Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
- ARMAND62
- Newbie
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 20:18
- km-stand: 80000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
- Locatie: Borne
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Het lijkt eindelijk zover, er komt een grootse recall-actie van de Chevrolet Bolts. Ik ben benieuwd wanneer eenzelfde actie in Nederland van de grond komt:
General Motors roept bijna 70.000 auto's terug wegens brandgevaar https://www.nu.nl/economie/6147373/gene ... evaar.html (via @NUnl)
Ik ben dinsdag nog bij de Opel dealer geweest voor de finale software-aanpassing zodat ik weer de oorspronkelijke accu-capaciteit zou krijgen. Na mijn verwijzing naar de recente ontwikkelingen in de VS werd met de grootste stelligheid door Opel beweerd dat ik me geen zorgen hoefde te maken. We zullen zien....
General Motors roept bijna 70.000 auto's terug wegens brandgevaar https://www.nu.nl/economie/6147373/gene ... evaar.html (via @NUnl)
Ik ben dinsdag nog bij de Opel dealer geweest voor de finale software-aanpassing zodat ik weer de oorspronkelijke accu-capaciteit zou krijgen. Na mijn verwijzing naar de recente ontwikkelingen in de VS werd met de grootste stelligheid door Opel beweerd dat ik me geen zorgen hoefde te maken. We zullen zien....
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik heb altijd al gezegd dat de enige oplossing voor het spontaan in brand vliegen/oververhitting van de batterijpacks het vervangen van het pack is. Want die cellen hebben gewoon een defect in de chemie, simple as that. De batterijen in de nieuwere Bolts van 2021 en hoger hebben packs die gemaakt zijn in USA Michigan en niet in Korea en hebben een andere/verbeterde samenstelling van de chemie.
Goed dat men dit nu eindelijk inziet bij GM. Het is alleen te hopen dat de accu's bij onze Ampera-e's ook worden vervangen, het zijn immers ook gewoon GM's met een Opel label. En dan gelijk een nieuw 66kW pack ter compensatie voor alle ongemakken lijkt me wel op zijn plaats.
Twee weken geleden heb ik Opel Nederland nog een mail gestuurd omtrent een compensatie voor het stoppen van OnStar en gisteren een voucher gekregen t.w.v. €150,- die helaas alleen te besteden is bij de Opel dealer. Kun je er als je geluk hebt net één band voor kopen. Maar die Michelins willen maar niet slijten..
Goed dat men dit nu eindelijk inziet bij GM. Het is alleen te hopen dat de accu's bij onze Ampera-e's ook worden vervangen, het zijn immers ook gewoon GM's met een Opel label. En dan gelijk een nieuw 66kW pack ter compensatie voor alle ongemakken lijkt me wel op zijn plaats.
Twee weken geleden heb ik Opel Nederland nog een mail gestuurd omtrent een compensatie voor het stoppen van OnStar en gisteren een voucher gekregen t.w.v. €150,- die helaas alleen te besteden is bij de Opel dealer. Kun je er als je geluk hebt net één band voor kopen. Maar die Michelins willen maar niet slijten..
-
Ruben
- Bekende
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Iets meer informatie dan het nu.nl artikel: https://arstechnica.com/cars/2021/07/ch ... ery-fires/
"GM says that owners should once more use Hilltop Reserve mode (MY2017-2018) or Target Charge Level (MY2019) to prevent the battery from charging past 90 percent. Additionally, GM is asking owners to recharge their vehicles after each trip, although they are also asked not to leave their Bolt EVs charging overnight, and the cars should be unplugged immediately after charging and be parked outside. Finally, owners should try to leave at least 70 miles of range in the battery."
Denk dat Opel wel moet volgen, maar dat zal wel even duren, net als de productie van 75.000 accupakketten.
Dat wordt een spannend ritje terug vanuit Frankrijk. Alhoewel snelladen boven de 90% niet zoveel zin heeft.
"GM says that owners should once more use Hilltop Reserve mode (MY2017-2018) or Target Charge Level (MY2019) to prevent the battery from charging past 90 percent. Additionally, GM is asking owners to recharge their vehicles after each trip, although they are also asked not to leave their Bolt EVs charging overnight, and the cars should be unplugged immediately after charging and be parked outside. Finally, owners should try to leave at least 70 miles of range in the battery."
Denk dat Opel wel moet volgen, maar dat zal wel even duren, net als de productie van 75.000 accupakketten.
Dat wordt een spannend ritje terug vanuit Frankrijk. Alhoewel snelladen boven de 90% niet zoveel zin heeft.
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Wel raar advies om hem na ieder ritje aan de lader te hangen. Dan stress je de batterij alleen maar meer lijkt me.
Ze hebben het in bovenstaand artikel bovendien over het vervangen van modules, niet over battrijpacks.
Hopelijk komt Opel ook binnenkort met het bericht met een terugroepactie dat de batterijpacks gaan worden vervangen.
Ze hebben het in bovenstaand artikel bovendien over het vervangen van modules, niet over battrijpacks.
Hopelijk komt Opel ook binnenkort met het bericht met een terugroepactie dat de batterijpacks gaan worden vervangen.
