lang parkeren en laden in Arnhem...netiquette?

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
Carrera32
Newbie
km-stand: 24
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: lang parkeren en laden in Arnhem...netiquette?

Bericht door Carrera32 »

Ik woon in Arnhem en vind het wel doordacht dat ze ook waterstof meenemen met nul-emissie. Arnhem wil zich als groenste stad van Nederland profileren dus gratis parkeren voor schone auto's (ongeacht of het electro is of water stof)

Brengt me gelijk bij discussie: wat heeft de toekomst: electro of waterstof. Of combi?
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Auto: Ampera
Contacteer:

Bericht door CyberGrey »

Carrera32 schreef:Ik woon in Arnhem en vind het wel doordacht dat ze ook waterstof meenemen met nul-emissie. Arnhem wil zich als groenste stad van Nederland profileren dus gratis parkeren voor schone auto's (ongeacht of het electro is of water stof)

Brengt me gelijk bij discussie: wat heeft de toekomst: electro of waterstof. Of combi?
Waterstof generator......... :idea:
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Odiebla

Bericht door Odiebla »

Carrera32 schreef:Brengt me gelijk bij discussie: wat heeft de toekomst: electro of waterstof. Of combi?
Andere discussie en dus off-topic, maar ik geloof heilig in de combi electro/waterstof. Het een sluit het ander niet uit, het is volkomen zinloos om waterstof te gaan verbranden in een traditionele plofmotor. Gewoon een brandstofcell aan boord samen met een tank waterstof en een relatief kleine accu (iets tussen de Ampera en Prius in, zeg 8 kWh). De accu is voldoende om als buffer te dienen en de brandstofcel levert de energie uit waterstof direct aan de electro-motoren en aan de accu als de SoC niet binnen de marge valt. Geen gezeur meer met lang opladen (hoewel je thuis zou kunnen inpluggen om de auto op temperatuur te houden etc) en geen gezeur meer met dat je buiten de accu toch terugvalt op aardolie wat een complexe drivetrain vereist (onderhoudskosten!).

Ook denk ik dat we in de toekomst meer auto's met direct-drive motoren zullen zien: vier electromotoren in de wielen zelf. Ideaal voor vierwielaandrijving en allerhande stability programma's etc, geen centrale voor/achteras meer (zoals bij de Mitshubishi)...
JPG66
Newbie
km-stand: 24000
Lifetime: 18

Bericht door JPG66 »

Poul schreef:Als die parkeerplaats dan vervolgens altijd bezet wordt door een waterstofauto, moet je niet verbaasd zijn als straks blijkt dat er nooit aan die laadpaal wordt geladen. En is de plaatsing van die paal dus een zinloze investering geweest.
Gisteren bij de McDonald's in Amsterdam Zuid-Oost ook weer twee gewone auto's op de laadplekken. :x
Kreeg onder het verorberen van een Big Mac het volgende idee: :think: zet een camera in iedere laadpaal die auto en kenteken registreert, en registreer wanneer er langere tijd geparkeerd, is zonder dat er een laadsessie is begonnen. Zorg dat de gemeenteverordening dit als geldig bewijs kan aanvaarden, en leg automatisch boetes op.
Wat is ervoor nodig? Een goedkoop cameraatje dat in de laadpaal ingebouwd kan worden en elke minuut een opname maakt, wat programmatuur die aan het beeld kan vaststellen of er een auto staat , het kenteken meteen "leest" en de foto en gegevens kan doorsturen als er geen laadsessie plaatsvindt.
Het lijkt me dat een gemeente of exploitant die in een paal investeert er genoeg publiek of commercieel belang bij heeft om het gebruik ervan niet door foutparkeerders in de wielen te laten rijden. De eerste laadpaalleverancier die dit kan aanbieden, kan de meerprijs gemakkelijk rechtvaardigen met te verwachten hogere opbrengsten. :clap:

Wie denkt dat dit kan werken?
Alex, ken jij een gemeente die dit probleem voldoende groot vindt om het beboeten mogelijk te maken?
Kent iemand een laadpalenleverancier die hiermee aan de slag zou willen? Alef?
CyberGrey
Sponsor
km-stand: 85000
Lifetime: 16
Contacteer:

Bericht door CyberGrey »

Het zal niet onmogelijk zijn maar ga er maar vanuit dat het een veel lastiger vraagstuk is dan jij het zo even beschrijft. :problem:
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

