Het is nu vr 29 maart 2024, 07:17


kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 10:44

Particulieren kunnen ook geld besparen door de auto’s ’s nachts te laden met goedkope nachtstroom en op andere tijden voor een hoger tarief energie terug te leveren aan het net.


Zomaar even een passage uit het artikel

Het verschil tussen dag en nachttarief is bij mij 1,3 cent, het rendement van de laad/ontlaadcyclus is in het meest gunstige geval 85%. Bij een tarief van 20 cent per kWh gaat er 3 cent in rook op.... dit alleen kost dus geld.
Dan de batterijkosten; uitgaande van een levensduur van 200.000km bij een verbruik van 0,2kWh per kilometer gaat een batterij 40.000kWh mee, de kostprijs van de accu is ongeveer € 7.000,-- wat neerkomt op 5,7 cent per kWh.

Kostprijs per kWh 8,7 cent, voordeel is 1,3 cent die lui zijn knettergek :crazy:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 10:49

japio schreef:Kostprijs per kWh 8,7 cent, voordeel is 1,3 cent die lui zijn knettergek :crazy:
Inderdaad :thumbup: . En dan laat je de kosten van die dure bi-directionele DC paal nog buiten beschouwing, die op je oprit moet komen te staan. Je kunt natuurlijk een publieke bi-directionele DC paal gebruiken, dan heb je helemaal geen voordeel van dag / nacht tarief.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 13:10

Overigens is er een verhaal bekend in Amerika dat bij een stroomstoring na een orkaan een gezin de Wifi en koelkast had aangesloten op de batterij van de Chevrolet Volt. Het leven ging gewoon door tot de stroom weer was aangesloten.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 13:28

Dat klinkt heel futuristisch.


https://www.conrad.nl/p/e-ast-cl300-12- ... ker-514913
Alleen wel af en toe de richtingaanwijzer omhalen om de 12Volt bij te laden :mrgreen:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 14:13

Ja, ik gebruik mijn Ampera accu soms ook om 230V wisselspanning te leveren.

Zeker nadat ik de verhalen over de storm IRMA in Amerika had gelezen, waarbij velen hun VOLT gebruikten als stroombron.
Het werkt dus wel degelijk, het enige probleem is je goed in de gaten moet houden van welke batterij je het vermogen betrekt.

Ik heb alleen wisselrichters van 12 V > 230 V, dus die zijn rechtstreeks aangesloten op de 12V accu. Dan moet ik er wel voor zorgen dat de hoogspanningsaccu de 12 Volt aan het voeden is, anders is de 12V accu snel leeg of ter ziele.

Het leuke is dat je meteen een aggregaat hebt dat zeer efficiënt benzine omzet naar 230V, bij een vermogen van ca 2kW: als de hoogspanningaccu leeg is (nou ja hij heeft dan nog wel 20% capaciteit) dan start automatisch de ICE en die laadt de hoogspanningsaccu zeer snel op. Dan gaat de ICE weer uit en je hebt nog steeds 230V beschikbaar. Werkt perfect!!

Dit werkt zelfs zo goed, dat ik een snoer heb gemaakt om terug te leveren aan mijn huis: 2 stekkers aan 1 snoer. Dan moet ik wel eerst de hoofdzekeringen afschakelen, om te voorkomen dat de Ampera de hele straat gaat voeden.

Maar om nu terug te leveren aan het openbare net?? ja, het werkt wel, zelfs bij een Ampera. Echter, het vraagt wel een behoorlijke investering (die je never zal terugverdienen) en het levert nauwelijks iets op.

Conclusie: technisch werkt het prima om 230V te maken vanuit de Ampera en in huis te gebruiken. Financieel zit er veel haken en ogen aan.

Tis dat ik al veel zonnepanelen heb en goed op de hoogte ben van opwekken-terugleveren en salderen, anders is het helemaal niet te doen, laat staan rendabel. In nood situaties bij uitval van het openbare net is het gewoon heel leuk om zelfvoorzienend te zijn.
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 14:41

Vision schreef:Maar om nu terug te leveren aan het openbare net?? ja, het werkt wel, zelfs bij een Ampera. Echter, het vraagt wel een behoorlijke investering (die je never zal terugverdienen) en het levert nauwelijks iets op.
Echt terug leveren aan het net? Mijn gevoel zegt me dat je daar nog een eindje van verwijderd bent. Of passen die wisselrichters van jou zich automatisch aan aan de sinus van het net? Zoals een omvormer in een PV installatie doet? Zo niet, dan moet je denk ik rekenen op dikke rook (zo niet vlammen) wanneer jij je zekeringen er niet uit draait.