-
Ruben
- Bekende
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Om maar niet onder de 40% uit te komen denk ik. Maar dan moet je er wel naast gaan zitten om hem meteen te ontkoppelenRuwils schreef:Wel raar advies om hem na ieder ritje aan de lader te hangen. Dan stress je de batterij alleen maar meer lijkt me.
Ze hebben het in bovenstaand artikel bovendien over het vervangen van modules, niet over battrijpacks.
Hopelijk komt Opel ook binnenkort met het bericht met een terugroepactie dat de batterijpacks gaan worden vervangen.
Ja, inderdaad, vooralsnog denken ze onderdelen van de packs te kunnen vervangen. Ik weet niet of dat standhoudt.
Hier wordt de situatie tot nu toe wel aardig uitgelegd (wel een lang filmpje): https://www.youtube.com/watch?v=ZquVZXm_nPs
Ik zou zo'n nieuwe 66kwh pack wel een mooie compensatie vinden, maar ik weet niet of die dezelfde dimensies hebben en ook qua aansluitingen en software enzo past.
-
Theolaanen
- Newbie
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 21 jun 2015, 20:48
- km-stand: 28800
- Lifetime: 56
- Auto: Ampera
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Beste Forum leden,
De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:
"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "
De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:
"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "
-
Ruben
- Bekende
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Alleen met dit zinnetje is het lastig beoordelen waarom niet. Staat er elders in de tekst uitleg op “dan ook”?Theolaanen schreef:Beste Forum leden,
De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:
"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "
-
Roos
- Vaste klant
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 21:58
- km-stand: 25000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Opel Nederland communiceerd niet alleen matig, maar is een onderdeel van Opel Europa. Denk dat daar een statement vandaan moet komen?
-
remib
- Newbie
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 15 mei 2021, 19:00
- km-stand: 118000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik kreeg van mijn dealer een soortgelijke reactie, zie onderstaand. Een Bolt is geen Ampera-E is het argument. We gaan het zien, Opel zal niet anders kunnen dan GM volgen met deze nieuwe recall lijkt me. Ik houd me in ieder geval wel al zo goed en kwaad als het gaat aan het advies om de batterij tussen de 30 en 90% te houden. Blij word ik daar overigens niet van. Een 'class action' cultuur zoals in de VS is hier wat minder gebruikelijk, maar ik zou me aanbevolen houden als iemand op dit forum met verstand van juridische zaken zoiets zou starten. De Ampera-E is echt een van de meest favoriete auto's die ik tot nu toe heb gehad, en ik vind deze kwestie uiterst teleurstellend...Ruben schreef:Alleen met dit zinnetje is het lastig beoordelen waarom niet. Staat er elders in de tekst uitleg op “dan ook”?Theolaanen schreef:Beste Forum leden,
De reactie van mijn dealer op alle berichten, inzake de problemen bij de Chevy Bolt:
"Volgens Opel Nederland is dit bericht dan ook niet van toepassing op de Nederlandse klanten. "
Dit was de reactie van de dealer:
"Dit was bij ons niet bekend en na het lezen van het door u meegestuurde artikel zien wij dat dit alleen betrekking heeft op de Chevrolet Bolt.
Aangezien u een Opel Ampera rijdt is dit voor u niet van toepassing."
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Dit is weer dat typische ontkennende gedrag van de dealer.
Ze weten donders goed, zeker Opel Nederland, dat de Ampera-e niets anders is dan een gerelabelde Chevrolet Bolt. Ze komen bovendien ook van dezelfde productieband uit dezelfde fabriek.
Niet voor niets zijn de laatste twee terugroepacties identiek aan die van de Bolt. Voor zover ik weet zijn er geen Ampera-e's in Europa gemaakt. Als ze daadwerkelijk beginnen met het vervangen van de batterijen (voorlopig hebben ze het alleen over het vervangen van een (paar) module(s)) dan kan Opel Nederland natuurlijk niet achterblijven, vooral als er in Europa zich ook weer brandgevallen voordoen.
Trouwens, Opel kan die kosten doorberekenen aan GM, die ze op zijn beurt weer doorberekend aan LG, want zij zijn immers de fabrikant van de twijfelachtige cellen.
Ze weten donders goed, zeker Opel Nederland, dat de Ampera-e niets anders is dan een gerelabelde Chevrolet Bolt. Ze komen bovendien ook van dezelfde productieband uit dezelfde fabriek.
Niet voor niets zijn de laatste twee terugroepacties identiek aan die van de Bolt. Voor zover ik weet zijn er geen Ampera-e's in Europa gemaakt. Als ze daadwerkelijk beginnen met het vervangen van de batterijen (voorlopig hebben ze het alleen over het vervangen van een (paar) module(s)) dan kan Opel Nederland natuurlijk niet achterblijven, vooral als er in Europa zich ook weer brandgevallen voordoen.
Trouwens, Opel kan die kosten doorberekenen aan GM, die ze op zijn beurt weer doorberekend aan LG, want zij zijn immers de fabrikant van de twijfelachtige cellen.