft het te maken met de nieuwe accu die nog niet of nauwelijks belast is?
De laadinstellingen die je in de auto doet (dag, nacht tarief e.d.), die gelden toch alleen voor de meegeleverde thuislader, net als bij de volt?


11kw = 3.6kW dus 16A per fase (
de Ampera-e kan 1 fase laden met 32A dus 7.2kW max. Maar daar heb je een 22kW paal voor nodig.
2/3 laden = 40kWh, dat met 3,6kW per uur = ruim 10 uur. ik weet je starttijd niet, maar dat kan dus wel.

zie https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e


Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtdo 09 maart 2023, 16:58

Bedankt voor je snelle antwoord. Dat maakt veel duidelijk ja. kW en Ampere.
Dat is niet de eerste keer dat ik die door elkaar haal, wel pijnlijk om me nu pas te realiseren dat ik al een tijdje verkeerd zit te rekenen. :oops: :oops: :oops:
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.


Offline

Marios

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: do 23 jun 2022, 07:40
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtma 12 feb 2024, 12:17

Hoe dan ook, mijn Ampera-e laadde op een 11 kW paal met max 3 kW, heel soms een heuse uitschieter naar 4 kW, maar vaker naar een dieptepunt van 2 of zelfs 1 kW.
Mijn nieuwe auto (Fisker Ocean) haalt op dezelfde paal 8 kW met een uitschieter naar 9 kW.


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtwo 14 feb 2024, 13:52

In 3.5 maand dat ik de auto heb heb ik ervaren dat de auto erg onvoorspelbaar wisselend laadt. De kou is een factor, maar zelfs met 12c laadt hij met 2.2kW bij een paal waar hij met 2c met 3.5kW laadt.

Mijn vaste openbare laadpaal laadt aan de ene kant tussen de 2kW en 3.5kW terwijl de andere kant altijd met 1-2kW laadt. Ik heb nog geen patroon ontdekt. Vorige zaterdag bijvoorbeeld bij vaste laadpaal 35.5kW in 20 uur geladen en later in parkeergarage 14.7kW in 5 uur.


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtdo 15 feb 2024, 19:40

Ik heb sinds enkele dagen ook een interessante ervaring met het laden van de Ampera e. Ik heb thuis een nieuwe laadpaal geïnstalleerd (Easee) waarmee ik via de app laadparameters kan instellen zoals timing en maximale laadstroom. Nu heb ik inmiddels ervaren dat ik met 3.7kW kan laden indien ik de max stroom op 16A zet. Maar zet ik de max. stroom lager (bijv. 14A), dan laadt de Ampera e maar met 6A of met 10A als ik dat vooraf in de auto in het laadmenu heb ingesteld. Het lijkt er dus op dat de Ampera e maar met drie niveaus kan laden: 16A, 10A en 6A. Daarnaast kan-ie ook met 32A laden met een 22kW laadpaal. Waardes ertussen lijken niet mogelijk.
Ik heb iets soortgelijks ook al ervaren met publieke laadpalen van Vattenfall. Een aantal van deze laadpalen werkt met "Dynamic Load Balancing", hetgeen wil zeggen dat het vermogen gesplitst wordt tussen twee auto's wanneer beide zijn aangesloten. Het was mij al opgevallen dat het effectieve laadvermogen veel lager bleek te zijn dan de helft van 3.7kW, namelijk 1.35kW. Dit is weer precies de bovengenoemde 6A.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtvr 16 feb 2024, 12:15

Nu ik je bevindingen lees wordt het wel duidelijker voor mij. Klinkt best logisch eigenlijk.

Ik heb het tragere laden echter ook ervaren wanneer mijn auto de enige aan de paal is. Ik ga het in de gaten houden, wellicht was dat gewoon pech/toeval.


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtza 17 feb 2024, 23:04

Helaas vandaag 5 uur aan de paal, 6.5kW geladen. En ik was de enige aan de paal... Ik heb hem afgekoppeld en opnieuw aangesloten en het schuifje van 6A/10A op 10A gezet en nu laadt hij al wat sneller.

Ik zie wel de term 'reislader' op het scherm tijdens deze 2e sessie: https://photos.app.goo.gl/DBw6diPdBzbNRhyq5 Gezien het verschil in logica denken tussen mij en Opel vraag ik me af of de term op het scherm in het algemeen slaat of op deze sessie en dat hij denkt dat ik een reiskabel gebruik?


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtdo 22 feb 2024, 11:53

Zoals eerder geschreven denk ik dat de Ampera alleen met 6 of 16 (of soms 32A) kan laden. Die 6A kan 10A worden mits je dit instelt voordat je de auto "uitschakelt". En als de laadpaal geen 16A kan leveren, levert deze slechts 6A (of 10A indien dit is ingesteld). Andere waardes lijken niet mogelijk. Ik denk dat in dit geval "reiskabel" zichtbaar wordt gemaakt. Ik heb hier overigens nog nooit op gelet.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtvr 23 feb 2024, 09:58

Het is inderdaad het 1 fase laden wat ons nekt. Gaat wel een dingetje worden als meer openbare punten paalkleef-tarieven gaan invoeren. Ik ben daar al een keertje in het buitenland mee in de mist gegaan. 's Avonds aan de lader en er 's ochtend weer afgehaald, dikke boete. Dit was in België met ik meen de Maingau pas. Nog geprobeerd om het gesprek aan te gaan (dat de auto op een trage paal niet in een nachtje helemaal opgeladen is), maar onvermurwbaar. Aan huis gaat het prima met een 32a 1 fase lader.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron