ik ben benieuwd jou actie radius te kennen, we weten dat je geen newbie ben....
Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!
-
tofelec
- Stamgast
- Berichten: 386
- Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:35
- km-stand: 100027
- Lifetime: 12
- Auto: Ampera
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
geen in dash navigatie denk ik,je smartphone "casten" met bluetooth wel....
ik ben benieuwd jou actie radius te kennen, we weten dat je geen newbie ben....
ik ben benieuwd jou actie radius te kennen, we weten dat je geen newbie ben....
-
Cherokee
- Vaste klant
- Berichten: 114
- Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 12:20
- km-stand: 98000
- Lifetime: 24
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Friesland
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Kan je er een beetje zitten op de achterbank? Mijn dochter is inmiddels 1.85, kan zij zonder hoofd te stoten op de achterbank plaatsnemen? Past een labrador in de achterbak
En al gevraagd, actieradius bij 130km/u, van belang voor de mensen in Noord Nederland, aangezien wij dat wel constant kunnen rijden 
- sigmasailor
- Vaste klant
- Berichten: 126
- Lid geworden op: ma 02 jan 2017, 11:20
- km-stand: 80000
- Lifetime: 55
- Auto: Volt
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Klopt de 'E' heeft geen eigen navi (en dat is maar goed ook!). Via een kabeltje kan je je mobiel via Carplay (Apple) of het Android alternatief koppelen. Zou gewoon moeten werken. Die 300 km zou je gewoon moeten kunnen halen (ik verwacht zelfs bij 120). Thuis opladen kan een probleempje worden als je elke dag 50-60 kWh nodig hebt (heb je dik 15 uur voor nodig). Uitgaande van een normale 3,6 kW (16A) aansluiting kan je er thuis een goede 40 kWh per 12 uur inkrijgen (tussen 19 en 7). Zat voor normaal gebruik van zeg 200 km per dag en incidenteel 400 (of 300 bij 120) per dag.Ivo schreef:Bedankt voor jullie input.
Ruimte;
Mijn eerste kennismaking met de binnenruimte was erg positief. Qua kofferruimte; ik zal eens proberen de Carbags tassenset van mijn huidige Ampera erin te proppen.
Android auto / Carplay / Navigatie
Zelf heb ik een Samsung S7, dus Android Auto gaat uitvoerig worden gebruikt. Ik zal, dus op verzoek, daarnaast een korte test doen met een geleende iPhone.
Volgens mij heeft de Ampera-e geen eigen navigatie. Maar we zullen zien.
Lange ritten;
Ik ga sowieso enkele dagen 140+ km heen en 140+ km terug rijden. Zo test ik actieradius (ik zal mezelf dwingen dat eenmaal netjes 100-120 te doen en ook eens met 130) en stoelen. Moet heen & terug lukken zonder te laden, wat mij betreft. (ik weet niet of ik dat echt durf te doen, maar dat kan ik inschatten na de heenreis).
Ik doe nu ruim 60 km met mijn 9,x kWh, als ik verstandig gebruik maak van benzine. Ook ik denk max 300 km praktisch te kunnen halen, zonder te veel moeite. Meer zou interessant zijn. Hangt natuurlijk ook van het weer af.
Heb je hem al?
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Dat zal er om spannen. Dat zou betekenen dat bij 120 km/u je slechts 0,2 kWh per kilometer zou mogen verbruiken. Als je ziet hoe snel verbruik toeneemt tussen 100 en 120 km/u is het interessant om te zien wat de uitkomst wordt.sigmasailor schreef:Die 300 km zou je gewoon moeten kunnen halen (ik verwacht zelfs bij 120).
We gaan het meemaken, tof dat Ivo wat verschillende tests wil uitvoeren.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Een mooie range in mei is niet bepaald representatief voor de de herfst en wintermaanden en ik denk dat de ritten van Ivo nu al richting het max gaan van wat er met een enkel laadpunt aan huis haalbaar is.
Omdat een volle lading op het werk € 4,-- goedkoper uitvalt dan een volle lading op basis van een huisaansluiting is een laadpunt op het werkadres een kostenbesparing ipv een kostenpost.
Omdat een volle lading op het werk € 4,-- goedkoper uitvalt dan een volle lading op basis van een huisaansluiting is een laadpunt op het werkadres een kostenbesparing ipv een kostenpost.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
De meeste elektrische auto's zitten tussen 5 en 8 kWh/100 km. Onze deel-Leaf zit op 15,4 kWh/100 km sinds september 2016, dus incl. winterperiode. Ik heb laatst een Leaf overgenomen met ruim 6000 km en die stond op 21,9 kWh/100 kmNeufegliseThierry schreef:Dat zal er om spannen. Dat zou betekenen dat bij 120 km/u je slechts 0,2 kWh per kilometer zou mogen verbruiken.
En zoals de burgemeester van Amersfoort vanmorgen constateerde toen ik zei dat de Nissan Leaf tot 200 km bereik heeft: "Dus als je schoonmoeder op 250 km woont, kun je er niet komen."
