HdB schreef:Ruwils schreef:Met die resterende 25 kilometers nog te gaan zou ik dan uitkomen op een range van krap 300 kilometer wat ik wel heel erg weinig vind, zelfs met de verwarming aan. Dat haalde ik al makkelijk met de 80% limiet van de oude accu.
Vreemd genoeg zie ik geen afwijkingen in de voltages..
Hoe hard heb je gereden? Wij komen ook ongeveer op 300 kilometer uit op basis van de ritten die we de afgelopen tijd gereden hebben. Dat was hoofdzakelijk snelweg overdag (100-110 km/h op het dashboard) met de verwarming aan (20-21 graden). Wat mij betreft ligt dat wel aardig in de lijn der verwachting bij deze temperaturen. Verwacht in de zomer dicht tegen de 400 km aan te zitten bij dezelfde snelheden. Via ODB is de auto nog een beetje zoekende naar de capaciteit van de accu. In het begin was dat 62-63 kWh, daarna niet meer gekeken.
Ik rij voornamelijk provinciale weg, en snap dat de range met de verwarming minder is, maar ook de aangegeven capaciteit van 55kWh via de OBDII klopt gewoon niet. Mijn oude accu gaf nog een estimated capaciteit van rond de 58kWh aan ondanks dat ik niet verder laadde dan 80%. De nieuwe accu zou toch op zijn minst meer dan 60kWh moeten aangeven. Ook van anderen lees ik dat de GOM bij afhalen van hun auto met nieuwe batterij een range van meer dan 450km aangaf.
Bij aanvang van mijn nachtdienst heb ik de accu nagenoeg geheel leeg gereden tot zo'n 4 'a 5% en knipperde het allerlaatste balkje oranje met gereduceerd vermogen en heb ik de auto meteen aan de 22kW driefasenlader gehangen op het werk waarvan de Ampera-e uiteraard maar met één fase (7.4kW max) kan laden. Door de korte nachtdienst van 6 uur heb ik hem helaas niet helemaal vol kunnen laden.
Op moment van aankomst had ik maar 297km gereden (dagteller op nul bij volle accu) en die stand kwam ook overeen met de info op het infotainment display waarbij ik 50.1kW verbruikt zou hebben, dus zou de capaciteit nóg lager liggen. Komende nachtdienst kan ik hem weer helemaal op 100% laden en dan kijken wat hij doet, maar als de capaciteit via OBDII op 55kW blijft staan is er toch iets mis. Wellicht toch een slechte cel ondanks dat ik geen voltageafwijkingen zie. En nogmaals, met de oude accu op 80% haalde ik nagenoeg dezelfde range dus snap er niets van.
Heb nog even een foto toegevoegd waar ik de batterij nagenoeg heb leeggereden met het aantal gereden kilometers en het gemiddelde verbruik: