Het is nu zo 28 apr 2024, 07:31


Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtzo 17 dec 2023, 13:16

HielkeHoeve schreef:Bedankt voor je bericht, maar ik ben inderdaad reeds voorzien.

Nu ben ik wel benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekocht, dus welke uitvoering, bouwjaar, kleur, km/st, e.d.?


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtzo 17 dec 2023, 13:44

2018, Launch Executive, Sun of a Gun Gray, 93000.

We hebben voornamelijk deze gekozen vanwege de subsidie, maar ook omdat de accu laat was vervangen. Alle Business Executive hebben een catalogus waarde > 45.000, de grens van de subsidie. De Launch Executive hebben voornamelijk een catalogus waarde van +- 44.000.

Mij is nog steeds niet duidelijk wat nu het exacte verschil tussen de 2 is, maar het is een fijne auto. Laden had sneller gemogen maar is prima te doen voor ons.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtzo 17 dec 2023, 14:57

HielkeHoeve schreef:2018, Launch Executive, Sun of a Gun Gray, 93000.

We hebben voornamelijk deze gekozen vanwege de subsidie, maar ook omdat de accu laat was vervangen. Alle Business Executive hebben een catalogus waarde > 45.000, de grens van de subsidie. De Launch Executive hebben voornamelijk een catalogus waarde van +- 44.000.

Mij is nog steeds niet duidelijk wat nu het exacte verschil tussen de 2 is, maar het is een fijne auto. Laden had sneller gemogen maar is prima te doen voor ons.

Het is maar net hoe vaak je snelladen nodig hebt. Met een accupakket van 66kW heb je dat in Nederland eigenlijk nooit nodig. Ik beschik zelf over een 3.7kWh laadstation op mijn oprit en kan dus altijd overnight laden en laad ook altijd tot 80% wat beter is voor de levensduur. Ik rij er gemiddeld zo'n 50km per dag mee en hang hem om de dag aan de lader en blijf op deze manier in de "sweet spot" van de batterij die zo het minst degradeert. Ik kan ook op mijn werk laden, maar aangezien het thuis nu iets goedkoper is doe ik dat niet zo vaak. 's Zomers heb ik de opbrengst van mijn zonnepanelen en is thuis laden sowieso voordeliger.

Ik hoop trouwens dat je al subsidie hebt aangevraagd, want de subsidiepot voor tweedehands EV's is sinds 22-11-2023 leeg...


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtzo 17 dec 2023, 15:29

Het 80% verhaal is een theorie maar na 20 jaar electrische auto's zijn de experts niet unaniem overtuigd. Je moet vooral doen wat jij het meest logisch vindt. En vooral genieten.

Een paar statements uit het verleden die al niet meer stand houden:
De software houdt al een marge in acht, zeggen ze. Snelladen is beter ivm warmte ontwikkeling, zeggen ze. Snelladen (met name tot 80%) maakt lui, zeggen ze. Zo ver mogelijk leeg rijden is beter, zeggen ze. Accus zijn niet recyclebaar, zeiden ze. Accus raken snel lui en moeten snel vervangen worden, zeiden ze. Laden duurt lang terwijl een ICE tank is lekker snel vol, zeiden ze.

Iedereen heeft de wijsheid in pacht maar we rijden nog maar weinig jaren electrisch, dus wie zal het zeggen.

De subsidie was binnen 10 dagen uitbetaald. Tot zover rijdt hij goed en zelfs met airco lukt het mij deze dagen 1 op 18.4 te rijden. En dan met €0,31/kWh laden. Ik glimlach het voorjaar tegemoet.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtzo 17 dec 2023, 16:13

HielkeHoeve schreef:Het 80% verhaal is een theorie maar na 20 jaar electrische auto's zijn de experts niet unaniem overtuigd. Je moet vooral doen wat jij het meest logisch vindt. En vooral genieten.

Een paar statements uit het verleden die al niet meer stand houden:
De software houdt al een marge in acht, zeggen ze. Snelladen is beter ivm warmte ontwikkeling, zeggen ze. Snelladen (met name tot 80%) maakt lui, zeggen ze. Zo ver mogelijk leeg rijden is beter, zeggen ze. Accus zijn niet recyclebaar, zeiden ze. Accus raken snel lui en moeten snel vervangen worden, zeiden ze. Laden duurt lang terwijl een ICE tank is lekker snel vol, zeiden ze.

Iedereen heeft de wijsheid in pacht maar we rijden nog maar weinig jaren electrisch, dus wie zal het zeggen.

