Pagina 2 van 2
Re: Vragen van een beginnende Volt rijder
Geplaatst: do 03 mar 2016, 23:49
door Mart
De stekker die bijgeleverd is. Dat is een 10-12 amp. Wordt ie vuil dan wordt het snel minder door overgangsweerstand. Er moeten problemen mee zijn. Advies; schoon spuiten met contactspray en goed laten drogen!! Beide delen. Regelmatig bijhouden als een surrogaat oplossing. Het middel is brandbaar!! Pas als het droog is kan de stekker weer gebruikt worden. Maar eigenlijk moet de constructie anders. Je moet een soort druk-klik systeem hebben. De polen worden dan stevig op elkaar gedrukt. Dit is een schuif systeem zonder druk op de polen. Gevolg overgangs weerstand met een vermogen P = I kwadraat x R. bij b.v. 1 ohm een vermogen van ca 49 watt. En dat is een stevige soldeerbout. Dus smelt de boel.Gr. mart
Re: Vragen van een beginnende Volt rijder
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 01:05
door japio
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar volgens mij bedoel je de J1772 verbinding. Er is een batch met slechte stekkers geweest, maar overall geeft deze verbinding geen problemen. Voor jouw gemoedsrust; het ontwerpvermogen ligt fiks hoger dan de 3300Watt waarvoor wij hem gebruiken

en GM geeft 8 jaar garantie op het elektrische (HV) deel, ze rept met geen woord over onderhoud met contactspray, ik laat deze spuitbus dan ook in de kast staan.
Re: Vragen van een beginnende Volt rijder
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 09:42
door HenryAmpera
Mart schreef:De stroom die opgenomen wordt is afhankelijk van de spanning. 230 volt is normaal. Ik laad laat. (instellen op 6:00 u einde laadtijd) Net voor ik ga trek ik de stekker eruit en is de accu nog warm van het laden. Gevolg 63.8 km bij circa 0°C als je 90-100km rijd. Snel laden bij Litium-Ion lijkt me niet goed. Dan moet er eerst een ander type komen. Lucht/lithium? De accu's moeten ervoor ontworpen zijn. Zie ontwikkelingen Tesla.
Laadkaartje heb ik nog niet. Ik laad thuis met een normaal garage stopcontact die 16 A is af gezekerd. Ik heb ook 3 x 400 Volt maar dat heb ik niet nodig. Ik ga het eens meten en vooral ook, wat gaat erin in Kwh en wat komt eruit. Ik schat dat er zo'n 5-6 Amp loopt gedurende 5 uur en 25 minuten. Dat is c.a. 12,1 Kwh. Ik krijg 10,4 kWh terug. Dan stopt het elektrisch rijden en start de benzine motor.
Ik houd jullie op de hoogte hoe de werkelijk parameters zijn. En dus ook de laadverliezen.
Tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn aankoop.
Gr. Mart
Uitgesteld laden (klaar voor vertrek) scheelt inderdaad, deed ik in het begin ook niet, al doende leert men.
Ik heb verder wel een "strategie" v.w.b. het rijden (switchen elektrisch/benzine) aangezien ik per dag 124 km rijdt, zonder tussentijds te laden.
Met de standaard 220 V thuislader duurt het inderdaad zo'n 5 uur en een beetje, dan laad ie met 10 Ampere.(Dat kan ik met mijn meter ook aflezen.
Ik haal met mijn MY2012 overigens "maar 9,7 kWh uit de accu.
Re: Vragen van een beginnende Volt rijder
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:11
door Ivo
Mart schreef:De stekker die bijgeleverd is. Dat is een 10-12 amp. Wordt ie vuil dan wordt het snel minder door overgangsweerstand. Er moeten problemen mee zijn. Advies; schoon spuiten met contactspray en goed laten drogen!! Beide delen. Regelmatig bijhouden als een surrogaat oplossing. Het middel is brandbaar!! Pas als het droog is kan de stekker weer gebruikt worden. Maar eigenlijk moet de constructie anders. Je moet een soort druk-klik systeem hebben. De polen worden dan stevig op elkaar gedrukt. Dit is een schuif systeem zonder druk op de polen. Gevolg overgangs weerstand met een vermogen P = I kwadraat x R. bij b.v. 1 ohm een vermogen van ca 49 watt. En dat is een stevige soldeerbout. Dus smelt de boel.Gr. mart
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
16A is volgens de standaard. Maar, en, want; wat Japio zegt.
Re: Vragen van een beginnende Volt rijder
Geplaatst: zo 20 mar 2016, 14:19
door gl640
HenryAmpera schreef:Ik haal met mijn MY2012 overigens "maar 9,7 kWh uit de accu.
hoor dit meer en ik ook dus mogelijk is het een software instelling.