Alles over de auto van de zaak

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Odiebla

Re: we gaan er aan

Bericht door Odiebla »

Unit106 schreef:
Odiebla schreef:Stop nou toch eens met dat verhaal over die korting, het is geen korting. Ik heb dit nog eens gecontroleerd bij de BD en het is gewoon simpelweg niet waar. De EV's hebben momenteel een bijtelling van 0%. Niets korting, niets bonus, gewoon 0%, klaar, basta. Daarbij gaan eventuele nieuwe tarieven (voor de Ampera 7%) alleen in voor nieuwe contracten.
Tja, de belastingdienst is ook niet altijd een kundige partij gebleken. Ik heb dit gevonden op internet:
Bijtelling.png
Misschien toch een kern van waarheid?
Dit komt niet van de belastingdienst en heeft dus in mijn optiek geen juridische waarde. Alleen wat de BD zegt is waar en die zeggen :

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... an-de-zaak

"Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling."

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nuari_2013

"Is voor het eerst een kenteken afgegeven na 30 juni 2012 en voor 1 januari 2013? Dan geldt de bijtelling in de tabel hieronder. De bijtelling is altijd een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

...
Hoelang geldt het percentage?

Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken."

De overheid spreekt *nergens* van een korting op een enkel 25% tarief, het is simpelweg een 0% tarief, net zoals er een 14%, 20% en 25% tarief is.
Gebruikersavatar
shumway
Harde kern
Berichten: 921
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 10:41
km-stand: 73500
Lifetime: 28
Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door shumway »

Met het risico op een ban :|

Dit staat letterlijk in de wet en naar mijn beste weten is die opgesteld door de overheid:


Artikel 13 bis Wet op de Loonbelasting
-----
2. Indien de auto wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking, wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, op kalenderjaarbasis verlaagd met:

a. 11% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 88 gram per kilometer, en

b. 5% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot hoger is dan 88 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 112 gram per kilometer.

In afwijking van de eerste volzin wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, tot 1 januari 2014 op kalenderjaarbasis verlaagd met 25% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer.

3. Indien de auto niet wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking, wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, op kalenderjaarbasis verlaagd met:

a. 11% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 95 gram per kilometer, en

b. 5% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot hoger is dan 95 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 124 gram per kilometer.

In afwijking van de eerste volzin wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, tot 1 januari 2014 op kalenderjaarbasis verlaagd met 25% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer.
-----

de 60 maanden vind je in lid 23.

Googlen op wet op lb 13 bis


Wat ik hiermee wil aangeven dat de wetgever nog altijd over de mogelijkheid beschikt om ook ampera/volts alsnog in de bijtelling te betrekken.

Of ze dat doen enz. enz. geen idee.

Wel is duidelijk dat de overheid geld tekort komt en dat de subsidieregelingen heel ruim zijn.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door Alex »

benver schreef:
Alex schreef:...
Voor de gemeente Amsterdam is bijvoorbeeld elektrisch vervoer de goedkoopste manier op de lichtkwaliteit te verbeteren.
Ik denk dat je om de luchtkwaliteit bedoelt ?
Ja, ook op een schermtoetsenbord zitten de U en I naast elkaar. :oops:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
Unit106
Moderator
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:49
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: anders
Locatie: Vlaardingen

Re: we gaan er aan

Bericht door Unit106 »

Odiebla schreef:Dit komt niet van de belastingdienst en heeft dus in mijn optiek geen juridische waarde. Alleen wat de BD zegt is waar ...
Eeeuuuhhh, ben jij toevallig ambtenaar ofzo? :lol:

De belastingdienst is een instantie die de wet- en regelgeving van de overheid intepreteert. Ze bepalen niet de wet maar dragen zorg voor een gedeelte van de uitvoering.

"Alleen wat de BD zegt is waar ..." ??? Waarom worden besluiten van de belastingdienst dan met regelmaat getoetst door een rechter? Denk dat je iets te ver wilt gaan in je beredenering.

