Net terug van weer een rondje Zuid-Frankrijk. Dit keer 1353km tot vlak bij Monaco. Op vrijdag vertrokken we om 12:30 i.v.m. met school van de kinderen. Dit keer hebben we niet bij Maastricht afgetopt en dan door naar Mertz, maar hebben we er voor gekozen om eerst 310km naar België te rijden om vervolgens voor de eerste keer onderin België te laden. De volgende stop was bij Nancy waarna we doorreden naar Dijon, waar ons hotel was voor de overnachting. Met een verlengsnoer uit het raam hebben daar in de nacht nog enkele kilometers bijgeladen, om de volgende ochtend om 8:00 weer te vertrekken.
De laders in Frankrijk werkten op de heenreis weer perfect! Op de Route du soleil zijn we ook dit keer (op een Tesla na) geen enkele andere EV tegengekomen. Mooi voor de laadpunten want daar is er altijd maar één van op een grote 'aire'. Om 16:00 kwamen we op onze bestemming aan met een gemiddeld verbruik van 15,9 kWh waarbij de CC op 116 stond.
Tijdens de vakantieweek nog even op het circuit van Monaco gereden
Van bergen trekt de Ampera-e zicht weinig aan, met de regeneratie lijkt het haast voordelig. Soms hadden we op de heenweg naar een stadje een gemiddeld verbruik van 10,5. Sowieso is de range in Zuid-Frankrijk heel erg netjes 450-460km op de GOM was normaal en reëel.
De terugweg was wederom een avontuur, dit keer niet door haperende laders maar door het weer. Met 3 graden en regen hadden we moeite om 200km tussen laders te overbruggen. Waardes van 20,2kWh stonden op de teller
Omdat we goede ervaringen hebben met de laders in Frankrijk kwamen we elke keer met 20 tot max 40km bereik bij de laders aan. Met nog 20km bereik kwamen we bij onderstaande parkeerplaats.
De lader aan de rechterkant was met hekken afgezet en i.v.m. een verbouwing niet bereiken met de auto. Daar sta je dan met 20km rijbereik de lader aan de overkant niet bij te komen en de dichtstbijzijnde ander lader veel verder dan 20km weg. Gelukkig vonden we een hek waar we eventueel doorheen konden. Dus wij met steenkolen Frans bij het tankstation vragen (handig joh die ouderwetse manier van auto bijvullen
) via translate op de telefoon wist de mevrouw achter de kassa ons te vertellen dat over 15min een collega komt, die misschien de sleutel heeft. Wij wachten dus... De accu werd kouder en kouder en de 20km bereik minder en minder. Na 15 minuten kwam er inderdaad een andere mevouw en een translate berichtje werd getypt. "We gaan het hek voor u openen, na het laden moet u weer naar een collega van mij zodat u op de juiste kant van de snelweg uw weg kan vervolgen". Chapeau voor deze mensen
Na 55 minuten laden werd het hek weer geopend en reden wij opgelucht weg. In België hebben we met de Maingau pas nog geladen, deze lader stond als 125A in de app maar verder van 100A kwamen wij niet. Op 38kW laden, de laatste 245 km buitenlandse stroom in de accu gedaan om vervolgens nog 10min aan Fastned te hangen. Eenmaal thuis was de accu dan ook echt leeg.
Wat zijn we blij met de Ampera-e en hoe makkelijk is het om veel kilometers te maken! Volgend jaar Engeland?!