Het is nu zo 09 feb 2025, 09:26

Rijtraining (o.a. ANWB)

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht

Sint Tunnis

Newbie

• km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

rij opleiding ANWB

Berichtvr 19 okt 2012, 16:16

Dag allen,

op de laatste meeting in Venray was er een aanbieding van de ANWB voor een rij opleiding met de Ampera.

Ik ben benieuwd of er reeds leden zijn die deze opleiding hebben genoten en hoe het bevallen is.

Ik hoor graag iets!!
Ik kan Amper(a) wachten....

Alex

Sponsor

• km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: rij opleiding ANWB

Berichtvr 19 okt 2012, 16:56

Sint Tunnis schreef:Dag allen,

op de laatste meeting in Venray was er een aanbieding van de ANWB voor een rij opleiding met de Ampera.

Ik ben benieuwd of er reeds leden zijn die deze opleiding hebben genoten en hoe het bevallen is.

Ik hoor graag iets!!

Ik ga hem 4 december doen.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne

Alex

Sponsor

Rijtraining (o.a. ANWB)

Berichtzo 02 dec 2012, 17:16

Tijdens het Ampera- en Volt Event op 7 oktober in Venray was er de mogelijkheid om in te tekenen voor de rijtraining elektrisch rijden van de ANWB tegen gereduceerd tarief (€ 120 ipv €131(leden)of € 151 (niet-leden)) hebben twee personen op ingetekend, waaronder ikzelf. Dinsdag 4 december ben ik aan de beurt. Het verslag krijgen jullie daarna wel.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne

volt-NL

Stamgast

• km-stand: 20000
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijtraining (o.a. ANWB)

Berichtma 03 dec 2012, 10:16

Alex, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Wat je er leert, en wat je eigenlijk al lang zelf wist...
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt

remcobron

Newbie

• km-stand: 0
  • Auto: Bolt

Berichtma 03 dec 2012, 15:34

Toevallig heb ik afgelopen week op het slip circuit van de ANWB in Lelystad een aantal slipproeven afgelegd met een Ampera en andere elektrisch auto's tijdens de afsluiting van de ANWB Grootste Elektrische Proefrit van Nederland. Een bijzondere ervaring kan ik je vertellen!

De Ampera hield zich keurig. Uitstekende ABS en ESP die ingreep waar nodig. Ik had wel enige moeite met het vonden van het punt waar ik hem kwijt was. Ik ga er vanuit als je meer kilometers rijdt in de Ampera je daar ook meer gevoel bij hebt (is vooral ervaring).

Het verschil tussen de auto's was wel bijzonder. De Renault Fluence liet zich bijvoorbeeld veel moeilijker corrigeren. Om over de Peugeot iON en Citroen C-zero maar te zwijgen: door het hoge gewicht, nauwe wielbasis en de achterwiel aandrijving gingen deze meer dan eens met twee wielen de lucht in. Ik vraag me af of ze wel eens een elandproef hebben gedaan met die karretjes. Om het lijstje af te maken hielden de Volvo en Leaf zich uitstekend, vergelijkbaar met de Ampera.

Voor de liefhebbers zijn er een aantal onboard video's van gemaakt in de verschillende auto's: http://www.youtube.com/playlist?list=PLM9HQvsDwJl23u1xBjD3zEToH6GoI_dfc

Veel plezier met de rijtraining!

Alex

Sponsor

Berichtdi 04 dec 2012, 14:59

Vanmorgen de rijtraining van de ANWB gehad. Als algemene training best aardig, maar het specifiek elektrische stelde niets voor. De instructeur had zelf nog nooit in een elektrische auto gereden en alleen de theorie doorgenomen. Instructeurs die ervoor zijn opgeleid, hebben zelf ook maar 15 minuten achter het stuur gezeten.

Was de training nuttig? Ach, er zijn altijd verbeterpuntjes, maar daarvoor hadden we niet twee uur hoeven rijden. Ik heb de volgende tips overgehouden:
* ver vooruit kijken, zodat je bijna nooit stil hoeft te komen staan
* zorg bij een 1-op-1 situatie dat je altijd ongelijk aankomt, dan kan de eerste meestal vóór, zonder dat de andere stil hoeft te staan
* kijk om de brede voorruitstijlen heen, zo zie je ander verkeer eerder aan ziet komen (maakt het verschil tussen stroompedaal los of remmen). Op een binnenweg zat er een vrachtwagen achter.

Verder scoorde ik op bijna alle punten "goed", op een paar "voldoende". Eindoordeel "goed"

Eindoordeel over de training: Doe het als je je hele rijgedrag wilt analyseren, maar niet voor het elektrische verhaal.
Forum Sponsor, Buurauto

Alex

Sponsor

Berichtdi 04 dec 2012, 16:42

Ik heb voor woensdag 12 december een afspraak met het Trainingscentrum Handhaving en Mobiliteit van de Politieacademie in Lelystad. Zij hebben nog nooit een elektrische auto op de baan gehad (lijkt mij ook leuk). Het is een eerste kennismaking, misschien leidt het tot meer.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto

shumway

Harde kern

• km-stand: 73500
  • Lifetime: 28

Berichtdo 06 jun 2013, 16:43

Alex schreef:Was de training nuttig? Ach, er zijn altijd verbeterpuntjes, maar daarvoor hadden we niet twee uur hoeven rijden. Ik heb de volgende tips overgehouden:
* zorg bij een 1-op-1 situatie dat je altijd ongelijk aankomt, dan kan de eerste meestal vóór, zonder dat de andere stil hoeft te staan
* kijk om de brede voorruitstijlen heen, zo zie je ander verkeer eerder aan ziet komen (maakt het verschil tussen stroompedaal los of remmen). Op een binnenweg zat er een vrachtwagen achter.

En daar heb je geld voor betaald :lol: :lol:
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon

Pirke

Vaste klant

• km-stand: 100000
  • Lifetime: 40

Berichtvr 07 jun 2013, 16:23

shumway schreef:
Alex schreef:Was de training nuttig? Ach, er zijn altijd verbeterpuntjes, maar daarvoor hadden we niet twee uur hoeven rijden. Ik heb de volgende tips overgehouden:

En daar heb je geld voor betaald :lol: :lol:

:clap:
Rode Chevy Volt

Keer terug naar Algemeen