Zijn we het eens dat de Rijksoverheid de wet- en regelgeving van Nederland weer spiegeld? Kijk eens op: Autobrief van de staatssecretaris van Financiën. Deze schrijft:
De bijtelling/onttrekking voor privégebruik van de zakelijke auto in de loon- en inkomstenbelasting (fiscale bijtelling). Privégebruik van de auto van de zaak wordt als loon- en inkomenscomponent belast in de loon- en inkomstenbelasting en bedraagt 25% van de catalogusprijs van de auto. Afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto wordt een korting gegeven, waarmee de percentages uitkomen op 20% en 14%. Voor nulemissie auto’s bedraagt de bijtelling nihil.
Zou het misschien toch ergens mogelijk zijn dat er sprake is van een korting? En dat dit in de volksmond niet zo gehanteerd wordt? En tja, anders moet je de staatsecretaris maar eens vertellen dat hetgeen hij schrijft niet waar is ...
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden
aawevers

EV-Car Policy

Bericht door aawevers »

Bij ons op het werk wil men de bestaande policy voor EV's weer tegen het licht gaan houden.

Het eerste concept wat ik onder ogen kreeg leek meer een ontmoedigingsbeleid, dus daartegen is ondertussen al wat protest gekomen.
Als "ervaringsdeskundige" heb ik nu de taak op me genomen om mee te werken aan een solide EV-Car policy en hiervoor zou ik ook graag wat achtergrond informatie gebruiken van de andere ervaringsdeskundigen op dit forum.

Zijn er onder ons, mensen die ook werken met een specifieke EV-Car policy in hun bedrijf? Zo ja, zouden jullie deze policy met mij willen/kunnen/mogen delen?
Indien een gehele regeling niet gedeeld kan worden is het volgende het meest interessante voor mij:
- zijn er beperkingen wie een EV mag rijden
- zijn er beperkingen voor woon-werk verkeer afstand of max aantal km/jaar
- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
- etc

Op deze manier hoop ik een goed overzicht te kunnen opbouwen van wat de huidige standaard is bij andere bedrijven in NL om dit dan als achtergrondinformatie mee te nemen voor het opzetten van onze nieuwe EV-Car policy.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input!

Groet,

André
Gebruikersavatar
HenryAmpera
Harde kern
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 10:21
km-stand: 220230
Lifetime: 27
Auto: anders
Locatie: Deventer

Re: EV-Car Policy

Bericht door HenryAmpera »

Bij ons is er in het geheel geen Policy vwb Elektrisch rijden.
Mogelijk dat het in de toekomst veranderd...
Gaat zover dat ik dus ook niet mag laden omdat er geen EV Policy is..... (maar wel een milieu Policy... :roll: , dus moet het maar over die boeg gaan gooien...)
Na 10 jaar sinds 21/02/2025 Amperaloos. Huidige auto Hyundai Ioniq Electric.
Gebruikersavatar
gl640
Harde kern
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 14:31
km-stand: 24000
Lifetime: 25
Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Bericht door gl640 »

wauw een EV policy ;_)
nice!

bij mij is het meer een ICE policy dat gevoerd word :cry:
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
Marco
Stamgast
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 01:00
km-stand: 78000
Lifetime: 44
Auto: Ampera
Locatie: Almere

Re: EV-Car Policy

Bericht door Marco »

aawevers schreef:Bij ons op het werk wil men de bestaande policy voor EV's weer tegen het licht gaan houden.

Het eerste concept wat ik onder ogen kreeg leek meer een ontmoedigingsbeleid, dus daartegen is ondertussen al wat protest gekomen.
Als "ervaringsdeskundige" heb ik nu de taak op me genomen om mee te werken aan een solide EV-Car policy en hiervoor zou ik ook graag wat achtergrond informatie gebruiken van de andere ervaringsdeskundigen op dit forum.

