Het is nu zo 28 apr 2024, 12:05


Traag laden Ampera-e?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

MJLangeveld

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: ma 14 maart 2022, 16:05
  • km-stand: 35000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtvr 23 feb 2024, 20:20

ARMAND62 schreef:Ik heb sinds enkele dagen ook een interessante ervaring met het laden van de Ampera e. Ik heb thuis een nieuwe laadpaal geïnstalleerd (Easee) waarmee ik via de app laadparameters kan instellen zoals timing en maximale laadstroom. Nu heb ik inmiddels ervaren dat ik met 3.7kW kan laden indien ik de max stroom op 16A zet. Maar zet ik de max. stroom lager (bijv. 14A), dan laadt de Ampera e maar met 6A of met 10A als ik dat vooraf in de auto in het laadmenu heb ingesteld. Het lijkt er dus op dat de Ampera e maar met drie niveaus kan laden: 16A, 10A en 6A. Daarnaast kan-ie ook met 32A laden met een 22kW laadpaal. Waardes ertussen lijken niet mogelijk.
Ik heb iets soortgelijks ook al ervaren met publieke laadpalen van Vattenfall. Een aantal van deze laadpalen werkt met "Dynamic Load Balancing", hetgeen wil zeggen dat het vermogen gesplitst wordt tussen twee auto's wanneer beide zijn aangesloten. Het was mij al opgevallen dat het effectieve laadvermogen veel lager bleek te zijn dan de helft van 3.7kW, namelijk 1.35kW. Dit is weer precies de bovengenoemde 6A.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?


Ik herken dit! Sinds een paar maanden laadt de ampera bij Vattenfall palen met zo'n 1,35kw. Dit is echt niet te doen. Als ik het goed begrijp heeft het zin om het schuifje voor de druppellader om te zetten naar 10A? Moet dat elke keer of is er een oplossing om dit stnaard in te regelen? Dank alvast!


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtza 24 feb 2024, 14:19

Bedankt voor het meedenken en beredeneren. Fijn dat dit vandaag de dag nog zo kan.

Ik kan nu nog voor €0.29 laden maar zodra dit duurder wordt gaat er wel een laadpaal in de tuin komen. Dan maar de kabel over de stoep.

Die kleef tarieven die nu worden toegevoegd is naar mijn menig niets anders dan slecht geïnvesteerd en nu via de consument het falen compenseren. Blijkbaar teveel geïnvesteerd en de terugverdientijd onderschat. Ik snap dat men ze op drukke locaties en hoge kWs palen toepast, maar menig EV kan niet zo snel laden.


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 27
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtwo 28 feb 2024, 18:08

ARMAND62 schreef:Ik heb sinds enkele dagen ook een interessante ervaring met het laden van de Ampera e. Ik heb thuis een nieuwe laadpaal geïnstalleerd (Easee) waarmee ik via de app laadparameters kan instellen zoals timing en maximale laadstroom. Nu heb ik inmiddels ervaren dat ik met 3.7kW kan laden indien ik de max stroom op 16A zet. Maar zet ik de max. stroom lager (bijv. 14A), dan laadt de Ampera e maar met 6A of met 10A als ik dat vooraf in de auto in het laadmenu heb ingesteld. Het lijkt er dus op dat de Ampera e maar met drie niveaus kan laden: 16A, 10A en 6A. Daarnaast kan-ie ook met 32A laden met een 22kW laadpaal. Waardes ertussen lijken niet mogelijk.
Ik heb iets soortgelijks ook al ervaren met publieke laadpalen van Vattenfall. Een aantal van deze laadpalen werkt met "Dynamic Load Balancing", hetgeen wil zeggen dat het vermogen gesplitst wordt tussen twee auto's wanneer beide zijn aangesloten. Het was mij al opgevallen dat het effectieve laadvermogen veel lager bleek te zijn dan de helft van 3.7kW, namelijk 1.35kW. Dit is weer precies de bovengenoemde 6A.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?


Ja is mij ook opgevallen. Heel hinderlijk. Zelfs als ik op 10A zet gebeurt het soms dat hij terug schakelt naar 6A. Laden bij 11KW palen lijkt wel op kijken naar groeiend gras. Boven de 16A is er denk ik meer flexibiliteit. Mijn thuis laadpunt is afgezekerd op 20A en dan laad hij met ongeveer 4.5kw.


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 27
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtwo 28 feb 2024, 18:08

MJLangeveld schreef:
ARMAND62 schreef:Ik heb sinds enkele dagen ook een interessante ervaring met het laden van de Ampera e. Ik heb thuis een nieuwe laadpaal geïnstalleerd (Easee) waarmee ik via de app laadparameters kan instellen zoals timing en maximale laadstroom. Nu heb ik inmiddels ervaren dat ik met 3.7kW kan laden indien ik de max stroom op 16A zet. Maar zet ik de max. stroom lager (bijv. 14A), dan laadt de Ampera e maar met 6A of met 10A als ik dat vooraf in de auto in het laadmenu heb ingesteld. Het lijkt er dus op dat de Ampera e maar met drie niveaus kan laden: 16A, 10A en 6A. Daarnaast kan-ie ook met 32A laden met een 22kW laadpaal. Waardes ertussen lijken niet mogelijk.
Ik heb iets soortgelijks ook al ervaren met publieke laadpalen van Vattenfall. Een aantal van deze laadpalen werkt met "Dynamic Load Balancing", hetgeen wil zeggen dat het vermogen gesplitst wordt tussen twee auto's wanneer beide zijn aangesloten. Het was mij al opgevallen dat het effectieve laadvermogen veel lager bleek te zijn dan de helft van 3.7kW, namelijk 1.35kW. Dit is weer precies de bovengenoemde 6A.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?


Ik herken dit! Sinds een paar maanden laadt de ampera bij Vattenfall palen met zo'n 1,35kw. Dit is echt niet te doen. Als ik het goed begrijp heeft het zin om het schuifje voor de druppellader om te zetten naar 10A? Moet dat elke keer of is er een oplossing om dit stnaard in te regelen? Dank alvast!


Elke keer helaas :-(


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Traag laden Ampera-e?

Berichtzo 07 apr 2024, 15:06

Gisteren geladen bij een Allego paal. Gelukkig laadt deze wel met 3.6kW.

Vattenfall kan mij niet melden of dit met opzet is. Ik vermoed dat ze het niet mogen zeggen. Zolang de prijs laag blijft vind ik het goed.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron