O?gl640 schreef:daarin tegen leveren ze op andere momenten van het jaar juist meer dan de vermelde Watt peik.
28 uur 'onafgebroken' rijden met een Nissan Leaf
- japio
- Harde kern
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Contacteer:
Re: 28 uur 'onafgebroken' rijden met een Nissan Leaf
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- Ivo
- Beheerder
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Contacteer:
Graag on topic blijven, heren, FastNed is genoeg besproken nu. Het gaat hier om de ervaringen met de Leaf wat mij betreft. 
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- gl640
- Harde kern
- km-stand: 24000
- Lifetime: 25
- Auto: Ampera-e
had graag wat fotos gezien en een verder verslag?
komt dit nog?
komt dit nog?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
Yep, waarschijnlijk vandaag nog 
<edit: als in maandag
> <edit: als in dinsdag, maar het staat er nu wel haha>
<edit: als in maandag
Laatst gewijzigd door NeufegliseThierry op di 05 jan 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- NeufegliseThierry
- Harde kern

Het beloofde relaas!
Voorbereiding/de aanloop
De directe aanleiding voor onze rit langs de 50 stations van Fastned was een nieuwsbrief van Fastned waarin de opening van het 50e station werd aangekondigd maar begon eigenlijk al iets eerder.
Met het uitdijen van het netwerk van Fastned en het wegtikken van de elektrische kilometers (circa 1.000 per week, nu na 17 weken staat de teller op 17.500) raak ik er steeds meer van overtuigd dat elektrisch rijden ondanks een beperkte accucapaciteit van 150 tot 200 km voor veel meer mensen een passend oplossing voor hun mobiliteitsvraagstukken oplevert dan wellicht gedacht. Ik heb het idee dat veel mensen voor de ene rit per week die wat verder weg is zich laten tegenhouden om elektrisch te gaan rijden vanwege de onbekendheid met snelladen.
Toen op 9-12 jongstleden de nieuwsbrief van Fastned dan ook binnen kwam met de aankondiging van station 50 was het idee dan ook binnen 5 minuten geboren om alle 50 laadstations bij langs te gaan rijden. Liefst binnen 24 uur, maar ik had al wel snel in de gaten dat dit niet mogelijk was (gelet op de spreiding van de stations en het gegeven dat het winter is). Daarbij wilde ik niet alleen de stations aandoen maar ook daadwerkelijk bij ieder station tenminste 50 seconden laden. De eerste planning liet een minimaal benodigd aantal uren van 27 zien.
Daarbij was ik ook benieuwd hoe de Leaf zich zou houden: zo ben ik op en neer geweest naar Parijs in oktober en toen zagen we de accutemperatuur gedurende de rit na iedere laadbeurt verder oplopen. Let’s face it: de Leaf is natuurlijk niet gemaakt om 24 uur achtereen in bedrijf te zijn en continue de cyclus rijden-(snel)laden-rijden-laden et cetera bij langs te werken. Ik was dan ook erg benieuwd hoe dit aspect zou uitpakken en of we met een overbelasting van de accu te maken zouden krijgen.
Ik heb mijn idee bij Fastned in de groep gegooid en de enthousiaste reactie verder uitgewerkt. Voor de volledigheid benadruk ik nog eens dat het een niet-commercieel, particulier initiatief betreft, wel heeft Fastned het elektraverbruik gesponsord en heb ik mijn Nissan dealer in de gelegenheid gesteld om een felicitatiewens op mijn auto te plakken.
Tussen 20-12 en 25-12 heb ik de route verder uitgestippeld en toen ik zag dat 24 uur echt niet haalbaar was ook niet voor het maximaal haalbare gegaan maar het planmatig ook nog overzichtelijk te houden door de rit b.v. in Zoetermeer te laten beginnen en niet in Friesland (dat was uiteindelijk nog iets sneller geweest). Verder Bouchta Flex als chauffeur gecharterd, want zo’n rit als deze moet je niet in je eentje aangaan, dat is onverantwoord.
