Het is nu vr 29 maart 2024, 10:36


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 12 okt 2019, 15:43

Anko schreef:Inmiddels setje wielen besteld: Oxxo Vapor Black velgen met Dunlop Winter Sport 5 XL banden. En ook Autel TPMS sensoren.

Heeft iemand al ervaring opgedaan met het inleren van sensoren op aparte winterwielen?
Zijn de originele sensoren gecloned naar de sensoren op de winterwielen?
Wat moest er gebeuren om 'de auto aan de sensoren te laten wennen?'

Op het Bolt forum wordt steeds gesproken over het gebruik van een speciaal inleer of activatie tool (EL-50448), waarmee je de sensoren één voor één moet activeren om door de auto gezien te worden (net zo iets als bij het paren van BT devices). Dit is ook terug te vinden in de on-line user manual van de Bolt.

De Ampera handleiding heeft het over automatisch inleren. Wordt geen enkele melding gemaakt van een tooltje o.i.d.


Is deze set nu 5x105 of 5x115? Ik kom bij de verschillende aanbieders verschillende adviezen tegen. Jij hebt een set gekocht dus zou het moeten weten.

Christiaan
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 28 nov 2019, 21:37

Anko schreef:Zo, de winterbanden zitten er inmiddels op. Ben niet ontevreden met mijn keuze 8-)

Heb nog wel een vraagje over het juiste aanhaalmoment. Volgens het Bolt EV forum en de Bolt EV owner manual is het 140 Nm. Volgens een Belgische site van Opel is het ook 140 Nm. Maar volgens mijn bandenleverancier had hij van Opel gehoord dat het 110 Nm zou moeten zijn. Meeste stemmen gelden, dus 140 Nm dacht ik.


rl]


Volgens dealer 1: 140, volgens dealer 2: 130
Zomerset zat vast met minimaal 180
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 11 nov 2020, 16:02

Met interesse dit topic gelezen en zit er ook over te denken een set wielen te kopen voor de winterbanden.
Want zomerbanden die je in de winter niet gebruikt en vice versa slijten niet. Blijft als enige over de eenmalige kosten van de velgen en de TPMS sensoren.

@Anko, hoe ging het inleren van de "after market" TPMS-sensoren nu met je nieuwe velgen? Dat kon ik verder niet meer uit je reacties opmaken. Kon je ze inderdaad via het menu inleren of moest je toch naar de Opel dealer?

Ik zit aan deze velgen te denken:
Velg: Oxxo Oberon Zilver 5
Maat: 17 inch
Velgbreedte: 7.0 J
Steekmaat: 5x105
ET: 42
Naafgat: 56.60

TPMS sensoren zijn er al vanaf zo'n €30,- voor de Ampera-E
https://www.auto-onderdelen24.nl/opel/a ... olesysteem

Als je ook Google zoekt zijn er genoeg te koop, maar sommigen werken alleen met cloning, anderen kun je zelf programmeren, dus welke moet je nu hebben? Prijzen lopen behoorlijk uiteen.


Offline

Ruben

Bekende

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: do 14 mei 2020, 15:26
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 14 nov 2020, 13:50

Ruwils schreef:Met interesse dit topic gelezen en zit er ook over te denken een set wielen te kopen voor de winterbanden.
Want zomerbanden die je in de winter niet gebruikt en vice versa slijten niet. Blijft als enige over de eenmalige kosten van de velgen en de TPMS sensoren.

@Anko, hoe ging het inleren van de "after market" TPMS-sensoren nu met je nieuwe velgen? Dat kon ik verder niet meer uit je reacties opmaken. Kon je ze inderdaad via het menu inleren of moest je toch naar de Opel dealer?

Ik zit aan deze velgen te denken:
Velg: Oxxo Oberon Zilver 5
Maat: 17 inch
Velgbreedte: 7.0 J
Steekmaat: 5x105
ET: 42
Naafgat: 56.60

TPMS sensoren zijn er al vanaf zo'n €30,- voor de Ampera-E
https://www.auto-onderdelen24.nl/opel/a ... olesysteem

Als je ook Google zoekt zijn er genoeg te koop, maar sommigen werken alleen met cloning, anderen kun je zelf programmeren, dus welke moet je nu hebben? Prijzen lopen behoorlijk uiteen.


Op het Duitse forum wordt hier ook uitgebreid over gesproken: https://www.goingelectric.de/forum/view ... 08&t=27594

Met de Chrome browser kan je automatisch naar Nederlands vertalen :)


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 20 nov 2020, 15:50

Ruben schreef:Op het Duitse forum wordt hier ook uitgebreid over gesproken: https://www.goingelectric.de/forum/view ... 08&t=27594

Met de Chrome browser kan je automatisch naar Nederlands vertalen :)

Dank voor de link, zojuist gelezen. :)
Dit bevestigt mijn vermoeden dat het bij de Ampera-e gewoon hetzelfde werkt als bij de Chevy Bolt en de meeste andere GM-voertuigen. Ik heb daar ondertussen heel wat Youtube filmpjes van gezien en is het TPMS-inleerproces heel makkelijk.

Ik heb bij onze vrienden van AliExpres de benodigde inleertool EL-50448 besteld voor het slordige bedrag van € 6,90.

Daarna voor een leuke prijs de Oxxo Oberon Zilver 5 velgen gekocht met Bridgestone Blizzak LM005 winterbanden. Die banden waren niet goedkoop (€119,- p.s.) maar 215/50/R17 is helaas een dure maat. Vreemd eigenlijk, want incourant is die maat niet meer en wordt op steeds meer auto's gebruikt. Mijn vorige Nissan Leaf had dezelfde maat.

Tevens de originele Schrader TPMS-sensoren besteld met OEM-nummer 13598773 voor € 33,- per stuk welke geschikt zouden zijn voor de Opel Ampera-e. Heb alles op de tool na ondertussen ontvangen en a.s. maandag de afspraak dat de winterbanden om de velgen worden gelegd en gebalanceerd. Dan als ik het tooltje ontvangen heb de TPMS-sensoren inleren. Ben benieuwd en wordt vervolgd!


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 05 dec 2020, 16:31

Hierbij het beloofde vervolg.

Het duurde allemaal wat langer omdat één nieuwe velg krom bleek te zijn en maar liefst 110 gram lood nodig had zonder gemonteerde band! Deze is netjes door Bandenleader, waar ik de velgen en de winterbanden had gekocht, omgeruild.

Bij AutoDOC de TPMS-sensoren besteld van Schrader met OE-nummer 13598773 welke voor de Ampera-E geschikt zijn. Deze zitten ook in de originele wielen.

Vanmiddag de wielen gewisseld en het inleren van de TPMS-sensoren was werkelijk een fluitje van een cent! De auto normaal gestart en via het menu op het stuur naar het bandenspanningsmenu gegaan en daar een paar seconden op de middelste knop rechts op het stuur gedrukt waarna de vraag kwam of ik echt de sensoren opnieuw wilde aanmelden.

Na twee korte toeters achter elkaar ging het knipperlicht linksvoor continu branden om aan te geven dat het linkervoorwiel als eerste ingeleerd dient te worden. Met de inleertool EL-50448 van AliExpress de "antenne" tegen de bandenwang naast het ventiel gehouden, één keer kort op het knopje gedrukt zodat het groene LEDje snel ging knipperen en binnen twee seconden hoorde ik een korte toeter die confirmeerde dat de inleerpoging was geslaagd en ik naar het volgende wiel kon rechtsvoor. Opnieuw binnen twee seconden een korte toeter. Daarna naar het rechterachterwiel een korte toeter en vervolgens het linkerachterwiel een korte toeter waarna er twee toeters kort achter elkaar werden weergegeven om aan te geven dat het inleerproces was voltooid waarna de bandenspanning zichtbaar werd in het display.

Nooit gedacht dat het zo makkelijk zou gaan!


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 03 apr 2021, 14:20

Ondertussen de zomerwielen weer gemonteerd en het inleren was weer een fluitje van een cent. De inleertool EL-50448 werkt echt perfect.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 07 apr 2021, 08:59

Ruwils schreef:Ondertussen de zomerwielen weer gemonteerd en het inleren was weer een fluitje van een cent. De inleertool EL-50448 werkt echt perfect.

Bij mijn Chevrolet Volt hoef ik na de wielenwissel niets te doen. De auto pakt de andere sensoren na een paar honderd meter automatisch op.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 07 apr 2021, 16:13

Alex schreef:
Ruwils schreef:Ondertussen de zomerwielen weer gemonteerd en het inleren was weer een fluitje van een cent. De inleertool EL-50448 werkt echt perfect.

Bij mijn Chevrolet Volt hoef ik na de wielenwissel niets te doen. De auto pakt de andere sensoren na een paar honderd meter automatisch op.


Maar kloppen de waardes dan ook nog steeds..?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 07 apr 2021, 19:50

Alleen als de wielen op dezelfde plek worden teruggezet. Ik wissel ze voor- en achter elke keer, maar houdt wel links- en rechts gelijk vanwege de draairichting van de banden.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten