Toevallig heb ik afgelopen week op het slip circuit van de ANWB in Lelystad een aantal slipproeven afgelegd met een Ampera en andere elektrisch auto's tijdens de afsluiting van de ANWB Grootste Elektrische Proefrit van Nederland. Een bijzondere ervaring kan ik je vertellen!
De Ampera hield zich keurig. Uitstekende ABS en ESP die ingreep waar nodig. Ik had wel enige moeite met het vonden van het punt waar ik hem kwijt was. Ik ga er vanuit als je meer kilometers rijdt in de Ampera je daar ook meer gevoel bij hebt (is vooral ervaring).
Het verschil tussen de auto's was wel bijzonder. De Renault Fluence liet zich bijvoorbeeld veel moeilijker corrigeren. Om over de Peugeot iON en Citroen C-zero maar te zwijgen: door het hoge gewicht, nauwe wielbasis en de achterwiel aandrijving gingen deze meer dan eens met twee wielen de lucht in. Ik vraag me af of ze wel eens een elandproef hebben gedaan met die karretjes. Om het lijstje af te maken hielden de Volvo en Leaf zich uitstekend, vergelijkbaar met de Ampera.
Voor de liefhebbers zijn er een aantal onboard video's van gemaakt in de verschillende auto's:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLM9HQvsDwJl23u1xBjD3zEToH6GoI_dfcVeel plezier met de rijtraining!