De rit
Na Bouchta van het station gehaald te hebben zijn we op dinsdag 29 december rond de klok van 14:30 uur aangekomen bij Knorrestein (station bij Zoetermeer richting Den Haag, A12). Daar hebben we de auto opgeladen tot circa 96%, wat foto’s gemaakt en gewacht tot 15:00 uur. Op dat tijdstip exact (het klokje in de Leaf en Radio 1 zijn perfect gesynchroniseerd kwam ik achter) hebben we de auto aan de lader gelegd en na iets meer dan 50 seconden afgekoppeld en op weg gegaan naar station 2, Bospoort (A4, Amsterdam richting Den Haag).
Dit laat trouwens al meteen het uitdagende karakter zien van een 24+ uur rit langs alle 50 stations, namelijk dat je stations tegenkomt die niet in de rijrichting zitten maar waar voor je om moet keren. Sterker nog: wanneer je b.v. via Noord-Holland van Zuid-Holland naar Friesland rijdt, dan mag je op de A7 vier keer keren om 2 stations in de ‘natuurlijke’ rijrichting naar Friesland te pakken en twee die aan de andere kant van de A7 staan. En zo kom je ook op tenminste 1.700 km om de huidige (peildatum 29-12-2015) 50 stations van Fastned bij langs te rijden.
Het eerste deel van de rit ging echt voorspoedig. Tot en met station 16 (Bornheim, A28 bij Wezep) en 522 km/9 uur na het begin liepen we voor of op schema. Daarna verloren we langzaam aan wat tijd. Het verbruik nam toe en het opladen ging langzamer. We hebben daar de vinger niet echt achter kunnen krijgen, wel hadden we tegen die tijd de maximale accutemperatuur (en daarmee bedoel ik het laatste streepje voordat het rode gedeelte begint) bereikt. We hebben toen ook besloten om van onze voorkeursroute af te wijken. We zouden dan namelijk vanaf Apeldoorn naar Hengelo (de stations Het Lonnekermeer en Het Veelsveld) rijden en weer terug om dan de laatste paar stations bij Apeldoorn te pakken en dan naar Doetinchem te rijden via de A50/A12. Omdat je ook vanuit Hengelo binnendoor kunt naar Doetinchem en dit over 80 km per uur wegen gaat hebben we omwille van het onder controle houden van de accutemperatuur deze optie gekozen. We waren toen rond 01:00 uur klaar rond Apeldoorn (door de vermoeidheid wel foto vergeten te nemen bij De Somp, nu een archieffoto in de wetransfer opgenomen) en ik heb tussen Apeldoorn en Hengelo en tussen Hengelo en Doetinchem geslapen.
De keuze om van route te veranderen leidde wel tot het verder oplopen van de achterstand t.o.v. het oorspronkelijke schema, maar erg zwaar hebben we hier niet aan getild. Na de stations bij Doetinchem, Arnhem en Haps/Boxmeer te hebben aangedaan heb ik het stuurwiel overgenomen en is Bouchta gaan slapen. Ik wilde graag proberen rechtstreeks naar Knuvelkes (onder Maastricht te rijden) door rustig achter een vrachtwagen aan te rijden maar na 20 minuten ging de temperatuurmeter in het rood, door vervolgens meer afstand te nemen was dat zo opgelost en kon ik zelfs weer harder rijden, kennelijk speelde het gebrek aan rijwind ons parten toen ik zo dicht achter de vrachtwagen reed. Enfin: afstand nemen is ook wat veiliger en dus toch maar eerst Swentibold aangedaan, maar omdat dit station aan de andere kant van de snelweg lag weer wat tijd verloren.
De zonsopgang onder Maastricht (zie ook foto bij station Patiel) en het daarvoor bereiken van de 1.000 km op weg naar Knuvelkes maakte veel goed en we gingen met veel energie de nieuwe ochtend in. Interessant genoeg nam de actieradius van de auto weer snel toe (tegenover iedere 1% daling van de acculading reden we 1,5 km terwijl dat enkele uren eerder nog maximaal 1,1 was) en ging ook het laden weer als vanouds (met 0,6 kWh per minuut in plaats van 0,5 of minder in de vorige avond en nacht).
