Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Bericht door japio »

Wat een klucht, er is in het voortraject al een enorm bedrag opgegaan aan bijeenkomsten en plannenmakerij. Kennis die er niet bij de gemeenten was werd extern ingehuurd en zelfs tot aan de vergunningen (verkeersbesluit) aan toe is alles reeds geregeld en dan komen ze nu met 200 laadpalen voor de gehele MRA :eh:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Bericht door japio »

http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... 0Laden.pdf

Wat kost een laadpaal eigenlijk? Het valt me nog mee dat Amsterdam budget heeft vrijgemaakt voor 200 laadpunten.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Bericht door Alex »

japio schreef:Wat kost een laadpaal eigenlijk? Het valt me nog mee dat Amsterdam budget heeft vrijgemaakt voor 200 laadpunten.
Een laadpaal met twee aansluitingen kost tegenwoordig (drie jaar later) ongeveer € 3500. Hang je deze achter een bestaande meter (via bijv. de meterkast van een openbaar gebouw of een bedrijf), dan is deze kostendekkend te exploiteren voor een kwartje per kWh. Ik heb berekeningen gezien dat het al kostendekkend is als er éénmaal per dag een Volt/Ampera laadt van leeg naar vol.

Hoe duur wil je het hebben?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Bericht door japio »

Papier is gewillig Alex.

Op een volle lading kun je per Ampera/ Volt hooguit € 1,50 verdienen (grootzakelijk inkoop 12ct/kWh), dan duurt het 6,5 jaar eer je de investering in het laadpunt terug hebt. Met de PHEV, V60 en GTE mag je blij zijn als je al één euro kunt pakken (moeten ze ook nog eens van leeg naar vol laden)
Omdat je een laadpunt in 5 jaar technisch afschrijft en er kosten voor de backoffice in rekening worden gebracht moet er verdomd veel kWh worden afgenomen alleen al om uit de kosten komen.

Ps, gemeenten schieten volledig in de kramp als het gaat om een 'private' aansluiting in de publieke ruimte, als ik een aansluitpunt (voor eigen gebruik) wil aanleggen heb ik de lasten en moet nog maar zien of ik van de lusten kan genieten omdat ik het laadpunt moet voor publiek gebruik moet inrichten.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe laadpalen in de komende jaren

Bericht door Alex »

En dan is er de Green Deal. Zie https://www.vng.nl/files/vng/brieven/20 ... uctuur.pdf

Ik zie een lichtpuntje als gemeenten als concessieverlener ervoor zorgen dat de laadtarieven concurrerend blijven, zonder die idiote starttarieven.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Plaats reactie