Nee. Daar heb je dus Fastned voor.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
- NeufegliseThierry
- Harde kern
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Zoetermeer
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Ha die Alex,
Ik weet wat bij normaal gebruik mogelijk is, mijn Leaf stond na 45.000 km met bij tijd en wijle stevig doorrijden maar ook soms ultrazuinig rijden op een gemiddelde van 15,3 kWh per 100 km.
Alleen: zodra ik 120 op de cruisecontrol ging rijden ging die naar ruim boven de 20 kWh per 100 km. Vandaar mijn interesse naar het verbruik bij die snelheid.
Diegenen (waartoe ik me reken) die het milieu hoog hebben zitten rijden zelden harder dan 100 km/u. Er zijn echter nog veel meer mensen die vinden dat ook met een elektrische auto ze gewoon 120 km/u moeten kunnen rijden (en daar doe ik niks aan af, moeten zij weten). Bij dat type gebruik denk ik dat van die 520 aan theoretische range in de praktijk jaarrond (dus herfst t/m zomer) het bij 300 km wel gaat ophouden.
Ik weet wat bij normaal gebruik mogelijk is, mijn Leaf stond na 45.000 km met bij tijd en wijle stevig doorrijden maar ook soms ultrazuinig rijden op een gemiddelde van 15,3 kWh per 100 km.
Alleen: zodra ik 120 op de cruisecontrol ging rijden ging die naar ruim boven de 20 kWh per 100 km. Vandaar mijn interesse naar het verbruik bij die snelheid.
Diegenen (waartoe ik me reken) die het milieu hoog hebben zitten rijden zelden harder dan 100 km/u. Er zijn echter nog veel meer mensen die vinden dat ook met een elektrische auto ze gewoon 120 km/u moeten kunnen rijden (en daar doe ik niks aan af, moeten zij weten). Bij dat type gebruik denk ik dat van die 520 aan theoretische range in de praktijk jaarrond (dus herfst t/m zomer) het bij 300 km wel gaat ophouden.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
- Ivo
- Beheerder
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
- km-stand: 171000
- Lifetime: 41
- Auto: anders
- Locatie: Waalwijk
- Contacteer:
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
De werkdagen van 300 km hebben ook maar maximaal 12 uur laadtijd thuis (16A). Dus vanaf dinsdag wordt het bijladen op het werk
Daar staan 11 kWh palen, dus die kan ik ook direct testen.
Daarnaast wil ik ook graag eens laden bij FastNed, om te proberen. Ik hoop daar gewoon met mijn Travelcard te kunnen betalen.
Tips voor Fastned iemand?
Ik zit nu overigens op 0,15 kWh per km (met slim gebruik gedurende de 150 km rit). Dat zal met de e minder goed gaan, want ik kan niet "cherrypicken".
Vanaf 26 mei hem ik hem, 2 juni weer inleveren.
Klantbezoek is in Noord Frankrijk ... dat durf ik niet aan, want daar in het dorp laden is niet mogelijk
Daarnaast wil ik ook graag eens laden bij FastNed, om te proberen. Ik hoop daar gewoon met mijn Travelcard te kunnen betalen.
Tips voor Fastned iemand?
Ik zit nu overigens op 0,15 kWh per km (met slim gebruik gedurende de 150 km rit). Dat zal met de e minder goed gaan, want ik kan niet "cherrypicken".
Vanaf 26 mei hem ik hem, 2 juni weer inleveren.
Klantbezoek is in Noord Frankrijk ... dat durf ik niet aan, want daar in het dorp laden is niet mogelijk
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
- japio
- Harde kern
- Berichten: 3504
- Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
- km-stand: 125250
- Lifetime: 23
- Auto: Ampera
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
WatjeIvo schreef:Klantbezoek is in Noord Frankrijk ... dat durf ik niet aan, want daar in het dorp laden is niet mogelijk
Tofelec kan vast wel wat voor jou uitzetten op het franse forum.
Je komt daar in een auto aanrijden die ze nooit meer zullen zien, dus wat je ook verkoopt die klant heb je in de pocket.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
- Alex
- Sponsor
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
- km-stand: 230000
- Lifetime: 21
- Auto: Volt
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?
Wat wil je weten? Je kunt de Fastned-app koppelen aan je Travelcard en je bedient de lader met de Fastned-app.Ivo schreef:Tips voor Fastned iemand?
Bij Nijvel, onder Brussel, staat in elk geval een snellader; of anders in Namen. Valt me wel een beetje tegen dat je gelijk in beperkingen denkt.Ivo schreef: Klantbezoek is in Noord Frankrijk ... dat durf ik niet aan, want daar in het dorp laden is niet mogelijk
Onze Buurauto's met een range van maximaal 200 km gaan gerust mee de grens over met deelnemers die nog weinig ervaring hebben met elektrisch rijden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne