Restwaarde Ampera

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Gasoline
Newbie
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Restwaarde Ampera

Bericht door Gasoline »

Schitterende auto, de Ampera. Ik overweeg hem te kopen.
Wat ik me wel af vraag is hoe de restwaarde zal zijn na, zeg, 5-7 jaar.
Die restwaarde zou wel eens bijzonder tegen kunnen vallen, wat de auto dan eigenlijk jaarlijks een stuk duurder maakt vanwege de hoge jaarlijkse afschrijving.
Ik denk dan met name aan de accuset. Hoe lang gaat die mee? Als de accucapaciteit na 7 jaar sterk verminderd is, dan is dat voor een dergelijke auto wel echt een probleem. Je rijdt dan bijna voortdurend op benzine. Het vervangen van zo'n accupakket kost meer dan EUR 6.500,- inc BTW. Dit gaat niemand doen bij een restwaarde van minder dan EUR 10.000,- wat eigenlijk betekent dat de auto nog veel minder waard is.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

En vormt die lage restwaarde eigenlijk wel een probleem? Want is dat misschien niet juist een voordeel, omdat de KIA, MIA en VAMIL aftrek bij een lage restwaarde ook nauwelijks terug betaald hoeft te worden? Of is dat terugbetalen sowieso niet het geval, omdat de economische waarde na 5 jaar fiscaal op 0 zou staan?

Mocht de eerste gedachtengang juist zijn, dan is een Prius Plugin misschien toch een betere keuze. Zijn accuset is veel goedkoper en ook met minder accucapaciteit kan hij goed rijden. De Ampera is uiterlijk wel mooier natuurlijk, maar het gaat me nu even om het financiele plaatje.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door Alex »

De KIA, MIA en Vamil zijn zo gingantisch, dat de restwaarde na vijf jaar nul mag zijn. Bruto aanschaf € 48.000, netto € 14.000. En met een Prius plug-in met de 25 km actieradius haal je nooit de 1 op 100.

Laat die Prius links liggen en koop een Ampera, of liever de Volt. Iets wat duurder is, mag meer kosten.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Voor je KIA, MIA en Vamil maakt de rest waarde niet uit als je de auto 5 jaar blijft rijden. KIA en MIA staan er helemaal los van, en Vamil is een keuze. Je mag 75% in het eerste jaar afschrijven. Als je dat doet, moet je de rest verdelen over de 4 jaar er na, rekening houdend met een eventuele restwaarde.

Maar de rest waarde is een keuze. Feitelijk is dit een schatting van het bedrag waarover je geen aftrek neemt. Als je de auto voor meer verkoopt wordt het verschil als winst gezien en als je het voor minder verkoop als verlies.

Als je de auto 100% afschrijft, is dus alles wat je ervoor terug krijgt winst, en dus belast. In de praktijk stop je dat geld in een nieuwe zakelijke auto, en dat betekent dan dat je op die auto een lager afschrijvingsbedrag hebt.

Of je op 0% wil gaan zitten hangt af van wat je nog meer aan aftrek hebt over de komende 4 jaar en of je denkt weer een auto zakelijk aan te schaffen.
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Gaat het om de feitelijke, of de fiscale restwaarde?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gasoline
Newbie

Bericht door Gasoline »

Oke, ik begrijp nu dat er geen desinvesteringsbijtelling van toepassing is als je de auto na 5 jaar verkoopt. Daarvóór dus wel en moet je een deel van de KIA en MIA terugbetalen.
De feitelijke restwaarde is verder dus ook van toepassing als je 100% hebt afgeschreven en je de auto voor, zeg, 5000 euro verkoopt. Dan moet je 5000 euro bij je winst optellen.

Maar dit zijn de fiscale aspecten. Terug naar de restwaarde zelf:
Ik denk dus dat de restwaarde van de Ampera/Volt na 5-6 jaar bijzonder laag kan zijn. Wie wil dan deze auto kopen met het oog op een dure accusetvervanging binnen afzienbare tijd?
Stel, een Ampera van 6 jaar oud levert 6.000 euro op. En een Prius plugin levert 18.000 op.
Aanschafwaarde van beide was 40.000. Die 12.000 euro verschil ben je dan toch echt kwijt. Ik probeer de rekensom helder te krijgen, want dit zijn forse bedragen. Maar ik hoor 't ook graag als ik fout redeneer. Wie van ons is ook bezig met de vergelijking Ampera-Prius plugin?
Ampera34
Vaste klant
km-stand: 21164
Lifetime: 17
Auto: Ampera

Bericht door Ampera34 »

tja, moeilijk verhaal, wat is de restwaarde over 7 jaar....in deze hectische wereld weet je niet eens of je over een jaar nog wel een baan hebt :mrgreen: .....Zakelijk gezien is die auto NU interessant...en je leeft NU... :thumbup:
en wat doen de benzineprijzen over 7 jaar ??' € 15,-- voor een liter benzine...???,,,zeg het maar ??
Is altijd moeilijk zo'n toekomstvoorspelling, zelfs Rutte weet niet waar Europa over 2 jaar staat :?:

Van de Ampera zul je geen spijt krijgen. Zelf heb ik een BMW5 ingeruild, en geloof me,..geen centje spijt :thumbup:

Sukses met je uiteindelijke beslissing
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Je moet niet vergeten dat de Ampera/Volt een grotere actieradius heeft. Het is zeer aannemelijk dat je met de Ampera/Volt 60% van je kilometers elektrisch rijdt, tegen maximaal 25% met de Prius. Over zes jaar kan het je bijna 2000 liter benzine schelen. Dat is toch zo tegen de € 4000.* Volgens mij kun je dan beter de Ampera of Volt kopen en € 4.000 op een spaarrekening zetten.

En je moet niet op een Ampera-/Voltforum vragen of je beter een Prius kunt kopen. :lol: :) ;)

*op basis van een bezineverbruik van de Ampera/Volt van 1:15 en de Prius bij 1:20 en een kilometrage van 30.000 per jaar.
Forum Sponsor, Buurauto
WimZ
Newbie
km-stand: 43000
Lifetime: 28
Contacteer:

Bericht door WimZ »

Alex schreef:Je moet niet vergeten dat de Ampera/Volt een grotere actieradius heeft. Het is zeer aannemelijk dat je met de Ampera/Volt 60% van je kilometers elektrisch rijdt, tegen maximaal 25% met de Prius. Over zes jaar kan het je bijna 2000 liter benzine schelen. Dat is toch zo tegen de € 4000.* Volgens mij kun je dan beter de Ampera of Volt kopen en € 4.000 op een spaarrekening zetten.

En je moet niet op een Ampera-/Voltforum vragen of je beter een Prius kunt kopen. :lol: :) ;)

*op basis van een bezineverbruik van de Ampera/Volt van 1:15 en de Prius bij 1:20 en een kilometrage van 30.000 per jaar.

Om het plaatje compleet te maken moet je hier natuurlijk wel de kosten voor het laden ook mee laten tellen!
Verschil is dus wel kleiner als hier geschetst.
Bepu
Stamgast
Contacteer:

Bericht door Bepu »

Als een Prius een restwaarde heeft van 18.000 na 5 jaar (wat ik betwijfel), kun je dus niet je Vamil volledig benutten.

Dus als je het wil vergelijken, moet je daar ook rekening mee houden.

Heeft iemand overigens enig idee wat een accu vervanging kost?
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000
Auto: Ampera

Bericht door Marcel »

5300,- excl btw en inbouw.
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Plaats reactie