Ampera of Prius PlugIn (gebruikt)

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
jotema
Vaste klant
km-stand: 138000
Lifetime: 60
Auto: Ampera

Re: Ampera of Prius PlugIn (gebruikt)

Bericht door jotema »

Kijk maar even verder op dit forum. Er zijn genoeg voorbeeldberekeningen met MIA, KIA en VAMIL. Als je alles op 52% tarief kunt aftrekken (zoals ik..haha) kost een nieuwe Ampera je maar 10.000 netto. tel daarbij 0% bijtelling en wel aftrekken van alle kosten dan is het financieel superinteressant. Succes
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012
Odiebla

Bericht door Odiebla »

Morgoth schreef:Welkom hier :)
Mijn antwoord heb je al geregen op het Prius Forum. Mijn vorige auto was een Prius 3. Ik ergerde me kapot aan de joelende motor. Ook de slechte zitpositie was een bron van ergernis. Je hebt nu een Prius 2. Een P2 joelt minder en zit beter dan een P3. bovendien is de kwaliteitsbeleving beter van een P2. Ga eens rijden met beide auto's. Je zult zien dat het een Ampera gaat worden. Tenzij je 5 zitplaatsen wilt of een handiger (niet echt veel grotere) kofferbak. Of meer ruimte achterin. Dat is bij een Ampera niet best.
Een Ampera/Volt is echt meer auto. Vergeet niet dat de Plug-in Prius in de basis een gewone Prius is van 25.000 euro. De Ampera is zonder kortingen 20.000 duurder. Dat merk je aan alles. Echt meer auto. Maar zoals gezegd: een uitgebreide proefrit zal je overtuigen. En verbruik? Ik verbruik net zo veel benzine als in de P3. Daar komt natuurlijk wel de stroom bij. De Ampera is dus iets minder zuinig.
Je krijgt bij de Prius overduidelijk MEER auto voor je geld: ik noem een Adaptive Cruise Control, ik noem een regensensor, ik noem LED koplampen, ik noem een NAVSET die wel fatsoenlijk werkt en meer opties heeft...

Daarbij is de Prius puur op benzine veel en veel zuiniger: tot 1 liter op 23 kilometer. Ampera, eat your hearth out met je 1 op 15...

Hoe jij dus bovenstaande vergelijking kan maken is me een godsraadsel.
Ivo
Beheerder
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Odiebla schreef:
Je krijgt bij de Prius overduidelijk MEER auto voor je geld: ik noem een Adaptive Cruise Control, ik noem een regensensor, ik noem LED koplampen, ik noem een NAVSET die wel fatsoenlijk werkt en meer opties heeft..
Je krijgt meer opties voor je geld, wellicht.

De Ampera is meer auto en letterlijk daarom al minder zuinig qua brandstofverbruik, denk ik :twisted:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Odiebla schreef:Je krijgt bij de Prius overduidelijk MEER auto voor je geld: ik noem een Adaptive Cruise Control, ik noem een regensensor, ik noem LED koplampen, ik noem een NAVSET die wel fatsoenlijk werkt en meer opties heeft...

Daarbij is de Prius puur op benzine veel en veel zuiniger: tot 1 liter op 23 kilometer. Ampera, eat your hearth out met je 1 op 15...

Hoe jij dus bovenstaande vergelijking kan maken is me een godsraadsel.
Om het raadsel snel op te lossen: Simpel, door met de Volt 80% van de kilometers (april-oktober 90%) elektrisch te rijden. Dat gaat met een Prius Plug-in nooit lukken. :wave:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Odiebla

Bericht door Odiebla »

Nee dat gaat je nooit lukken maar als je puur naar benzine verbruik kijkt is de Prius veel zuiniger. En om te stellen dat je meer auto bij Opel krijgt vind ik echt een beetje een giller, dat is aantoonbaar niet waar. De Prius is goedkoper EN je krijgt meer auto: meer ruimte, meer features, zuinigere ICE, etc.