De statements die je boven noemt zijn inderdaad grotendeels ontkracht, maar het laden tot 80% is heel iets anders.
Waarom denk je dat er op iedere elektrische auto een functie zit om tot 80% te laden? Dat is niet voor de grap.
Zelfs Apple heeft het onlangs geïntroduceerd in de iPhone 15 reeks, omdat het gewoon bewezen beter is voor de batterij.

Het tot 80% laden is geen conspiracy theory of onzin, maar gewoon algemene wetenschap van de Lithium Ion chemistries. Feit is dat een Li-Ion batterij meer stress ondergaat wanneer deze altijd tot 100% wordt geladen. Iedere Li-Ion batterijtechnicus zal je dit vertellen. Nu is het niet zo dat het meteen slecht is als je dat af en toe doet, maar wat tot 100% laden vooral slecht maakt is het daarna vol wegzetten van de auto. Ga je na 100% laden meteen rijden is er niet zo veel aan de hand. Een andere chemistry genaamd LiFePo4 ook wel LFP betterij genoemd heeft hier veel minder een probleem mee, al moet je die ook liever niet iedere keer met 100% wegzetten en is tot 90% laden daar voldoende. Dit wordt ook bevestigd door autofabrikanten die modellen in hun gamma hebben met een LFP batterij. Ook die zal minder snel slijten als die niet altijd tot de max wordt geladen.

Ander voordeel is dat LFP ongeveer twee keer zo veel cyclussen aankan als Li-Ion dus in theorie langer meegaat. Nadeel weer is de behoorlijk lagere energiedichtheid waardoor deze zwaarder is dan Li-Ion. Daarom zie je dit type accu vooralsnog alleen in de goedkopere modellen verschijnen met een lagere capaciteit.

Maar mocht je mij niet geloven of het als onzin af doen, lees dan even het volgende in Battery University.
Hieronder een quote uit artikel - BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries

What Can the User Do?

Environmental conditions, not cycling alone, govern the longevity of lithium-ion batteries. The worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. Battery packs do not die suddenly, but the runtime gradually shortens as the capacity fades.

Lower charge voltages prolong battery life and electric vehicles and satellites take advantage of this. Similar provisions could also be made for consumer devices, but these are seldom offered; planned obsolescence takes care of this.

A laptop battery could be prolonged by lowering the charge voltage when connected to the AC grid. To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a SoC of about 80 percent. One hour before traveling, the user requests the “Full Capacity” mode to bring the charge to 4.20V/cell.


Offline

HielkeHoeve

Newbie

  • Berichten: 32
  • Geregistreerd: do 02 nov 2023, 15:30
  • km-stand: 92000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtdo 21 dec 2023, 18:50

Mijn excuses als het overkwam dat ik uw bericht als onzin bestempel. Wat u zegt klopt technisch zeker. Wat natuurlijk per product afhankelijk is hoe snel je er iets van merkt, en daar is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Met bijvoorbeeld telefoons zal dit eerder zijn, men laadt de telefoon elke dag weer op.

Waarom denk je dat er op iedere elektrische auto een functie zit om tot 80% te laden? Dat is niet voor de grap.

Als u mij kan wijzen op de functie bij de Ampera-e dan zou ik dat kunnen waarderen. Ik kan bar weinig instellingen mbt laden vinden in de auto.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-e kopen anno 2023?

Berichtvr 22 dec 2023, 00:58

HielkeHoeve schreef:Mijn excuses als het overkwam dat ik uw bericht als onzin bestempel. Wat u zegt klopt technisch zeker. Wat natuurlijk per product afhankelijk is hoe snel je er iets van merkt, en daar is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Met bijvoorbeeld telefoons zal dit eerder zijn, men laadt de telefoon elke dag weer op.
Waarom denk je dat er op iedere elektrische auto een functie zit om tot 80% te laden? Dat is niet voor de grap.

Als u mij kan wijzen op de functie bij de Ampera-e dan zou ik dat kunnen waarderen. Ik kan bar weinig instellingen mbt laden vinden in de auto.

Het ligt er aan of je een Level 1 of Level 2 Ampera-e hebt. Bij de Level 1 (ik dacht tot 2018) heet het Hilltop Reserve of heuveltop reserve. Als dat aan staat laadt de auto tot 80%. Bij de Level 2 vanaf 2019 is de software anders en is het een instelling in het laadmenu waar je het laadniveau d.m.v. een schuifbalk op ieder gewenst niveau kan zetten.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten