arneb schreef:volt-NL schreef:Ik rij af en toe wel meer dan 400 km. Bijvoorbeeld van Eindhoven naar Groningen en terug. Ook moet ik af en toe naar het kantoor in Parijs, ook meer dan 400km. Of zoals straks naar Frankfurt, wel met een over nachting. Hopelijk krijgen ze in de rest van Europa ook snel snelladers...
Ok, maar dat klinkt alsof t voor zaken is. Maw: je bent in Groningen waarschijnlijk wel even. Dan kun je daar toch n uurtje of 2 laden? Haal je Eindhoven sowieso en in t uiterste geval moet je nog even 10 mins aan de Fastned.
Ja dit is zeker zakelijk, maar helaas staan er (tot nu toe) geen snel-laders in de buurt van de klanten. Het is zelf nog een uitzondering als er een gewone laadpaal staat!
Stel dat de accu vol is van de Bolt, waarschijnlijk 60 kWh, waarmee je dan 320 km mee zou moeten halen. Eindhoven naar Groningen is 250 km. Aangekomen in Groningen is de accu voor 60% gebruikt en heb nog (320 - 250 =) 70 km range over (22%). Voor de terug weg weer 33 kWh bij, dus minimaal 3 uur laden aan een gewone publieke 11 kW laadpaal.
Trouwens, het is ook nog maar de vraag hoe snel de Bolt kan laden aan een gewone laadpaal. De Volt haalt maar 3.3 kW, gaat Opel bij de Bolt 11 kW ondersteunen?
Meestal duren de meetings bij mijn klanten niet zo lang. Kortom, als ik de Bolt zakelijk zou rijden kan ik niet zonder snel-laders. En dan moeten zo ook echt snel zijn, duidelijk meer dan 50 kW, want ik ga echt niet langer dan 20 minuten buiten in de kou staan wachten in de baas zijn tijd. Althans mijn baas zou dat niet willen dat ik zijn tijd verdoe met wachten i.p.v. werken
arneb schreef:Duitsland heeft trouwens een enorme groei in het aantal CCS laders. Wat gek is, want er rijden nog maar relatief weinig EV's...
En vergeet niet: dit is extreem uitzonderlijk. Het overgrote deel van de auto's in NL rijdt per dag niet meer dan 30 a 40 km per rit, dus iets van 80 km per dag in totaal.
De meeste zakelijke rijders die ik ken rijden duidelijk meer dan 80 km per rit. Zijn er ergens officiële statistieken die laten zien hoeveel er gemiddeld zakelijk gereden wordt?