Na Brabant volgde via de A16 de uitstap naar Zeeland, daar waar de 2 meest recente laadstations van Fastned gesitueerd zijn aan de A58. Op weg naar Selnisse (A58 richting Vlissingen) kwam het tijdstip 15:00 uur voorbij, waardoor we toen 24 uur onderweg waren. We hadden toen 1.356 km achter de rug, voor zover ons bekend in ieder geval voor Nederland een record wat betreft het aantal elektrische kilometers met 1 auto in 24 uur. We hadden oorspronkelijk gemikt op circa 1.475, dus ook hier waren we niet echt ontevreden mee.
Nadat we via de A17 en A29 (station Buttervliet) terug in Zuid-Holland waren om via de A12 (De Andel/Gouda) en A27 A12 en A30 A1 onderweg waren naar onze eindbestemming zaten we er rond 18:00 uur wel een beetje doorheen. Laten we het zo zeggen: de lol was er wel een beetje van af en we keken uit naar het eindpunt dat toen nog naar verwachting rond de 4 uur weg lag. Dat was ook zo ongeveer het moment waarop Bouchta zich niet lekker meer voelde (hij heeft de dagen erna met koorts op bed gelegen). Uiteindelijk kwamen we 21:48 uur op 30 december, dus 30 uur en 48 minuten na het begin, aan bij station Eemakker (nabij Blaricum, A27). Echt feestelijk was het niet want ikzelf zat er doorheen en Bouchta kon zich geen houding meer vinden in de auto, was echt goed ziek tegen die tijd en had het ijskoud. Wel wat foto’s geschoten en de auto (en mezelf
Conclusie/terugkijkend
Al met al kijken Bouchta en ik terug op een geslaagde rit. Zelfs zijn ziekzijn heeft ons niet van ons doel afgehouden: alle 50 stations in een non-stop (nou ja, wel stoppen om te laden) rit aan te doen. Het grootste gedeelte van de rit hebben we flink wal lol gehad, leuke gesprekken met tankstation medewerkers, andere ZE rijders en geïnteresseerden gevoerd en plekken gezien die we nog nooit eerder of al lange tijd geleden voor het laatst gezien hadden.
Mijn doel is sowieso bereikt: laten zien dat je met behulp van snellaadstations (van Fastned maar natuurlijk zijn er ook andere aanbieders) geen Tesla hoeft te rijden om serieus veel kilometers te kunnen maken met een elektrische auto, namelijk meer dan 1.300 in een dag tijd. Van range anxiety hoef je met een Leaf, I3, Zoe e.d.. geen last meer te hebben dankzij het landelijk dekkende netwerk van snellaad stations. De elektrische auto is ook voor mensen die 50.000 km per jaar maken in Nederland een serieus alternatief.
Verder is natuurlijk ook vermeldenswaardig dat:
1. Het snelladen via een app bij Fastned probleemloos verloopt, we hebben bij alle stations kunnen laden zonder dat er een helpdesk of iets dergelijk aan te pas gekomen is;
2. De Nissan Leaf zelfs iets waarvoor ‘ie niet ontworpen is probleemloos heeft doorstaan. Natuurlijk liep de temperatuur op, maar uiteindelijk hebben we met uitzondering van de etappe tussen Hengelo en Doetinchem de auto niet gespaard. Het heeft rond de 500 km geduurd van onafgebroken rijden/laden voordat de maximale temperatuur bereikt was, daar kom je in de praktijk natuurlijk nooit aan toe.
3. Ik in ieder geval op 30 december 2015 van de ruim 7.000 geregistreerde Leaf rijders diegene was die de meeste kilometers gemaakt heeft
We zijn inmiddels al weer een beetje bijgekomen en zelfs dusdanig dat we al weer voorzichtig aan een volgende uitdaging denken. Zo gaan wij er vanuit dat we een beter gemiddeld verbruik in de zomermaanden kunnen realiseren, zodat bij een gematigde temperatuur (rond de 20 graden) en het toenemen van het aantal laadstations het misschien al wel deze zomer wel mogelijk wordt om er 50 binnen 24 uur bij langs te rijden en/of het aantal km’s in 24 uur een stuk scherper te zetten. Wordt hoe dan ook vervolgd!
