Het is nu vr 29 maart 2024, 07:40


Nieuwe Volt rijder

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Nieuwe Volt rijder

Berichtdo 29 apr 2021, 09:32

Hallo.
Zat al even op t forum maar nog niet voorgesteld
Als autoliefhebber vooral klassiekers is mijn interesse gegaan naar
Deze auto idem concept. Een concept waar menige automerken
heden gebruik van maken. Elektrische auto volledig nee.
Moet een motor inzitten die ook minimaal 500km kan afleggen.
BMW i3? Neen. Die heeft zijn motorfiets motor erin liggen waar naast
Elektrisch 125km gereden kan worden.
Heb gekozen voor het model Volt in de kleur blue Topaz.
Kiezen? Nee. Want deze kleur vind je haast niet meer.
De meeste volts en Amperas zijn verkocht aan onze buurlanden
Die wel inzagen dat dit concept heel interessant is.En daar hebben
ze echt wel gelijk in. Heden rijden er nog rond de 900 Volts
In Nederland.De komende maanden ga ik me verdiepen om zoveel km
Uit het accupakket te halen. Laten we beginnen met de rolweerstand
Die nu lachwekkend veel te groot is. Band breedte nu 225 is niet bepaald
De maat band die voor zuinigheid verbruik gaat. Ondanks toch verbruik vorige eigenaar 2.6
Zet maar eens brede banden onder fiat 500.Je gaat van
1op19 naar 1op15.
BMW i3. Met brede banden kost veel extra km op het accupakket.Daarom liggen daar de smalste band onder die er te krijgen zijn. Ik ga voor de 205band.
Eigen laadpaal idem zonnepanelen.
Tot zover. foto's volgen nog.
Laatst bijgewerkt door Cooper op do 29 apr 2021, 19:57, in totaal 5 keer bewerkt.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtdo 29 apr 2021, 09:51

Welkom!

Ik kijk uit naar het lezen van jouw bevindingen!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtdo 29 apr 2021, 11:54

Bedankt. Heb in eerste instantie de volt aangeschaft omdat ik weleens wil zien hoe zo een brok techniek hobbymatig 't doet. Nooit gedacht dat zoiets nog eens goed rijd en slaapverwekkend stil is. De 2e auto mini clubman staat nu stil. Wat een contrast. Leuk hoor zo een volt. Veel autoliefhebbers zijn er denk ik niet bewust van hoe zo een auto rijd. Daar hoorde ik ook bij.
Wel verbaas wekkend is dat de 1e accu uit detroit er nog in zat. Deze meteen als eerste vernieuwd om vreemde problemen te voorkomen. Tip aan alle volt, ampera rijders check je 12v accu. Zal niet vreemd zijn dat deze nog nooit vernieuwd is. Meteen doen is mijn advies. (deksel verwijderen vier moer maat10
). Chek 't na. Zwarte accu met Amerikaanse gegevens plus Detroit staat erop. Meteen vernieuwen als die er nog in zit.
Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtdo 06 mei 2021, 08:30

Cooper schreef:Wel verbaas wekkend is dat de 1e accu uit detroit er nog in zat. Deze meteen als eerste vernieuwd om vreemde problemen te voorkomen. Tip aan alle volt, ampera rijders check je 12v accu. Zal niet vreemd zijn dat deze nog nooit vernieuwd is. Meteen doen is mijn advies. (deksel verwijderen vier moer maat10
). Chek 't na. Zwarte accu met Amerikaanse gegevens plus Detroit staat erop. Meteen vernieuwen als die er nog in zit.

Een accu die nog goed is, hoeft niet te worden vervangen. Een slechte accu kan inderdaad voor onduidelijke storingsmeldingen zorgen.

Een vriend van mij heeft een garage voor klassieke Italiaanse auto's. Hij moest laatst een Lancia uit 1986 keuren. Daar zat nog de originele accu in. Zo'n oude accu had hij nog nooit gezien.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtvr 07 mei 2021, 10:58

Klopt. Genoeg coopertjes gerestaureerd met accu's die onverklaarbaar nog goed waren.Echter die zijn zo convtioneel dat enkel de startmotor ronddraaien t belangrijkste is.
Nu met de huidige hightech.,tig sensoren etc heb ik vaak privé auto's gehad die door een slechte accu de vreemdste meldingen aan gaven. Daarom mijn advies Alex.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtvr 07 mei 2021, 12:34

Cooper schreef:
Alex schreef:
Cooper schreef:Wel verbaas wekkend is dat de 1e accu uit detroit er nog in zat. Deze meteen als eerste vernieuwd om vreemde problemen te voorkomen. Tip aan alle volt, ampera rijders check je 12v accu. Zal niet vreemd zijn dat deze nog nooit vernieuwd is. Meteen doen is mijn advies. (deksel verwijderen vier moer maat10
). Chek 't na. Zwarte accu met Amerikaanse gegevens plus Detroit staat erop. Meteen vernieuwen als die er nog in zit
Een accu die nog goed is, hoeft niet te worden vervangen. Een slechte accu kan inderdaad voor onduidelijke storingsmeldingen zorgen.