De vraag was overigens niet "terug leveren aan het net", maar "kun je je huis van stroom voorzien". En dat kan dus. Maar op de manier die jij beschrijft, kan het met elke auto. Alleen niet zo heel lang. Daarnaast is je beschikbare vermogen denk ik wat beperkt t.o.v. een echte V2H of V2B oplossing.


BTW: Hoe schakel jij je hoofdzekeringen af? :mrgreen:


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 16:31

Hoi Anko,

terugleveren doe ik via een omgebouwde solarinverter, die gevoed wordt met een gelijkspanning. Deze gelijkspanning haalde ik van een omgebouwde wisselrichter (alleen de up-converter). Nogal omslachtig, niet effecient omdat beide omzettingen best wat slurpen.

En ja, in principe zou iedere auto dat kunnen, als de dynamo sterk genoeg zou zijn. Maar het leuke van de Ampera is zijn hoogspanningsaccu van 10kWh. Dat is een leuke bron om te gebruiken als aggregaat.

Hoofdzekeringen zijn bij mij automaten van 3*25A, die schakel ik uit en dan voedt ik in op een 3-fase wcd.
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 17:42

Ah, je hebt dus inderdaad een solar inverter :D . Dan gaat het wel wsl wel lukken.

Wat ik me dan afvraag is: werkt dat zowel MET als ZONDER net stroom? Ik bedoel: mijn solar inverter past zich, net als het overgrote deel van de huis-tuin-en-keuken solar inverters, aan aan de sinus van de net stroom. Maar wanneer die sinus niet aanwezig is doet hij het bij mijn weten gewoon niet. Hij genereert dan niet zelf een sinus. Al was het maar om problemen te voorkomen op het moment dat die sinus ineens terug komt :mrgreen:

Of bedoel je dat je die omgebouwde inverter er alleen tussen zet als je de hoofdzekeringen er nog tussen hebt zitten?

Over die hoofdzekeringen: ik ben denk ik nog een beetje uit de tijd dat dat smeltzekeringen waren waar je als afnemer zelf niet bij kon :oops: . Tenzij je het loodje zou verbreken.


Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 17:56

Vision schreef:terugleveren doe ik via een omgebouwde solarinverter, die gevoed wordt met een gelijkspanning. Deze gelijkspanning haalde ik van een omgebouwde wisselrichter (alleen de up-converter). Nogal omslachtig, niet effecient omdat beide omzettingen best wat slurpen.


Heb je dan een drie fasen solar inverter omgebouwd?
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 22:25

Zelfde verhaal over V2H en de PHEV kwam vandaag ook op het Outlander forum terecht. Ik heb daar het volgende geschreven:
Naar mijn bescheiden mening (deels vandaag gevormd n.a.v. info op het Ampera forum :lol: ) moeten we vier zaken onderscheiden:

V2G (grid) waarbij een bi-directionele DC laadpaal het mogelijk maakt om terug te leveren aan een het grid
V2B (building) waarbij een bi-directionele DC laadpaal het mogelijk maakt om stroom te leveren aan een groter gebouw (gaat dit artikel over)
V2H (home) waarbij een bi-directionele DC laadpaal het mogelijk maakt om een huis van stroom te voorzien (V2H op kleine schaal)
V2L (load) waarbij een bi-directionele AC lader of een AC stopcontact in de auto het mogelijk maakt om 'aparaten' van stroom te voorzien

Dat AC stopcontact (1500 watt) dat nodig is voor V2L was in Japan leverbaar of zelfs standaard, maar is hier nooit een optie geweest.
Een bi-directionele AC lader in de auto hebben we m.i. niet. In ieder geval niet in Nederland.

V2H was volgens dit (https://chargedevs.com/newswire/mitsubi ... apability/) artikel in 2014 alleen in Japan beschikbaar. Ik zou denken dat V2G en V2B daarmee ook afvallen, want de techniek lijkt redelijk hetzelfde van de auto te vragen.

V2H (op basis van DC) lijkt me gezien de kosten voor een enkel huis sowieso niet heel realistisch. Lijkt ook een soort van Power Wall nodig te hebben.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron