za 17 nov 2018, 13:46
HAL2001 schreef:De wegenbelasting gaat pas in 2020 omhoog. Dus t/m 2019 zit je goed.
ma 19 nov 2018, 14:59
DrDavros schreef:Mijn vrouw rijdt een Lexus CT200h hybride (die kun je beschouwen als de luxe uitvoering van de Toyota Auris hybride). En ik rij dus een Volt. Als je situatie het toelaat zou ik kiezen voor de Volt, vanwege het veel grotere rijplezier.
Mijn situatie is 30 tot 40 km totaal woon/werkverkeer per dag. Dat kan ik geheel electrisch doen. Ik laad voornamelijk op de zaak, af en toe thuis. In de bijna anderhalve maand dat ik mijn Volt heb, heb ik 830 km gereden, volledig electrisch. Ik denk dat ik hooguit 10 keer per jaar langere ritten maak, waarbij ik de benzinemotor moet gebruiken.
Dus in mijn geval heb ik veel meer rijplezier dan bij de Lexus en veel minder kosten voor benzine. Daarnaast valt de Volt in half tarief motorrijtuigenbelasting en de Lexus / Auris niet, want dat zijn geen plugin hybrides.
Mijn vrouw heeft een grotere afstand woon/werk en niet de mogelijkheid om op de zaak te laden. In haar situatie is de Lexus hybride handiger.
Dus: kijk heel goed naar jouw eigen situatie en stem daar de keuze Auris of Ampera/Volt op af.
di 20 nov 2018, 22:18
wo 21 nov 2018, 00:25
wo 21 nov 2018, 10:52
DrDavros schreef:Even heel snel gegoogled op de IS300 hybrid. Quote van de review van Autoweek: "De cvt-automaat is niet zo onprettig als in de CT 200h, omdat de IS veel meer koppel heeft; de motor jaagt zichzelf minder snel hoog in de toeren wanneer er vermogen wordt gevraagd."
Mijn advies: ga de IS300 proefrijden.
Mijn inschatting: je gaat het stille rijden van de Ampera missen. En waarschijnlijk ook het snelle en stille optrekken van de Ampera, al heeft de IS300 veel meer koppel en minder last van motorgeloei dan de CT200h.
Wat betreft mijn definitie van rijplezier: mijn Volt rijdt continu geruisloos (inmiddels bijna 900km volledig electrisch) en trekt heerlijk snel op. Een verademing i.v.m. de CT200h, die slechts een electrisch bereik van max 1,5km heeft en waar constant de benzinemotor bijspringt, om over het loeien wanneer je behoorlijk gas moet geven maar te zwijgen. De Toyota hybride aandrijving van eind jaren '90 is toch heel iets anders dan de GM Voltec-aandrijving van een slordige 10 jaar later.
wo 21 nov 2018, 14:24
sbogovac schreef:Ja, nee... snap ik... maar dan nog: jij beschrijft een fundamentelere keuze: full-EV of Hybrid...
Daar heb ik't niet over... Ik zou't liefst weer iets als de Ampera nemen: 50+ km EV met range extender voor als't echt moet.
do 22 nov 2018, 10:57
NeufegliseThierry schreef:sbogovac schreef:Ja, nee... snap ik... maar dan nog: jij beschrijft een fundamentelere keuze: full-EV of Hybrid...
Daar heb ik't niet over... Ik zou't liefst weer iets als de Ampera nemen: 50+ km EV met range extender voor als't echt moet.
? Dat alternatief is er gewoon hoor. Denk aan Golf GTE, BMW i3.
do 22 nov 2018, 15:20
sbogovac schreef:BMW i3 is toch 100% elektrisch (de huidige i.i.g.)?!? Nog losstaand van het feit dat ik volledig ben afgeknapt van BMW (nadat ik ongegeneerd een factuur kreeg voorgeschoteld van 3.600 [ja, drie DUIZEND en zeshonderd] Euro, voor een grote beurt aan mijn X5 (terwijl mijn vrouw d'r Sorento [die GROTER is] diezelfde "grote" beurt kreeg voor 360 Euro, om over de betere garantievoorwaarden nog maar te zwijgen). Nee dank je, voor mij geen BMW meer...
vr 23 nov 2018, 11:17
vr 23 nov 2018, 11:44