Mijn keuze voor de Ampera was voornamelijk omdat ik dan ook >80 km/h electrisch kon rijden en in de zomer tot 80 km electrisch kon rijden. Daarbij vind ik het exterieur van de Ampera stoerder dan de Prius. Technisch gezien is de Prius veruit superieur, echt met kilometers voorsprong. Volwassener, beter uitontwikkeld, minder bugs, minder kinderziektes, meer auto, meer ruimte, meer features, zuiniger.
Alex
Sponsor
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Contacteer:

Bericht door Alex »

Odiebla schreef:Nee dat gaat je nooit lukken maar als je puur naar benzine verbruik kijkt is de Prius veel zuiniger.
Daarvoor koop je toch geen PIP of Ampera? :eh:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Cherokee
Vaste klant
km-stand: 98000
Lifetime: 24
Auto: Ampera-e

Bericht door Cherokee »

Ik heb een half jaar de keuze gemaakt voor een volt en niet de prius plug in. De reden hiervoor was, afgezien van het feit dat ik persoonlijk zowel het interieur als het exterieur van de amerikaanse volt stukken mooier vind, de rijeigenschappen van de volt. De volt stuurt veel directer dan de Prius en ook de wegligging is beter. Daarnaast zou ik met de Prius meer benzine verbruiken aangezien de elektrische actieradius vrijwel nihil is op de snelweg.

Vriend van mij heeft de prius plug in en is ontevreden over de prestaties. De gewone prius is zuiniger op benzine dan de plug in. Hij heeft spijt van zijn aankoop. Hij wil graag ruilen tegen een ampera of volt. Het hangt geheel af van jou gebruik van de auto. Bij gelijkwaardigheid zou ik een volt of ampera kiezen.
Morgoth
Harde kern
km-stand: 186000
Lifetime: 49
Auto: Ampera

Bericht door Morgoth »

Odiebla schreef:?.. om te stellen dat je meer auto bij Opel krijgt vind ik echt een beetje een giller, dat is aantoonbaar niet waar. De Prius is goedkoper EN je krijgt meer auto: meer ruimte, meer features, zuinigere ICE, etc...
Met meer auto bedoel ik niet meer ruimte. Een Prius voelt slap en goedkoop aan. Klinkt blikkerig als je een deur sluit. Van binnen is alles van keihard goedkoop plastic. Een Prius is vergeleken met een Ampera of Volt ook knap lawaaiig. De motor joelt als een stofzuiger. Allemaal zaken die het kwaliteitsgevoel nou niet bepaald ten goede komen.
Ja, een Prius is van supergoede kwaliteit. Ik heb 140.000 km met een Prius gereden dus ik weet waar ik het over heb. in de Prius ging nooit iets kapot, nooit brandde er lampjes. Alleen het leer was van slechte kwaliteit en niet door en door gekleurd. Maar verder kwam ik alleen voor de beurten bij de dealer. Maar als je instapt en een deur dichtklapt denk je meteen: ojee, als dit maar heel blijft. Als je het raam dicht doet beweegt het hele deurpaneel aan de binnenkant mee. Ook als je gaat rijden en je hoort de slechte geluidisolatie van het onderstel en het geloei van de motor dan krijg je nou niet bepaald het gevoel dat je in een kwalitatief hoogstaand voertuig rijdt, wat het overigens wel is want aan de werkelijke kwaliteit van een Prius kan een Ampera niet tippen.

De Prius is met een hele andere insteek ontwikkeld. Men nam een zeer zuinige Atkinson motor en kwam er toen achter dat het koppel ervan wel heel laag is. Dus zette men er een elektromotor bij. Zo is de Prius geboren. De samenwerking tussen ICE en EV gaat bij de Prius een stuk soepeler. Maar ik zou voor geen goed terug willen naar het goedkope geloei van zo'n Prius.
Als je in een Volt/Ampera stapt krijg je meteen een ander gevoel. Alles voelt lekker stevig en ziet er ook redelijk stevig uit. De auto stuurt strakker en voelt degelijker aan tijdens het rijden. De motor hoor je af en toe ook maar gilt geen 7000 toeren.
Om een lang verhaal kort te maken. Een Ampera voelt wel degelijk aan als meer auto.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.
christiaanjanssen
Vaste klant
km-stand: 53000
Lifetime: 19
Contacteer:

Bericht door christiaanjanssen »

Hartelijk dank voor alle reacties. Vanaf morgen zal ik het zelf ervaren: de Prius wordt na 150.000 km vervangen door een Ampera.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II
shumway
Harde kern
km-stand: 73500
Lifetime: 28

Bericht door shumway »

Veel plezier, en ik ben benieuwd of je dit na een paar dagen ook nog zegt:

De samenwerking tussen ICE en EV gaat bij de Prius een stuk soepeler
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon
Plaats reactie