Het is nu vr 29 maart 2024, 11:38


Onderhoudskosten.

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtwo 15 jan 2020, 11:12

japio schreef:Door zelf de ruitenwissers filters of een accu te vervangen vervalt de garantie echt niet. Ik zorg er ook altijd voor dat de vloeistoffen allemaal tot aan de streep gevuld zijn bij het garagebezoek, de chemisch geparfumeerde ruitenwisservloeistof daar bedank ik voor.


Klopt helemaal, en doe ik zelf ook... maar dat neemt nog niet weg dat de auto wel voor zijn "reguliere" onderhoud (en bijbehorende facturen/stempels) naar de (Ampera service) dealer gaat (met gevulde reservoirs, ruitenwissers van de auto-onderdelenhandelaar en bandjes van de bandenboer)...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Riconl

Harde kern

  • Berichten: 501
  • Geregistreerd: za 22 jun 2013, 22:01
  • Woonplaats: Zuidhorn
  • km-stand: 237600
  • Lifetime: 20
  • Auto: Volt

Re: Onderhoudskosten.

Berichtwo 15 jan 2020, 20:58

Flavio schreef:Ik zie de meerwaarde van een merkdealer of een 'vakgarage' gewoon niet. Ik heb nu voor €17 een luchtfilter en een interieurfilter online bestelt, waarvoor ik bij de dealer of 'vakgarage' waarschijnlijk €100,- zou moeten betalen.

Als ik het terrein van de merkdealer op rij zie ik alleen maar heel veel overheadkosten (enorme glazen showrooms, heel veel personeel, dure inrichting) die de klant, dus ik, moet betalen door voor een leerling monteur van 18 jaar een uurloon van €90 of nog meer te betalen die vervolgens gaat kijken of er genoeg ruitensproeiervloeistof in de auto zit.

Klein voorbeeld; Ik heb van de week mijn laadklepje gemaakt (ging niet meer automatisch open) met een beetje WD40. Ik weet bijna zeker dat de dealer me een nieuw laadklepmechanisme had aanbevolen voor weet ik veel hoeveel geld.


Wat een onzin weer.... 100 euro voor 2 filters. Ik betaal voor een complete beurt bij de dealer 250euro en dat is incl filters en olie wissels en alle vloeistoffen. Krijg ik ook nog gratis een mooie Grandland-x mee als vervangend vervoer.
En ze wassen de auto ook nog eens...nou ja hij gaat door de wasstraat.

Bij de merkdealer kunnen ze de auto aan het software systeem hangen van GM en zo dingen updaten of whatever. Kan de vakgarage niet.
Vakgarage moet de speciale onderdelen vaak via een dealer bestellen want die hebben ze niet en ook geen onderdeel gegevens.

Uurloon van 90euro is ook erg hoog. En een leerling monteur moet het ook leren. In het ziekenhuis wordt je meestal ook door een arts in opleiding geholpen want die moet het ook leren en kost evenveel voor jou.

En ja een dealer heeft een showroom nodig....ja vaak glas want ze moeten een product etaleren. Maar dure inrichting?
Welke dealer ben je geweest dan wil ik daar wel eens rondkijken. Mini showrooms zijn vaak heel luxe dat wel.
Bij mijn dealer zijn 2 verkopers. 2 mensen achter de receptie, 1 in magazijn, 1 planner en een stuk of 4 monteurs.

Wees blij dat er nog dealers zijn voor de ampera en volt en dat we nog de specifieke kennis hebben en bijbehorende onderdelen. En ja ook de mensen die daar werken moeten een gezin onderhouden en dus een salaris hebben.
Trekt je dealer je een poot uit zoek een andere dealer want er zijn zeker goede dealers die je voor een nette prijs helpen


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtwo 15 jan 2020, 23:16

Eh Rico, ik zie Zuidhorn bij jouw profiel staan en ik vermoed dat de prijzen daar in het noorden iets anders liggen dan in de Randstad.
De marges op nieuwe auto's zijn flinterdun dus de werkplaats moet alle kosten dragen van de A2 glazen kijkdoos en ook de winst genereren.
Renault vraagt €230 voor het vervangen van een standaard 12V accu, ik heb hem zelf in 3 kwartier vervangen door een aanzienlijk duurdere AGM . €101 besparing op een werkje van niets.

Mijn vakgarage zit op een C locatie en de eigenaar weet hoe vrijwel iedere auto in elkaar steekt, hij kent zwakke schakels en legt de keuze tussen goed en nieuw regelmatig aan mij voor.
Grootste besparing was met een Fiat waar de dealer met een offerte van €2400 aankwam, de vakgarage heeft het voor minder dan €900 opgelost.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Vorige

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron