Het is nu vr 29 maart 2024, 09:35


Gedrag bij bijna-leeg

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Gedrag bij bijna-leeg

Berichtzo 12 nov 2017, 14:02

Na bijna 4000 km nu driemaal (bijna) leeg gereden.
Wat gebeurt er in die laatste fase zo ongeveer?

  • je gaat verscherpt letten op de geschatte actieradius, en ook het minimum dat je zeker nog kunt halen :oops:
  • vanaf dat moment moet je je partner steeds bevestigen, dat je het "ruim" zult gaan halen ;)
  • vanaf rond 30 km restant gaat de accuaanduiding naar oranje
  • vanaf 25 km restant (20 km minimum) verdwijnt de schatting van de actieradius en krijg je waarschuwing om snel aan de lader te gaan
  • vanaf rond 20 km krijg je de waarschuwing, dat de auto het maximum vermogen heeft teruggeschroefd. Maar daar merk je weinig van bij normale rijstijl, er zit nog genoeg kracht in voor normale verkeersdeelname. De oranje accuaanduiding gaat nu knipperen
  • vanaf ongeveer 16 km (instelbaar, ik heb gekozen voor de laagste instelling van 4% acculading) krijg je een advies om display en radio uit te schakelen; als je dat overneemt, en niet op negeren drukt, doet de auto dat voor je
  • als je aankomt, geeft de acculading nog één oranje knipperend balkje weer
    AfbeeldingAfbeelding
  • de auto begint eerst met een paar kW te laden, pas na een paar minuten gaat de laadsterkte naar de 7,2 kW; dit is kennelijk om de accu te sparen?
  • de auto staat dan de nacht lekker te laden, de volgende ochtend is ie weer heerlijk vol
  • de New Motion app geeft aan dat er die nacht 64,4 kWh is gebruikt om te laden, dus de batterij was best wel aardig leeg! Betekent dit, dat er pakweg 4,5 kWh aan laadverliezen optreedt? Zeg maar 7,5%? Of zou daar het aan-de-stekker-voorverwarmen van de volgende ochtend bij in zitten??
Laatst bijgewerkt door e-head op zo 12 nov 2017, 14:12, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtzo 12 nov 2017, 14:12

e-head schreef:...... Betekent dit, dat er pakweg 4,5 kWh aan laadverliezen optreedt? Zeg maar 7,5%? Of zou daar het aan-de-stekker-voorverwarmen van de volgende ochtend bij in zitten??[/list]

Gecheckt op Slimmemeterportal: de totale laadduur voor de 64,4 kWh is 10 uur, waarvan 9 uur op 7,2 kW. Daar zit bij mij gemiddeld 110 W sluimerverbruik bij in. En geen aan-de-paal-voorverwarmen.

De 7,5% zijn dus echt laadverliezen?


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdi 11 dec 2018, 11:09

e-head schreef:
e-head schreef:...... Betekent dit, dat er pakweg 4,5 kWh aan laadverliezen optreedt? Zeg maar 7,5%? Of zou daar het aan-de-stekker-voorverwarmen van de volgende ochtend bij in zitten??[/list]

Gecheckt op Slimmemeterportal: de totale laadduur voor de 64,4 kWh is 10 uur, waarvan 9 uur op 7,2 kW. Daar zit bij mij gemiddeld 110 W sluimerverbruik bij in. En geen aan-de-paal-voorverwarmen.

De 7,5% zijn dus echt laadverliezen?

Ik weet dat dit een oud draadje is, maar 7,5% verlies of te wel een efficiency van 92.5% is best wel goed volgens mij. De On Board Charger (OBC) zet de wisselspanning om in een hogere gelijkspanning en dat zal ongeveer met een efficiency van 95...97% zijn. De rest zijn verliezen in de batterij (interne weerstand) en systemen er om heen. Stel dat de efficiency van de OBC 96% is en de batterij ook op 96% zit krijg je een totaal efficiency van 96% x 96% = 92%. Best redelijk.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdo 13 dec 2018, 00:32

Eens.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdo 13 dec 2018, 08:00

Lol, ik rij dagelijks (bijna) leeg inclusief waarschuwingspiepjes en verlaagde aandrijfkracht. Het enige wat mijn aandacht krijgt dat is de beschikbaarheid van laadpalen nabij de bestemming omdat ik niet recht voor een bezette laadpaal wil stilvallen...
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdo 13 dec 2018, 21:56

japio schreef:Lol, ik rij dagelijks (bijna) leeg inclusief waarschuwingspiepjes en verlaagde aandrijfkracht. Het enige wat mijn aandacht krijgt dat is de beschikbaarheid van laadpalen nabij de bestemming omdat ik niet recht voor een bezette laadpaal wil stilvallen...


