Pagina 2 van 3
Re: het wordt 14%
Geplaatst: za 25 okt 2014, 11:46
door japio
Die blijven 5 jaar ongewijzigd!
Re: het wordt 14%
Geplaatst: zo 26 okt 2014, 14:06
door Hanzzzz
TheSunshineCompany schreef:Het is mij niet helemaal duidelijk.. auto gekocht in december 2013; wat gaat mijn bijtellings percentage worden in 2016?
En is afhankelijk van de datum dat de auto op kenteken is gesteld. Dus gekocht in dec op kenteken in jan is bijtellings percentage van 2014.
Mia, KIA , Vamil is afhankelijk van de datum dat je de auto betaald. Dus niet gekocht.
Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 31 okt 2014, 17:44
door Blauw
Begrijp ik het goed dat het 15% wordt? Hoe zit het met de CO2 uitstoot? Dat hangt toch van je rijgedrag af?
Bericht NOS vrijdag 31 okt 2014, 15:38 (Update: 31-10-14, 16:32)
Elektrisch rijden wordt gespaard
De bijtelling voor elektrische auto's blijft 4%
Mensen met een volledig elektrische wagen krijgen een lagere bijtelling dan eerder de bedoeling was. Het kabinet heeft het plan voor lease-auto's aangepast. Elektrische auto's zouden 7 procent bijtelling krijgen, maar dat blijft - net als nu - 4 procent.
Wel krijgen zij in plaats van volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting, slechts de helft.
Bronnen in Den Haag bevestigen dat dit één van de onderdelen is van een compromis dat staatssecretaris Wiebes met VVD en PvdA sloot.
Op het oorspronkelijke plan kwam veel kritiek, omdat veel leaseauto's onder het hoogste bijtellingstarief van 25 procent zouden gaan vallen. Nu betalen de meeste leaserijders 14 procent.
CO2-uitstoot
Het nieuwe voorstel, dat staatssecretaris Wiebes maandag naar de Kamer wil sturen, betekent in de meeste gevallen een verzachting. Maar vergeleken met de huidige situatie gaan de meeste leaserijders meer betalen.
Zo gaan leaserijders met een zogenoemde stekkerhybride (wagens die op brandstof en elektriciteit kunnen rijden) 15 procent bijtelling betalen. In het plan waar Wiebes begin deze week mee kwam, was dat nog 14 procent.
In het eerste plan van Wiebes waren er vier categorieën leaserijders. Zij zouden afhankelijk van de CO2-uitstoot van hun auto 7, 14, 20 of 25 procent moeten bijtellen. Veel mensen zouden in de hoogste categorie terechtkomen.
In het nieuwe plan zijn er vijf categorieën:
- Auto's met 0 gram CO2-uitstoot: 4 procent bijtelling (+ halve vrijstelling motorrijtuigenbelasting)
- Auto's met 1 tot 50 gram CO2-uitstoot: 15 procent
- Auto's met 51 tot 79 gram CO2-uitstoot: 18 procent
- Auto's met 80 tot 106 gram CO2-uitstoot: 22 procent
- Auto's met een CO2-uitstoot boven 106 gram: 25 procent
Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 31 okt 2014, 18:53
door Hanzzzz
Co2 uitstoot die telt voor de belastingdienst is niet afhankelijk van je rij gedrag maar van de Co2 uitstoot die bepaald is voor het type auto waarin je rijd.
Volgens mij zijn de nieuwe percentages alleen voor autos die nog op kentekens moeten worden gezet.
Re: het wordt 14%
Geplaatst: do 06 nov 2014, 20:40
door Edward B
Voor alle auto's sinds 1 juli 2012 dat zij vanaf dat ze op kenteken zijn gezet 60 maanden dat tarief behouden. Na die 60 maanden geld het nieuwe tarief die op dat moment geldig is. Daarna zou er weer een periode van 5 jaar in moeten gaan met dat tarief, al zie ik het er wel van komen dat ze dit ineens jaarlijks aan gaan passen. Maar die 1e 5 jaar staat wel vast ongeacht of je 1e eigenaar c.q. berijder bent. Voor de Ampera-volt die dus tm in 2013 zijn aangeschaft 0% tot ze 5 jaar oud zijn.
Uitzonderingen:
Ben je 1e eigenaar of berijder van een Ampera van voor 1 juli 2012 dan vooral niet verkopen, want je houdt je 0% bijtelling tot je hem verkoopt...... -of ze deze wet alsnog wijzigen !
Heb je een Ampera gekocht met registratie van voor 1 juli 2012 en 2e hands overgenomen dan wijzigd het tarief na de 60 maanden periode vanaf 1 juli 2012 (ben je er nog ?

dus tot max 30 juni 2017. Dus ongeacht wanneer je hem zelf kocht.
Hier staat het vrij duidelijk:
http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkome ... tages.html
Alleen de uitzonderingen 2012 staan er niet.
Voorbeeld:
Mijn Ampera heb ik in aug 2014 gekocht, maar hij is van dec 2012, ik betaal dus t/m dec 2017 niks 0% (Afronden naar volle maand!. ) Daarna zal ik het nieuwe 2017 tarief gaan betalen, zoals het nu staat weer voor 60 maanden, maar zoals al aanhaald, ik denk dat ze dit verlengen van het tarief wel eens na de 1e 60 maanden jaarlijks aan zullen gaan passen. Dat is ook wat logischer.
Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 09:07
door japio
Opel Ampera 14% van 52.000 = 7.280
Kia Sportage 25% van 30.000 = 7.500

zakelijke plugin's
Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 09:17
door Ivo
japio schreef:Opel Ampera 14% van 52.000 = 7.280
Kia Sportage 25% van 30.000 = 7.500

zakelijke plugin's
Je vergeet even het leasetarief

Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 12:17
door japio
Vertel
http://www.leaseplandirect.nl/elektrisch-rijden/
Zelf lease ik niet, maar zie als leek geen gekke bedragen bij de Kia staan en ook al is het appels met peren, ze zijn aanmerkelijk lager dan die van een Outlander.
Re: het wordt 15% !!
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 12:43
door Edward B
Straks 2016:
Ampera: 15% van 49.641 = € 7.419,- bruto bijtelling
Opel Astra sedan, luxe diesel 21% van ± 27.000 = € 5670,-
Oftewel Hybride verkoop is per 2016 ± dood
Re: het wordt 14%
Geplaatst: vr 07 nov 2014, 13:11
door Poul
Geldt pas voor nieuw op kenteken gezette auto's vanaf 2016 en vergeet niet ook het verschil in wegenbelasting, verschil in km-kosten electriciteit/benzine/diesel etc. Ik verwacht dat er bovendien nog wat aan de catalogusprijs gaat gebeuren.
Je conclusie gaat mij op dit moment wat te kort door de bocht.
PS: je kunt ook zeggen dat de verkoop in 2015 een boost krijgt.
Groeten,
Poul