JPG66 schreef:Alex, ken jij een gemeente die dit probleem voldoende groot vindt om het beboeten mogelijk te maken?
Beboeten op oplaadpunten is mogelijk en gebeurt gewoon. Zie
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... komen-doe/
Er zitten wel enkele juridische haken en ogen aan het idee van automatisch beboeten. Nu ben ik geen expert op het gebied van handhaving, ik heb slechts verstand van verkeer en vervoer. Bij mijn weten is het zo: Officieel moet bij een parkeerovertreding de "kennisgeving van beschikking" op de auto worden achtergelaten, dus onder de ruitenwisser. Dit geldt voor foutparkeren èn voor geen parkeergeld betalen. Voor overige gedragingen moet "zo mogelijk" de kennisgeving van beschikking worden uitgereikt. dat laatste is niet altijd mogelijk, niet elke overtreder kan worden staande gehouden. Verder zijn camera's voor rood-licht en snelheid toegestaan.
Er is ee ontwikkeling gaande, dat op niet al te lange termijn het niet meer verplicht wordt om bij het niet betalen van parkeerbelasting een kennisgeving uit te schrijven/printen. Dat heeft ermee te maken, dat steeds vaker je je kenteken moet ingeven in de parkeermeter en je geen bonnetje meer voor de ruit legt. Er wordt dan met een auto met camera's langs gereden, waarna direct wordt gecontroleerd of voor een bepaald kenteken parkeerbelasting is betaald. Op dit moment moet daar nog een BOA achteraan op de scooter en de bon onder de ruitenwisser doen. Dat hoeft op termijn dus niet meer. Of dat voor foutparkeren ook gaat gelden, weet ik niet.
Overigens kan ik me voorstellen dat dit voor invalidenparkeerplaatsen eerder zal gelden, dat wordt al langer als maatschappelijk probleem gezien.
Technisch is e.e.a. al mogelijk. Elektrische auto's staan gewoon in het register bij RDW. RDW beheert ook de landelijke parkeerdatabase, waarin staat of je hebt betaald. Ook invalidenparkeerkaarten worden daar geregistreerd (die zijn echter niet kentekengebonden, maar persoonsgebonden). In gemeenten die digitaal handhaven zou het al met de scanauto kunnen. Dat geldt dan alleen voor oplaadpunten in betaald-parkeren-gebied.
Het is natuurlijk een koud kunstje om een cameraatje in de laadpaal of een verkeersbord te integreren. Je loopt hier tegen het volgende probleem aan: het moet worden geijkt en toegelaten als opsporingsmiddel. Zelf denk ik dat dat een hele lange weg is. Het lijkt me beter dat gemeenten goed werk maken van duidelijke markering en borden, zie
http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=1381
In parkeergarages geldt een ander probleem. Daar is de exploitant bevoegd en niet de politie of de gemeentelijke controleurs.
Samengevat: Het mag nog niet: er moet nog altijd een bon onder de ruitenwisser en ijking van apparatuur is een lange weg. Ik kan me voorstellen dat wegbeheerders en OM liever op goede markering en voorlichting willen inzetten. En in parkeergarages gaat dit ook niet op.