Nog wat sfeerplaatjes/'bewijs'

Laatst gewijzigd door NeufegliseThierry op di 05 jan 2016, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- gl640
- Harde kern
mooi verslag
moet wel zeggen dat de stelling dat het met een EV mogelijk is zoveel km te rijden op 1 dag niet echt rieel is als je daar 24 uur voor nodig hebt
dat doe je met een ICE auto in 10uur of zo.
had verder wel verwacht dat de accu te warm zou worden en dan rijd je nu nog in de kou rond.
ben zeer benieuwd wat er gebeurd als je hartje zomer dit gaat doen.
moet wel zeggen dat de stelling dat het met een EV mogelijk is zoveel km te rijden op 1 dag niet echt rieel is als je daar 24 uur voor nodig hebt
dat doe je met een ICE auto in 10uur of zo.
had verder wel verwacht dat de accu te warm zou worden en dan rijd je nu nog in de kou rond.
ben zeer benieuwd wat er gebeurd als je hartje zomer dit gaat doen.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
- NeufegliseThierry
- Harde kern
Ik zeg alleen maar dat je serieus veel km's op een dag kunt rijden met een ZE voertuig. Maar (bijna) niemand rijdt 24 uur aan 1 stuk dus je zou ook kunnen stellen dat je serieus veel km's kunt maken in 8 of b.v. 4 uur tijd.
Punt is heel simpel: ook wanneer je vanuit Den Haag een keer naar Delfzijl op en neer moet is een elektrische auto een serieus alternatief. Meer dan dat bedoelde ik niet met mijn uitspraak over >1.300 km in 1 dag
Punt is heel simpel: ook wanneer je vanuit Den Haag een keer naar Delfzijl op en neer moet is een elektrische auto een serieus alternatief. Meer dan dat bedoelde ik niet met mijn uitspraak over >1.300 km in 1 dag
- Riconl
- Harde kern
- km-stand: 237600
- Lifetime: 20
- Auto: Volt
Mooi verslag en ook leuk om eens te lezen of die fastned stations goed werken.
Zie er zelden een auto staan.
Maar heeft de Leaf geen koelsysteem op de accu's?
De Ampera/Volt kunnen het accupack koelen en verwarmen om hem zoveel mogelijk op 20 graden te houden.
Zie er zelden een auto staan.
Maar heeft de Leaf geen koelsysteem op de accu's?
De Ampera/Volt kunnen het accupack koelen en verwarmen om hem zoveel mogelijk op 20 graden te houden.
- gl640
- Harde kern
zowel bij de leaf als de miev ( c zero en i-on ) word het alleen met lucht gekoelt!
een ventilator die de warem lucht afvoert en koelere lucht van de cabine de accu pak inzuigt!
niet echt het meest geweldig system! beter gezegd slechter kan niet of je koelt helemaal niet natuurlijk.
een ventilator die de warem lucht afvoert en koelere lucht van de cabine de accu pak inzuigt!
niet echt het meest geweldig system! beter gezegd slechter kan niet of je koelt helemaal niet natuurlijk.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
Ik zou niet willen zeggen dat het geen geweldig systeem is.
Immers: hoe vaak kom je nu aan 500 km of meer onafgebroken rijden/snelladen/rijden/snelladen et cetera? Ik heb nu iets gedaan waarvoor de auto helemaal niet bedoeld is en 99,9999% van de berijders zal never nooit boven de 500 km op een dag komen en dan al zeker niet onafgebroken maar eerder met een pauze er tussen.
'
Oftewel: het koelsysteem is afgestemd op het voor de auto bedoelde gebruik. Zodra je auto's met effectieve range van 300 km of meer op 1 acculading op de markt gaat zetten trek je automobilisten aan die meteen naar Zweden of Italië op 1 dag willen kunnen rijden.
Immers: hoe vaak kom je nu aan 500 km of meer onafgebroken rijden/snelladen/rijden/snelladen et cetera? Ik heb nu iets gedaan waarvoor de auto helemaal niet bedoeld is en 99,9999% van de berijders zal never nooit boven de 500 km op een dag komen en dan al zeker niet onafgebroken maar eerder met een pauze er tussen.
'
Oftewel: het koelsysteem is afgestemd op het voor de auto bedoelde gebruik. Zodra je auto's met effectieve range van 300 km of meer op 1 acculading op de markt gaat zetten trek je automobilisten aan die meteen naar Zweden of Italië op 1 dag willen kunnen rijden.