Pagina 18 van 85
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 18:52
door Roos
En wel heel bijzonder dat Opel wel alle andere instructies van GM heeft overgenomen. De Recall, het laad advies en de nieuwe software. Een dealer die beweerd dat een Bolt behalve de naamgeving iets anders is dan een Ampera-e moet gewoon weer naar de cursus.....
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 18:53
door Ruben
Ik vraag me af hoe rendabel het is om aparte modules te vervangen, dat is best een klus en vraagt ook echt wel een apart specialisme (meer dan een pack verwijderen en opnieuw installeren):
https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q
Therapeutisch filmpje wel

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: ma 26 jul 2021, 19:32
door Ruwils
Volgens mij is het vervangen van individuele cellen arbeidsintensiever en duurder dan het vervangen van het complete pack. En alle cellen hebben als het goed is dezelfde chemie in een pack dus waarom individuele cellen vervangen? Dit lijkt me gewoon weer een manier om er goedkoop van af te komen tot einde garantie. En je kan volgens mij geen cellen met een andere chemie (dus een andere laadkarakteristiek) plaatsen in een bestaand pack dus je blijft met de foute cellen zitten. Ik ben dan ook benieuwd wat er daadwerkelijk gaat gebeuren met de komende terugroepactie van de Bolt.
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: di 27 jul 2021, 16:05
door Ruwils
Het lijkt er op dat Opel Nederland nu ook de problemen met de batterij erkent en net als GM een nieuwe terugroepactie gaat organiseren, zie het volgende
nieuwsbericht van Fleet & Mobility.
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 18:24
door Ruwils
Op het Chevybolt forum zijn er ondertussen veel posts (
hier en
hier) te lezen over de laatste terugroepactie.
Ook is daar te zien hoe je zeker kan weten of de batterij in je Ampera-e of Bolt tot de getroffen packs behoort.
Dit is te controleren aan een label wat linksachter op op de behuizing van het pack is geplakt en te zien is door van achter onder de auto te kijken voorbij de kofferbak tegen de batterij aan aan de bestuurderszijde.
Kijk hierbij naar de derde regel.
Begint dat met 0808 dan heb je een pack wat gemaakt is in de US Michigan. Begint het met 6883 dan heb je het Koreaanse pack. Het maakt ook niet uit welke je hebt, beiden hebben een ontwerpfout welke tot een (klein) risico tot spontane ontbranding kan leiden.
Er zullen waarschijnlijk geen Ampera-e's zijn met een 0808 pack, de kans daartoe is erg klein aangezien de laatste Ampera-e's die verkocht zijn de voorraadauto's waren waartoe die van mij behoort en die zijn gebouwd midden 2019. De USA packs werden pas laat 2019 en 2020 toegepast in de Bolts. Toen was Opel al verkocht aan PSA (Stellantis) en rolden er geen Ampera-e's meer van de productieband.
Mijn Ampera-e heb ik nieuw gekocht in Augustus 2020 maar is op kenteken gezet in Maart 2020 (voorraadauto) en is vermoedellijk geproduceerd ergens in de tweede helft van 2019 welke valt in de productieperiode van de gewraakte batterijpacks. waarschijnlijk komen alle laatste Ampera-e's uit deze periode en hebben ze allemaal het pack uit de slechte 6883 serie.
Ik heb mijn label bekeken en het betreft inderdaad zoals verwacht de slechte serie:

Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 20:05
door Geert2202
Klopt Ruwis, ik heb ook een batterij die begint met 6883. Ik heb Opel maar weer aangeschreven met verzoek de batterij te vervangen.
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 20:40
door Ruwils
Ik heb nog even op de RDW site gekeken en in MyOpel, maar daar staat nog niks van een nieuwe terugroepactie. Maar dat zal net als de eerste actie wel even duren. Opel loopt altijd achter op GM en houden ze een afwachtende houding aan.
Maar het nieuwsbericht van fleet-mobility.nl geeft in ieder geval aan dat Opel dit serieus neemt en er ook voor ons een nieuwe terugroepactie komt. Nu alleen nog hopen dat ze complete betterijpacks gaan vervangen en niet alleen wat modules.
Ik houd niet zo van dergelijke ingrijpende reparaties aan een batterijpack en als ze niet alle modules gaan vervangen krijg je onherroepelijk balansverschillen die op de korte termijn prima door een BMS zijn op te vangen, maar op de langere termijn voor problemen, waaronder versnelde degradatie van het pack, kunnen gaan zorgen. Ook het feit dat er dan oude en nieuwe chemie door elkaar wordt gebruikt zint me totaal niet en daar zal iedere batterijtechnicus van gruwen.
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 20:44
door remib
Idem hier, ook beginnend met 6883. Ampera-E uit 2017.
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 21:11
door Theolaanen
Hallo leden,
Misschien snap ik het niet, maar ik zie op de sticker 57Kwh staan. Heb altijd gedacht dat er een 60Kwh-pakket in zat? Weet iemand hoe dit zit?
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Geplaatst: wo 28 jul 2021, 22:42
door Ruwils
Dat klopt, er zit ook een 60kWh pack in, alleen is de vermelde waarde de netto bruikbare capaciteit.
De rest wordt gebruikt als buffer.