Pagina 2 van 2

Re: Wat je al niet kan doen met een Volt...

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 21:29
door Poul
boeuf schreef: Maarrr.., overdag rij je natuurlijk je accu leeg, wanneer is er dan gelegenheid om 's nachts getapte stroom aan het net terug te leveren..? :think:
Ja, want 's morgens vroeg wil je natuurlijk met een volledig opgeladen auto weer een dag op weg. Zou zuur zijn als je hem 's avonds (half)vol aan je oplader hebt gezet en hij 's ochtends door je netbeheerder blijkt te zijn leeggehaald. Sta je toch mooi te kijken.

Groeten,
Poul

Re: Wat je al niet kan doen met een Volt...

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 22:06
door franc
Het idee erachter is, dat je maar 5 uur nodig hebt om op te laden, terwijl je misschien wel 12 uur aan de paal hangt. In die tijd zou je twee keer kunnen opladen en is er dus ook ruimte om energie uit de accu te halen. De netbeheerder geeft je daarbij de garantie dat je accu bijvoorbeeld niet meer dan 50% (of wat dan ook wordt afgesproken) wordt leeg gehaald.
Dit soort scenario's zijn overigens met de huidige generatie EV's nog niet mogelijk. Er zal eerst nog gestandaardiseerd moeten worden op de manier waarop de auto aan het laadpunt kan aangeven hoe vol de accu is en hoe het laadpunt energie uit de auto kan halen.
-Franc

Re: Wat je al niet kan doen met een Volt...

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 22:32
door Alex
Voor elektriciteitsleveranciers is het zeer interessant. Ik heb begrepen dat de energiemarkt als volgt werkt: leveranciers van energie moeten een voorspelling doen van de stroom die ze gaan leveren op de opvolgende dag. Een afwijking daarvan kost ze geld. Als hun klanten meer willen hebben, kun je de vuffer leegtrekken. Als je klanten minder nodig hebben, kun je de energiemsallen in batterijen. 's-Nachts is er minder vraag naar energie, dus moeten er centrales of generatoren worden afgeschakeld, of de stroom moet ergens naar toe. Bijvoorbeeld naar autoaccu's die 's-ochtends vol moeten zijn.

Ik heb begrepen dat kerncentrales niet kunnen worden afgeschakeld. Die overcapaciteit in de nacht wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de snelwegverlichting in Belgie, of om in Zwitersland het water van waterkrachtcentrales weer terug te pompen naar het stuwmeer.

Maar zoals anderen ook al aangaven, zover is het nog niet. Maar het is wel de toekomst.

Verder begreep ik dat er al proeven worden gedaan om autoaccu's die wat in capaciteit teruglopen, als statische buffer in het netwerk te plaatsen. Leg ze in je kruipruimte, dan kan je de stroom uit je zonnepanelen daarin opslaan en deze s'-nachts overhevelen nar je auto. Bijvoorbeeld. Ik zal er eens een linkje naar opzoeken.