Pagina 2 van 11

Re: Snelladen

Geplaatst: za 10 feb 2018, 15:26
door sarion
Je moet het een beetje vergelijken met een lader voor je mobiele telefoon. Er is 1 lader, met een stekker voor een iPhone, en een stekker voor een Android toestel.

Als je losse laders moet plaatsen voor alledrie de types moet je 3 keer de investering doen van het duurste onderdeel.

Re: Snelladen

Geplaatst: za 10 feb 2018, 15:52
door Anko
Zoals ik al zei: wachten is nooit leuk, zeker niet als dat in de uren loopt. Maar het is denk ik heel logisch. Je hebt nu effectief één laadpaal met 3 verkoopstekkers / -snoeren er aan. Maar denk eens aan de grid aansluiting van die paal. Doe moet drie keer zo zwaar zijn als je alledrie tegelijk wil kunnen gebruiken. En ook de electronic moet drievoudig zijn uitgevoerd. De totale kosten zullen denk ik zowat 3 keer zo hoog zijn. Ik denk dat je blij moet zijn dat die lader 3 verschillende typen ondersteunt en je eventueel af moet vragen waarom er niet meerdere laders staan.

Re: Snelladen

Geplaatst: za 10 feb 2018, 16:17
door Anko
sarion schreef:Je moet het een beetje vergelijken met een lader voor je mobiele telefoon. Er is 1 lader, met een stekker voor een iPhone, en een stekker voor een Android toestel.

Als je losse laders moet plaatsen voor alledrie de types moet je 3 keer de investering doen van het duurste onderdeel.
Misschien niet het allerbeste voorbeeld want ik heb ook "opladers" thuis waar ik twee kabeltjes in kan doen en waar ik dan ook twee telefoons tegelijk mee op kan laden. En die kosten nauwelijks meer.

Het punt is: dat zijn ook helemaal geen laders, dat zijn voedingen. Een DC Charger is in alle opzichten wél een lader. En dan wordt het ineens een stuk complexer. En misschien ook wel meer begrijpelijk.

Re: Snelladen

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 17:00
door Alex
Ferry34 schreef:Heb wel iets heel irritants ervaren: ik kwam bij een snellader en er stond al een nissan leaf te laden, maar daardoor kon ik dus niet meer snelladen.
Vreemd want de CCS lader was gewoon vrij, maar blijkbaar kan zo'n snellader geen 2 autos tegelijk laden.
Het is ook maar één lader met verschillende kabels eraan. Gelukkig zie ik af en toe een snellaadstation volledig bezet, dan worden ze blijkbaar gebruikt. :idea:

Overigens kun je een laadbeurt bij een snellader beëindigen zonder pasje, dus als je voorganger klaar en afwezig is, kun jij hem/haar afkoppelen en die snellader gebruiken.

Overigens denk ik dat AC-snelladen zijn langste tijd heeft gehad, dan houd je Chademo en CCS over.

Re: Snelladen

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 21:58
door Anko
Wat is AC snelladen?

Re: Snelladen

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 22:35
door japio

Re: Snelladen

Geplaatst: zo 11 feb 2018, 22:38
door sarion
AC is alternating current, dus wisselspanning. De andere 2 varianten die je bij Fastned ziet zijn gelijkstroom (direct current, DC).

Re: Snelladen

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 00:24
door Anko
Ja, natuurlijk is AC wisselstroom. Maar de vraag was: wat is AC snelladen? Daar had ik namelijk nog nooit van gehoord.

Re: Snelladen

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 10:06
door Alex
Anko schreef:Wat is AC snelladen?
Dat is de derde aansluiting, op snelladers. Daarmee kun je met een Renault Zoë op de gewone aansluiting tot 43 kW laden. In tegenstelling tot bij Chademo en CCS (beiden DC) controleert de lader in de Zoë het hele laadproces.

Bij veel snelladers kun je tegelijk AC en DC laden.

Meer informatie over het laden met de Zoë bij Fastned op https://support.fastned.nl/hc/nl/articl ... enault-ZOE

Re: Snelladen

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:24
door Anko
ah, nooit gerealiseerd dat er daadwerkelijk auto's waren die zo snel konden laden op een ingebouwde lader. Waarom denk je dat die gaan verdwijnen? Te kleine doelgroep?