Een vriend van mij heeft een garage voor klassieke Italiaanse auto's. Hij moest laatst een Lancia uit 1986 keuren. Daar zat nog de originele accu in. Zo'n oude accu had hij nog nooit gezien.
Klopt. Genoeg coopertjes gerestaureerd met accu's die onverklaarbaar nog goed waren.Echter die zijn zo convtioneel dat enkel de startmotor ronddraaien t belangrijkste is.
Nu met de huidige hightech.,tig sensoren etc heb ik vaak privé auto's gehad die door een slechte accu de vreemdste meldingen aan gaven. Daarom mijn advies Alex.


OK, maar hoe kan de leek er nu achter komen of de accu in zijn auto "goed" of "slecht" is...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 145
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtvr 07 mei 2021, 13:07

Je kan eventueel kijken op je obd of in de 12v aansluitingen die in je armsteun zit
Deze insteken:info staat erbij
https://www.prolech.nl/webshop/stroom/a ... gKL2fD_BwE


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtvr 07 mei 2021, 20:18

Cooper schreef:Je kan eventueel kijken op je obd of in de 12v aansluitingen die in je armsteun zit
Deze insteken:info staat erbij
https://www.prolech.nl/webshop/stroom/a ... gKL2fD_BwE


Voor het echt testen van de accu heb je wel wat betere apparatuur nodig. Ik hou de volgende stelregel maar aan:

Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde om­gevings­temperatuur van 25 ºC. Is deze temperatuur hoger, dan zal de levensduur van de accu afnemen.

Vooral in de Volt of Ampera na 7 jaar vervangen is geen overbodige luxe. Ga het risico niet nemen om ergens stil te komen staan met vreemde storingen voor een accu van iets meer dan 100 euro.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtma 10 mei 2021, 09:04

GomezNL schreef:
Cooper schreef:
sbogovac schreef:[...] OK, maar hoe kan de leek er nu achter komen of de accu in zijn auto "goed" of "slecht" is...?

Je kan eventueel kijken op je obd of in de 12v aansluitingen die in je armsteun zit
Deze insteken:info staat erbij
https://www.prolech.nl/webshop/stroom/a ... gKL2fD_BwE


Voor het echt testen van de accu heb je wel wat betere apparatuur nodig. Ik hou de volgende stelregel maar aan:

Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde om­gevings­temperatuur van 25 ºC. Is deze temperatuur hoger, dan zal de levensduur van de accu afnemen.

Vooral in de Volt of Ampera na 7 jaar vervangen is geen overbodige luxe. Ga het risico niet nemen om ergens stil te komen staan met vreemde storingen voor een accu van iets meer dan 100 euro.


HmKay... OBD dongel heb ik (eens kijken of de app ook de accu[-spanning] weergeeft).

Dat apparaatje van €9,- kan ik ook wel wat mee; insteken, uitlezen, klaar... Duidelijk.

Maar welke "betere apparatuur" bedoel je, Gomez? (En "floatspanning" zegt me al helemaal niets, ik zei "leek"...)
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Nieuwe Volt rijder

Berichtma 10 mei 2021, 15:56

HmKay... OBD dongel heb ik (eens kijken of de app ook de accu[-spanning] weergeeft).

Dat apparaatje van €9,- kan ik ook wel wat mee; insteken, uitlezen, klaar... Duidelijk.

Maar welke "betere apparatuur" bedoel je, Gomez? (En "floatspanning" zegt me al helemaal niets, ik zei "leek"...)


Accu laten testen kun je dan beter bij een garage laten doen. De tester moet minimaal 60 Ah aankunnen (AGM Volt / Ampera) kosten beginnen bij €90. Maar als de accu al over de 6 jaar is waarom niet gewoon vervangen zou ik zelf dan denken :angel:

Floatspanning is 13,25V na 6-7 jaar is dit dus nog 80% dus 10,6 V dat is te weinig voor de auto en zou dus voor vreemde storingen kunnen zorgen.

Dit is een gemiddelde dus zou per geval kunnen verschillen.



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron