Het is nu vr 29 maart 2024, 07:18


Privé of zakelijk?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.

Hoe beschik jij over de Ampera?

Privé koop
78
20%
Privé lease
3
1%
Zakelijk koop
163
41%
Zakelijk lease
146
37%
Anders...
3
1%
 
Totaal aantal stemmen : 393

  • Auteur
  • Bericht
Offline

Ferdinand

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: wo 18 apr 2012, 15:43
  • km-stand: 28700
  • Lifetime: 12
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtwo 25 apr 2012, 09:36

Zakelijk gekocht, met aftrek van Mia en Vamil straks 'voor de zaak zo'n EUR 36.000,-.


Offline

Hanzzzz

Stamgast

  • Berichten: 426
  • Geregistreerd: do 03 mei 2012, 10:39
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 240000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 03 mei 2012, 12:14

Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.

Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.

Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.


Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?


Offline

Accountant

Newbie

  • Berichten: 27
  • Geregistreerd: za 31 maart 2012, 18:11
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 03 mei 2012, 20:53

Hanzzzz schreef:
Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.

Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.

Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.


Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?



Ik ben een echte accountant. Zoals ik aangeef ben ik startend ondernemer. De constructie is misschien te ingewikkeld om hier uit te leggen. Maar, als startend ondernemer in de vorm van een eenmanszaak/vof kun je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven. Hierdoor is het mogelijk de afschrijvingen zodanig sturen dat de afschrijvingen volledig tegen 52% kunnen vallen. Afschrijvingen op alle andere activa (inventaris e.d.) kunnen dan 2012 niet worden genomen en de afschrijvng op de auto wel. Dat is een vorm van willekeurig afschrijven. Lukt het mij niet om de 52% schijf te pakken, dan kan de startend ondernemer een gedeelte van de afschrijving verschuiven naar 2013 of misschien zelfs 2014 (uitgaande dat 2012 startjaar is).


Offline

Hanzzzz

Stamgast

  • Berichten: 426
  • Geregistreerd: do 03 mei 2012, 10:39
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 240000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 03 mei 2012, 21:40

Accountant schreef:
Hanzzzz schreef:
Accountant schreef:Ik ben wel benieuwd naar de overwegingen van degene die de auto privé hebben gekocht. Zonder fiscale voordelen en met een waardedaling van de accupacks in het verschiet lijkt mij een privé aankoop niet voor de hand liggen.

Zelf heb ik de auto zakelijk gekocht. Ik ben een IB-ondernemer (eenmanszaak) en het fiscale voordeel voor mij ligt op 52%. Met een VAMIL-regeling kun je de auto in het eerste jaar voor 75% afschrijven. Ik ben echter startende ondernemer kan kan de auto geheel willekeurig afschrijven, dus in 2012 in z'n geheel. BTW eraf, investeringsregelingen zijnde KIA en MAI betekent dit dat auto mij ongeveer € 7.000 netto kost in 2012. Ik heb een goede inruilprijs voor mijn auto gekregen en financier daar de € 7.000.

Het is natuurlijk wel zo dat de besparing aan inkomstenbelasting gedurende 2012 komt, en het geld voor de aankoop wel beschikbaar moet zijn bij aflevering van de auto.


Ben je ook echt accountant? Valt er zo'n groot deel van je inkomen na alle andere aftrekposten in de 52% schijf? Dus 164% van de inkoopprijs?



Ik ben een echte accountant. Zoals ik aangeef ben ik startend ondernemer. De constructie is misschien te ingewikkeld om hier uit te leggen. Maar, als startend ondernemer in de vorm van een eenmanszaak/vof kun je de eerste drie jaar willekeurig afschrijven. Hierdoor is het mogelijk de afschrijvingen zodanig sturen dat de afschrijvingen volledig tegen 52% kunnen vallen. Afschrijvingen op alle andere activa (inventaris e.d.) kunnen dan 2012 niet worden genomen en de afschrijvng op de auto wel. Dat is een vorm van willekeurig afschrijven. Lukt het mij niet om de 52% schijf te pakken, dan kan de startend ondernemer een gedeelte van de afschrijving verschuiven naar 2013 of misschien zelfs 2014 (uitgaande dat 2012 startjaar is).


Nee,ok dan begrijp ik het. Ik dacht even dat je zonder meer alles in 2012 ging afschrijven. Niet dat ik je niet geloof maar iedereen kan zich op een forum voor de lol accountant noemen. ;)

Ik doe overigens hetzelfde al heeft het me wel wat hoofdbrekens gekost om het uit te zoeken. Bij de belastingdienst en het agentschap weten ze pas te vertellen hoe het echt werkt als je zelf de juiste vragen gaat stellen.

Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011 :P


Offline

Alberts

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: ma 07 mei 2012, 16:00
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtma 07 mei 2012, 16:46

Zakelijk, lease :)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtza 19 mei 2012, 09:48

Zakelijk gekocht. Ik heb een eenmanszaak en pas KIA, MIA en VAMIL toe. Verder natuurlijk ex. BTW. De wegenbelasting, voor mijn oude Toyota Avensis Verso Diesel zo'n € 1.500 per jaar, houd ik ook op zak. Met de Toyota Prive loop ik per 1-1-13 de aan mijzelf te betalen netto € 0,19 per kilometer mis. Al met al kost de auto op deze manier heel weinig t.o.v. Doorrijden met een 7-zits diesel.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

piebes

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: wo 18 jul 2012, 14:11
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtwo 18 jul 2012, 14:17

Zakelijk gekocht. De eenmanszaak is net opgericht met als doel het promoten van duurzame vervoersoplossingen :angel:


Offline
Avatar gebruiker

Jan van Die

Vaste klant

  • Berichten: 114
  • Geregistreerd: za 12 mei 2012, 14:20
  • km-stand: 56787
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 19 jul 2012, 16:17

@Hanzzzz

Je schrijft: Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011

Hoe zit dat? Voor de aftrek is het jaar van betalen toch bepalend?
Zzzoemm...


Offline

Michael

Stamgast

  • Berichten: 363
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 11:12
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 19 jul 2012, 20:01

piebes schreef:Zakelijk gekocht. De eenmanszaak is net opgericht met als doel het promoten van duurzame vervoersoplossingen :angel:


Dat gaat een leuke discussie worden met de belastingdienst en je boekhouder. ;)


Offline

Jvdheuvel

Bekende

  • Berichten: 53
  • Geregistreerd: zo 13 mei 2012, 16:43
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Privé of zakelijk?

Berichtdo 19 jul 2012, 21:52

Jan van Die schreef:@Hanzzzz

Je schrijft: Ik heb trouwens al MIA en KIA aftrek in 2011

Hoe zit dat? Voor de aftrek is het jaar van betalen toch bepalend?


Heeeee vertel 2011 ? Hoe doe je dat dan ben eeeeerg benieuwd


VorigeVolgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron