Restwaarde Ampera

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Thelosen
Vaste klant
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 22 feb 2012, 20:04
km-stand: 23000
Lifetime: 24
Auto: Bolt

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door Thelosen »

Marcel schreef:5300,- excl btw en inbouw.
Dat is inderdaad de huidige prijs. Het zou me echter niets verbazen als er straks een hele industrie gaat ontstaan voor de levering van upgrade accu's. Technisch gezien is het maken van zo'n accu echt wel voor meer partijen te doen. Waarschijnlijk wel bij inruil van je bestaande accu, want ik ga er vanuit dat het dan een refurbish proces zal zijn. Vergelijkbaar met het hervullen van HP inkt... :geek:
herbie
Bekende
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 08:59
km-stand: 137600
Lifetime: 14
Auto: Ampera

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door herbie »

De ampera is voor een zelfstandig ondernemer een goedkope auto,

De rekensom:

stel de restwaarde na 5 jaar op 5000 euro:

Aanschaf 50.000 euro
benzine 1000 euro per jaar
electra 1000 euro per jaar
Onderhoud 500 euro per jaar
verzekering 1000 euro per jaar

totale kosten over 5 jaar 67.500 euro plus nog enig renteverlies, beperkt door KIA/MIA/VAMIL


eerste jaar 75% VAMIL en 64% KIA/MIA = 139% aftrek = 1.39 X 0.88 x 0.52 x 50000 = 31.800 belastingvoordeel
afschrijving jaar 2 t/m 5 = 7500 euro, x 0,88 x 0,52 = 3432 euro
aftrek van benzine, electra etc is 17500 x 0,88 x 0,52 = 8008 euro
restwaarde is 5000 euro

totaal betaald 67500
retour aan aftrek en inruil 31800+ 3432 + 8008 + 5000 = 48240

totale netto kosten na 5 jaar = 19260 euro, dus 321 euro per maand

daar kan je dan 25.000 tot 30.000 km per jaar van rijden, de helft op benzine



bij een restwaarde van 12.500 daalt het maandbedrag tot 253 euro per maand


volgens mij kan daar geen Prius tegenop, maar ik heb die rekensom nooit gemaakt
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
herbie
Bekende
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 08:59
km-stand: 137600
Lifetime: 14
Auto: Ampera

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door herbie »

electra is 3 euro voor 60km, 1 oplaadbeurt van 12 KwU a 25 cent per KwU dus voor 1000 euro electra 20.000 km
benzine 1:15 a 16 dus voor 1000 euro 15.000 km

de berekening hierboven is voor 175.000 tot 180.000 km

is dus een dubbeltje per km netto...

Ik blijf mij verbazen

rijd je 20.000 km per jaar, de helft op benzine is het

50.000 euro aanschaf
500 euro benzine
500 euro electra
500 euro onderhoud
1000 euro verzekering

totaal 62.500

KIA/MIA/VAMIL 31800
afschrijving 3432
restwaarde 5000
aftrek benzine etc 5720

totaal 16548, per maand 275 euro, per km 16,5 cent netto
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
Gasoline
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 sep 2012, 16:11
km-stand: 0
Lifetime: 0
Auto: Bolt

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door Gasoline »

Bedankt voor een concrete berekening.
Wat is de betekenis van die faktor 0,88 in iedere kostenpost? Is dat de BTW aftrek? Dat zou dan 0,84 moeten zijn.
Waar is eigenlijk de BTW-verrekening prive gebruik? 2,7% van de nieuwprijs per jaar, geloof ik.
herbie
Bekende
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 08:59
km-stand: 137600
Lifetime: 14
Auto: Ampera

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door herbie »

0.88% komt van de 12% MKB vrijstelling, autokosten staan aan de kostenkant en daar gaat eerst standaard 12 % vanaf voordat de belastingaanslag berekend wordt.
Met BTW heb ik niet gerekend omdat ik als ondernemer niet BTW plichtige ben.
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D
Hanzzzz
Stamgast
Berichten: 426
Lid geworden op: do 03 mei 2012, 10:39
km-stand: 240000
Lifetime: 31
Auto: Ampera
Locatie: Baarn

Re: Restwaarde Ampera

Bericht door Hanzzzz »

Thelosen schreef:
Marcel schreef:5300,- excl btw en inbouw.
Dat is inderdaad de huidige prijs. Het zou me echter niets verbazen als er straks een hele industrie gaat ontstaan voor de levering van upgrade accu's. Technisch gezien is het maken van zo'n accu echt wel voor meer partijen te doen. Waarschijnlijk wel bij inruil van je bestaande accu, want ik ga er vanuit dat het dan een refurbish proces zal zijn. Vergelijkbaar met het hervullen van HP inkt... :geek:
Dat denk ik dus ook en een upgrade kan wellicht betekenen dat je niet max100 ipv 80 kan halen op je accus maar misschien wel heel veel meer.

Daarbij worstcase na 8 jaar of 160.000 km zit je niet meer binnen de garantie marge van wat is het 30%?
Wellicht kan Opel dan nog het e.e.a. bijstellen in de computer zodat je meer van die resterende 16kwh gaat gebruiken.

Zakelijk wordt het een onding als je dan opeens 20% bijtelling moet gaan betalen. Maar weer met een upgrade kan je hem wellicht laten herkeuren zodat door de betere accu's je toch weer in een laag tarief valt.

Ook kan het zijn dat benzine nog duurder is geworden en dat de ampera zijn waarde daardoor beter behoud.
Plaats reactie