Zijn er onder ons, mensen die ook werken met een specifieke EV-Car policy in hun bedrijf? Zo ja, zouden jullie deze policy met mij willen/kunnen/mogen delen?
Indien een gehele regeling niet gedeeld kan worden is het volgende het meest interessante voor mij:
- zijn er beperkingen wie een EV mag rijden
- zijn er beperkingen voor woon-werk verkeer afstand of max aantal km/jaar
- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
- etc

Op deze manier hoop ik een goed overzicht te kunnen opbouwen van wat de huidige standaard is bij andere bedrijven in NL om dit dan als achtergrondinformatie mee te nemen voor het opzetten van onze nieuwe EV-Car policy.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input!

Groet,

André

Ja wij hebben zo'n policy, hoewel ik hem zelf niet op papier heb.
In het begin (3jr geleden) max aantal KM's 25.000, dat is nu 30.000
Er wordt hier gekeken naar je aantal KM's in het verleden, of naar je woon/werk/rayon km afstand (nieuwe mensen)
Je wordt geacht zoveel mogelijk te laden, maar echte consequenties heeft het niet. Wordt wel zo af en toe statisieken door gestuurd. Daarin zie je enorme verschillen. (van 1.1 tot 6.4 verbruik)
Zo'n auto moet bij je passen, gezien je functie, woon/werk afstand, thuis laad mogelijkheden etc..

- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
Zover ik weet niet. Wij mogen bv ook in het buitenland tanken, hoewel we daar zelden voor werk zijn.
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
geen harde eis, maar wordt wel naar gekeken. Laadpunt kan evt van je leasebudget betaald worden
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
Ja, die kosten kan je declareren.

Wij hebben een stuk of 9 laders op kantoor en in het begin was dat goed. Nu hebben we echter bijna 70 auto's die willen laden, dus dat geeft nog weleens problemen. Vandaar dat we ook niet echt consequenties kunnen doorvoeren als mensen niet (vaak) opladen.
HTH
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!
aawevers

Re: EV-Car Policy

Bericht door aawevers »

Marco schreef: Ja wij hebben zo'n policy, hoewel ik hem zelf niet op papier heb.
In het begin (3jr geleden) max aantal KM's 25.000, dat is nu 30.000
Er wordt hier gekeken naar je aantal KM's in het verleden, of naar je woon/werk/rayon km afstand (nieuwe mensen)
Je wordt geacht zoveel mogelijk te laden, maar echte consequenties heeft het niet. Wordt wel zo af en toe statisieken door gestuurd. Daarin zie je enorme verschillen. (van 1.1 tot 6.4 verbruik)
Zo'n auto moet bij je passen, gezien je functie, woon/werk afstand, thuis laad mogelijkheden etc..

- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
Zover ik weet niet. Wij mogen bv ook in het buitenland tanken, hoewel we daar zelden voor werk zijn.
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
geen harde eis, maar wordt wel naar gekeken. Laadpunt kan evt van je leasebudget betaald worden
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
Ja, die kosten kan je declareren.

Wij hebben een stuk of 9 laders op kantoor en in het begin was dat goed. Nu hebben we echter bijna 70 auto's die willen laden, dus dat geeft nog weleens problemen. Vandaar dat we ook niet echt consequenties kunnen doorvoeren als mensen niet (vaak) opladen.
HTH
Hi Marco,

Allereerst sorry voor het verlate antwoord - ik ben een aantal weken in het buitenland geweest.
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide input; dit zal zeker helpen in bij het vaststellen van een regeling voor ons bedrijf.

Het valt me wel op dat er blijkbaar niet veel Ampera rijders een specifieke regeling hebben op hun werk. (of ze kunnen/willen deze blijkbaar niet delen)

Mochten er toch nog mensen zijn die input willen leveren, dan hoor ik het graag maar voorlopig ga ik met de beschikbare info verder.

Groet,

André
Plaats reactie