Hoeveel km rijd je door vanaf dat de indicatie van het resterende aantal km's weg is? Ik heb dat laatste gehad en vond toch wel spannend om nog 10km naar huis te moeten rijden.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdo 13 dec 2018, 23:14

Voor de duidelijkheid, ik rij in een elektrische Renault Kangoo met 24kWh waarvan 21kWh bruikbaar waarbij de bodem dan ook veel sneller in zicht komt.
Op een rit van 30km vertrek ik nog gerust met een range van 25km en om de bestemming zonder al te veel oponthoud te halen gaat de kachel laag en de max snelheid naar 95.
File, tegenwind, cendensvorming etc heb je toch niet in de hand dus is er heel af en toe een tussenstop van een kwartiertje nodig.

Ik heb hem nu zeker al 5 maal volledig leeg gereden (leeg zoals Vincent Everts doet, maar dan wel net iets slimmer zodat de sleepdienst niet nodig was) en ook dat klinkt veel spannender dan het in werkelijkheid is.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtza 22 dec 2018, 13:39

japio schreef:Lol, ik rij dagelijks (bijna) leeg inclusief waarschuwingspiepjes en verlaagde aandrijfkracht. Het enige wat mijn aandacht krijgt dat is de beschikbaarheid van laadpalen nabij de bestemming omdat ik niet recht voor een bezette laadpaal wil stilvallen...


Vooral erg leuk wanneer je dan bij een "beschikbare" paal komt waarvan de parkeerplek dan bezet wordt gehouden door een VW GTE met alleen de kabel erin gestoken zodat'ie een parkeerplek heeft... :evil:
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtma 14 jan 2019, 23:23

e-head schreef:Na bijna 4000 km nu driemaal (bijna) leeg gereden.
Wat gebeurt er in die laatste fase zo ongeveer?

  • je gaat verscherpt letten op de geschatte actieradius, en ook het minimum dat je zeker nog kunt halen :oops:
  • vanaf dat moment moet je je partner steeds bevestigen, dat je het "ruim" zult gaan halen ;)
  • vanaf rond 30 km restant gaat de accuaanduiding naar oranje
  • vanaf 25 km restant (20 km minimum) verdwijnt de schatting van de actieradius en krijg je waarschuwing om snel aan de lader te gaan
  • vanaf rond 20 km krijg je de waarschuwing, dat de auto het maximum vermogen heeft teruggeschroefd. Maar daar merk je weinig van bij normale rijstijl, er zit nog genoeg kracht in voor normale verkeersdeelname. De oranje accuaanduiding gaat nu knipperen
  • vanaf ongeveer 16 km (instelbaar, ik heb gekozen voor de laagste instelling van 4% acculading) krijg je een advies om display en radio uit te schakelen; als je dat overneemt, en niet op negeren drukt, doet de auto dat voor je
  • als je aankomt, geeft de acculading nog één oranje knipperend balkje weer .........


Na ruim 50.000 km mij vorige week een keer gelukt om 'm leeg te krijgen voordat de laadpaal thuis was bereikt... :cry:
Het boven beschreven gedrag al diverse keren meegemaakt, notabene nog de avond ervoor. Wat ik toen iedere keer gezien heb is dat de schatting van de radius nauwkeurig genoeg is om erop te vertrouwen dat ook bij gereduceerd vermogen en knipperend oranje balkje de eindstreep wordt gehaald.

Tot deze bewuste avond. Vreemd genoeg reed ik ook al de tijd met de afwijking in de voorspelling niet naar beneden of naar boven, en zou ik nog bijna 10 km moeten over hebben bij bereik van de bestemming. Toch volgde plotseling de stappen zich in rap tempo op en voordat ik het wist stond ik naast de vangrail met nog 8 km te gaan...

Wat je dan weer meemaakt, de auto kan niet gesleept worden want staat volledig geblokkeerd. De berger moest er een wielenset omheen bouwen, waardoor de auto op een soort tijdelijke trailer terecht komt. Netjes voor de voordeur afgeleverd, dat wel. Verlengsnoer vanuit een stopconcact voor de eerste beetjes stroom, zodat na een uurtje de auto toch weer in beweging wil en bij de laadpaal terecht kan komen.

Enkele tips:
Toch maar meer veiligheidsmarge in de range aanhouden.
Geef als je stil staat direct door dat de ANWB-man niets kan betekenen, en er dus een berger moet komen.
Vertel de berger dat de auto niet van de blokkering af kan. Of heeft iemand hier nog een goede tip voor?
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Gedrag bij bijna-leeg

Berichtdi 15 jan 2019, 00:16

Ik ga als het spannend wordt toch echt van de snelweg en ook van de provinciale af, dan maar een half uur later thuis.
Lokaal kun je vaak ook nog even naar een laadpaal uitwijken, dat is altijd sneller dan slepen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron