Wat is volgens jullie de beste tactiek voor laden tijdens lange afstanden? Ik denk zelf aan de volgende strategie:
- rijden tot accu ongeveer 10% overheeft (om een beetje reserve over te houden voor noodgevallen)
- dan ongeveer 45..60 minuten laden tot maximaal 67% bij een 50kW snellader
- rij weer ongeveer tot 10% is ongeveer 170 km in de winter, 210km in de zomer
- 45..60 minuten aan snellader om tot max 67% te laden
- etc.
Laden tot 67% levert dan 57% lading op (om tot 10% leeg te rijden). Met 57% * 300km (winter+snelweg) = 171 km tot de volgende lader. Ga je langer aan een laadpaal dan gaat de snelheid van het laden hard achteruit. Boven 67% geladen daalt de snelheid naar 20kW dus minder dan de helft.
Is er ergens een route planner die de snelladers kan zoek volgens deze strategie?
Going electric routeplanner is wel aardig als je de autoroute optie gebruikt. Maar je kan niet opgeven dat je maar tot maximaal 65% of zo wilt opladen om de laad tijd te beperken. Ik kan wel zeggen dat de range 190 km is en dan gaat het om de ongeveer 170km snelladers zoeken (is slim genoeg om niet met 0% bij de lader aan te komen.
De fastned routeplanner gebruikt allen de fastned laders, wat niet helpt als je naar het buitenland gaat.