Pagina 2 van 6
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 21 sep 2012, 19:02
door Tuur
Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 21 sep 2012, 19:31
door Poul
Tuur schreef:Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Ook bij de EV-Box trekt hij de stroom uit de accu, die dan wel weer gelijk gaat opladen. Maar toch kost het blijkbaar meer energie dan er opgeladen kan worden en had ik vanochtend minder km range beschikbaar dan zonder voorverwarmen. Het alternatief is echter dat je niet voorverwarmt en dan gaat de hele verwarming ten koste van de accu zonder dat daar tegenover nog opnieuw opladen staat.
Dus toch leidt voorverwarmen tot een grotere km range dan niet voorverwarmen.
Groeten,
Poul
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 21 sep 2012, 20:34
door Marcel
Klopt,
ik zet 15 min voor vertrek de voorverwarming aan.
10 min verwarmen en daarna 5 min laden en dan knippert het bolletje weer,
accu weer vol en op temperatuur, auto lekker warm

Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: za 22 sep 2012, 13:01
door Tuur
Goede tip. Ga het gelijk proberen
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 28 sep 2012, 11:47
door 10us
Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 28 sep 2012, 11:49
door Unit106
10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Geluk

Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 28 sep 2012, 16:23
door 10us
Unit106 schreef:10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch. Had het geluk dat dit een onbekend probleem is voor Chevrolet NL, dus ben benieuwd of ik de auto dit weekend weer terug heb.
Geluk

Tikje ironisch bedoeld uiteraard...

En de auto mag overnachten bij de dealer dit weekend; wel vreemd dat ze nu al 2 volle dagen aan het sleutelen zijn.
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 28 sep 2012, 19:28
door boeuf
10us schreef:Auto staat inmiddels bij de dealer; de verwarming werkt geheel niet op elektrisch.
Dat idee had ik bij mijn Volt ook. Als ik de uitstroomopening-keuze en fanspeed op Auto heb staan, komt er ALTIJD koude lucht door de dashboard roosters het interieur binnen. Pas als ik specifiek deze roosters 'aan' zet en de verwarming is ingeschakeld, komt er minder koude lucht uit. Bovenop het dashboard is de uitstromende lucht op dat moment warm tot zeer warm.
Wat ook gek is: als ik ergens elektrisch rijdt met de clima op 22gr (Auto - min) en ik heb 't koud en zet 'm op volautomatisch, gaat de clima naar Max met de Airco AAN en verwarming UIT waardoor het koeler in de auto wordt... Klopt er iets niet of zou die thermostaat inderdaad een offset van een graadje of vijf hebben..?

Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 16:43
door 10us
Was nog een update verschuldigd.
Uiteindelijk moet er een nieuwe verwarmingsmodule in, als ik het goed heb begrepen. Levertijd 3-4 weken. Voorlopig dus maar wat vaker op de range-extender, is wel nodig met dit weer...brr...
Re: TIP: Interieur gratis verwarmen
Geplaatst: do 18 okt 2012, 09:00
door Guinness
Poul schreef:Tuur schreef:Het is mij vandaag opgevallen dat als je de auto 's morgens laat voorverwarmen terwijl deze nog aan de thuislader hangt (gewoon de 220v uit de ampera) dat de auto wel lekker warm is geworden maar hij de energie uit de accu heeft getrokken en niet rechtreeks via de lader. Scheelt wel weer 6 km range. Zou dat bij een 16A LoLo of EV box beter zijn?
Ook bij de EV-Box trekt hij de stroom uit de accu, die dan wel weer gelijk gaat opladen. Maar toch kost het blijkbaar meer energie dan er opgeladen kan worden en had ik vanochtend minder km range beschikbaar dan zonder voorverwarmen. Het alternatief is echter dat je niet voorverwarmt en dan gaat de hele verwarming ten koste van de accu zonder dat daar tegenover nog opnieuw opladen staat.
Dus toch leidt voorverwarmen tot een grotere km range dan niet voorverwarmen.
Groeten,
Poul
Ik heb een EV-Box en verwarm elke ochtend de auto 10 minuten op Auto ECO 22,5. Als ik aan kom lopen en het voorverwarmen stop gaat de EV-Box niet laden. Ik heb het idee dat er dus geladen wordt direct via de kabel. Moet nog even kijken wat mijn kw/h metertje doet als hij aan het voorverwarmen is.