e-head schreef:Na bijna 4000 km nu driemaal (bijna) leeg gereden.
Wat gebeurt er in die laatste fase zo ongeveer?
- je gaat verscherpt letten op de geschatte actieradius, en ook het minimum dat je zeker nog kunt halen
- vanaf dat moment moet je je partner steeds bevestigen, dat je het "ruim" zult gaan halen
- vanaf rond 30 km restant gaat de accuaanduiding naar oranje
- vanaf 25 km restant (20 km minimum) verdwijnt de schatting van de actieradius en krijg je waarschuwing om snel aan de lader te gaan
- vanaf rond 20 km krijg je de waarschuwing, dat de auto het maximum vermogen heeft teruggeschroefd. Maar daar merk je weinig van bij normale rijstijl, er zit nog genoeg kracht in voor normale verkeersdeelname. De oranje accuaanduiding gaat nu knipperen
- vanaf ongeveer 16 km (instelbaar, ik heb gekozen voor de laagste instelling van 4% acculading) krijg je een advies om display en radio uit te schakelen; als je dat overneemt, en niet op negeren drukt, doet de auto dat voor je
- als je aankomt, geeft de acculading nog één oranje knipperend balkje weer .........
Na ruim 50.000 km mij vorige week een keer gelukt om 'm leeg te krijgen voordat de laadpaal thuis was bereikt...
Het boven beschreven gedrag al diverse keren meegemaakt, notabene nog de avond ervoor. Wat ik toen iedere keer gezien heb is dat de schatting van de radius nauwkeurig genoeg is om erop te vertrouwen dat ook bij gereduceerd vermogen en knipperend oranje balkje de eindstreep wordt gehaald.
Tot deze bewuste avond. Vreemd genoeg reed ik ook al de tijd met de afwijking in de voorspelling niet naar beneden of naar boven, en zou ik nog bijna 10 km moeten over hebben bij bereik van de bestemming. Toch volgde plotseling de stappen zich in rap tempo op en voordat ik het wist stond ik naast de vangrail met nog 8 km te gaan...
Wat je dan weer meemaakt, de auto kan niet gesleept worden want staat volledig geblokkeerd. De berger moest er een wielenset omheen bouwen, waardoor de auto op een soort tijdelijke trailer terecht komt. Netjes voor de voordeur afgeleverd, dat wel. Verlengsnoer vanuit een stopconcact voor de eerste beetjes stroom, zodat na een uurtje de auto toch weer in beweging wil en bij de laadpaal terecht kan komen.
Enkele tips:
Toch maar meer veiligheidsmarge in de range aanhouden.
Geef als je stil staat direct door dat de ANWB-man niets kan betekenen, en er dus een berger moet komen.
Vertel de berger dat de auto niet van de blokkering af kan. Of heeft iemand hier nog een goede tip voor?
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km