zo 05 sep 2021, 08:45
Iemand wil advies over de aanschaf van een Ampera-e. Ik geef mijn mening over de Ampera omdat ik er vanuit ga dat er raakvlakken zijn. Beide zijn Chevrolets. En het is onder meer goed om te weten wat de positie van dit merk is in Nederland. En hoe dat in het dagelijks gebruik uitpakt. Ik heb de Ampera met het hoofd gekocht. Niet met het hart. Mijn belangrijkste bezwaar is, dat het geld dat ik bespaar met elektrisch rijden en de korting op de wegenbelasting, ik weer dubbel en dwars kwijt ben aan de garage. Dat geldt ook voor een Ampera-e neem ik aan. Niet iedereen kan/mag er aan sleutelen en dat betekent dat je altijd naar de dealer moet. En dat is verschrikkelijk duur. Men zegt altijd dat onze auto's zeer goedkoop in onderhoud zijn. Daar heb ik niks van gemerkt. Deze week heb ik voor 120 euro een kapotte zijspiegel moeten kopen omdat er een onderdeeltje van 5 cent kapot is. De dealer kan niet leveren en een tweedehands spiegel kost 999 euro. En nu moet ik het zo zelf oplossen. De laatste keer dat ik voor een acuut probleem een afspraak wilde maken in een garage, moest ik 2 weken wachten. Al die tijd mocht ik niet in de auto rijden. En uiteraard was het weer zo'n vaag probleem waar een gewone automonteur niets mee kan. Hiervoor heb ik 8 jaar lang in youngtimers gereden (BMW) en dat was voordeliger (en leuker rijden). Sterker nog: dat levert geld op. Weinig en goedkoper onderhoud en aan het eind van de rit verkocht ik de auto met vette winst. Kom daar eens om bij een Ampera.
Ik heb gisteren de eerste stap gezet op weg naar een nieuwe youngtimer. Het zal wel even duren maar ik kan niet wachten. Al komt nu het volgende probleem weer om de hoek kijken: de inruil- of verkoopprijs van mijn Ampera. Daar maak ik me weinig illusies over. Ik zou zelf niet snel meer een tweedehands hybride of elektrische auto kopen. Ik vertrouw die accu's niet. En ook de andere elektronica niet. En wil heel graag ze ver mogelijk van een dealer wegblijven. Dat laatste is met onze auto's niet onmogelijk maar wel heel lastig.
Ampereloos sinds 5 juli 2022