Flavio schreef:Ik zie de meerwaarde van een merkdealer of een 'vakgarage' gewoon niet. Ik heb nu voor €17 een luchtfilter en een interieurfilter online bestelt, waarvoor ik bij de dealer of 'vakgarage' waarschijnlijk €100,- zou moeten betalen.
Als ik het terrein van de merkdealer op rij zie ik alleen maar heel veel overheadkosten (enorme glazen showrooms, heel veel personeel, dure inrichting) die de klant, dus ik, moet betalen door voor een leerling monteur van 18 jaar een uurloon van €90 of nog meer te betalen die vervolgens gaat kijken of er genoeg ruitensproeiervloeistof in de auto zit.
Klein voorbeeld; Ik heb van de week mijn laadklepje gemaakt (ging niet meer automatisch open) met een beetje WD40. Ik weet bijna zeker dat de dealer me een nieuw laadklepmechanisme had aanbevolen voor weet ik veel hoeveel geld.
Wat een onzin weer.... 100 euro voor 2 filters. Ik betaal voor een complete beurt bij de dealer 250euro en dat is incl filters en olie wissels en alle vloeistoffen. Krijg ik ook nog gratis een mooie Grandland-x mee als vervangend vervoer.
En ze wassen de auto ook nog eens...nou ja hij gaat door de wasstraat.
Bij de merkdealer kunnen ze de auto aan het software systeem hangen van GM en zo dingen updaten of whatever. Kan de vakgarage niet.
Vakgarage moet de speciale onderdelen vaak via een dealer bestellen want die hebben ze niet en ook geen onderdeel gegevens.
Uurloon van 90euro is ook erg hoog. En een leerling monteur moet het ook leren. In het ziekenhuis wordt je meestal ook door een arts in opleiding geholpen want die moet het ook leren en kost evenveel voor jou.
En ja een dealer heeft een showroom nodig....ja vaak glas want ze moeten een product etaleren. Maar dure inrichting?
Welke dealer ben je geweest dan wil ik daar wel eens rondkijken. Mini showrooms zijn vaak heel luxe dat wel.
Bij mijn dealer zijn 2 verkopers. 2 mensen achter de receptie, 1 in magazijn, 1 planner en een stuk of 4 monteurs.
Wees blij dat er nog dealers zijn voor de ampera en volt en dat we nog de specifieke kennis hebben en bijbehorende onderdelen. En ja ook de mensen die daar werken moeten een gezin onderhouden en dus een salaris hebben.
Trekt je dealer je een poot uit zoek een andere dealer want er zijn zeker goede dealers die je voor een nette prijs helpen