JPG66 schreef:Alex, ken jij een gemeente die dit probleem voldoende groot vindt om het beboeten mogelijk te maken?
Beboeten op oplaadpunten is mogelijk en gebeurt gewoon. Zie http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... komen-doe/

Er zitten wel enkele juridische haken en ogen aan het idee van automatisch beboeten. Nu ben ik geen expert op het gebied van handhaving, ik heb slechts verstand van verkeer en vervoer. Bij mijn weten is het zo: Officieel moet bij een parkeerovertreding de "kennisgeving van beschikking" op de auto worden achtergelaten, dus onder de ruitenwisser. Dit geldt voor foutparkeren èn voor geen parkeergeld betalen. Voor overige gedragingen moet "zo mogelijk" de kennisgeving van beschikking worden uitgereikt. dat laatste is niet altijd mogelijk, niet elke overtreder kan worden staande gehouden. Verder zijn camera's voor rood-licht en snelheid toegestaan.

Er is ee ontwikkeling gaande, dat op niet al te lange termijn het niet meer verplicht wordt om bij het niet betalen van parkeerbelasting een kennisgeving uit te schrijven/printen. Dat heeft ermee te maken, dat steeds vaker je je kenteken moet ingeven in de parkeermeter en je geen bonnetje meer voor de ruit legt. Er wordt dan met een auto met camera's langs gereden, waarna direct wordt gecontroleerd of voor een bepaald kenteken parkeerbelasting is betaald. Op dit moment moet daar nog een BOA achteraan op de scooter en de bon onder de ruitenwisser doen. Dat hoeft op termijn dus niet meer. Of dat voor foutparkeren ook gaat gelden, weet ik niet.

Overigens kan ik me voorstellen dat dit voor invalidenparkeerplaatsen eerder zal gelden, dat wordt al langer als maatschappelijk probleem gezien.

Technisch is e.e.a. al mogelijk. Elektrische auto's staan gewoon in het register bij RDW. RDW beheert ook de landelijke parkeerdatabase, waarin staat of je hebt betaald. Ook invalidenparkeerkaarten worden daar geregistreerd (die zijn echter niet kentekengebonden, maar persoonsgebonden). In gemeenten die digitaal handhaven zou het al met de scanauto kunnen. Dat geldt dan alleen voor oplaadpunten in betaald-parkeren-gebied.

Het is natuurlijk een koud kunstje om een cameraatje in de laadpaal of een verkeersbord te integreren. Je loopt hier tegen het volgende probleem aan: het moet worden geijkt en toegelaten als opsporingsmiddel. Zelf denk ik dat dat een hele lange weg is. Het lijkt me beter dat gemeenten goed werk maken van duidelijke markering en borden, zie http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=1381

In parkeergarages geldt een ander probleem. Daar is de exploitant bevoegd en niet de politie of de gemeentelijke controleurs.

Samengevat: Het mag nog niet: er moet nog altijd een bon onder de ruitenwisser en ijking van apparatuur is een lange weg. Ik kan me voorstellen dat wegbeheerders en OM liever op goede markering en voorlichting willen inzetten. En in parkeergarages gaat dit ook niet op.
Laatst gewijzigd door Alex op zo 30 dec 2012, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Er bestaan wel detectoren die je in parkeervakken kunt inbouwen, zie http://www.nedap.com/nl/marktgroepen/av ... oet-ertoe/.

Technisch is het eenvoudig om dit te koppelen aan het gebruik van de laadpaal: wel een auto, maar géén stekker, betekent een overtreding. Dan moet er nog wel een handhaver langs om een bonnetje onder de ruitenwisser te doen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000

Bericht door Marcel »

Maar van een flitspaal krijg je toch ook geen bonnetje onder je raam?
Aan het kenteken is al te zien dat het geen ev auto is die er staat , dus dan staat hij fout ;)
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Alex
Sponsor
Contacteer:

Bericht door Alex »

Marcel schreef:Maar van een flitspaal krijg je toch ook geen bonnetje onder je raam?
Aan het kenteken is al te zien dat het geen ev auto is die er staat , dus dan staat hij fout ;)
Zie mijn eerdere post over de verplichting van het uitrijken van een kennisgeving van beschikking bij parkeerovertredingen.
Forum Sponsor, Buurauto
Marcel
Stamgast
km-stand: 70000

Bericht door Marcel »

Hahaha ok Alex,
dat had ik wel gelezen.
Maar ook alweer vergeten :crazy:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:
Plaats reactie