Terugroepactie Ampera-e en Bolt ivm branden; nieuwe accu
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Deze in nog iets gedetailleerder:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
-
remib
- Newbie
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 15 mei 2021, 19:00
- km-stand: 118000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Dank Ruwils. Ik zie dat er door GM onderscheid wordt gemaakt in de reparatieprocedure tussen "MARKETS WITH CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES" en "MARKETS WITHOUT CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES". Bij die eerste worden lossen modules vervangen, bij die laatste de complete battery packs. Ik vraag me af hoe Opel hiermee om zal gaan. Iemand een idee?Ruwils schreef:Deze in nog iets gedetailleerder:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
-
BaronVanLunteren
- Newbie
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 03 feb 2021, 17:26
- km-stand: 150
- Lifetime: 10
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik lees dat het brand of smelt gevaar voornamelijk geldt voor (bijna) volledig opgeladen voertuigen. Ikzelf hou de accu toch al tussen de 20 en 80%. Laadt hem in die range op met 20 ampère. De enkele keer dat ik volle range nodig heb kan ik de auto buiten opladen met een gewone stekker op 6 ampère. Denk dat ik dan wel safe zit.
Ik vraag me nog wel af hoe het dan zit met regenereren als je tegen de 100% zit. Levert dat niet teveel stroom? Ik zie die waardes snel oplopen naar 30 of 40 kw.
Verder heb ik van Opel persoonlijk niets gehoord van de nieuwe richtlijnen over buiten parkeren, etc.
Ik vraag me nog wel af hoe het dan zit met regenereren als je tegen de 100% zit. Levert dat niet teveel stroom? Ik zie die waardes snel oplopen naar 30 of 40 kw.
Verder heb ik van Opel persoonlijk niets gehoord van de nieuwe richtlijnen over buiten parkeren, etc.
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Mijn auto staat ook standaard op 80% omdat ik zelden lange afstanden rij en mocht ik een keer een lange afstand moeten maken laad ik hem tot 100%. Dit doe ik om de degradatie zo langzaam mogelijk te laten verlopen, m.a.w. ik houd de batterij zo veel mogelijk in de "sweet spot", dus ruwweg tussen de 40% en 70%.
Wat het regenereren betreft regenereert de auto niet als deze helemaal vol is. Daar zorgt de elektronica en het BMS in de auto wel voor. Dat deed mijn vorige EV, een Leaf, net zo dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. De accu is na een kort ritje al weer zo ver leeg dat er gewoon weer maximaal geregenereerd kan worden. Het gaat hooguit om de eerste vijf kilometers na een volledige lading. Alleen als je in een bergachtig gebied zou wonen en je kilometers lang van een berg naar beneden zou rijden in de L-mode zou je daarbij dus constant regenereren, maar ook hier geldt dat wanneer de accu vol is, het regenereren minder wordt of stopt en er geen verschil meer is met de D-mode. Maar zo'n situatie met extreme regeneratie zul je in Nederland niet tegenkomen.
Het is te hopen dat Opel Nederland ook eens met duidelijkheid komt. Ik heb nog een mail naar Opel Nederland gestuurd met verzoek om meer informatie. Onlangs had ik ze al een mail gestuurd dat ik de belachelijk lage vergoeding (van €150,-) voor het missen van OnStar niet zal accepteren en ik de ontvangen voucher niet zal gebruiken.
Wat het regenereren betreft regenereert de auto niet als deze helemaal vol is. Daar zorgt de elektronica en het BMS in de auto wel voor. Dat deed mijn vorige EV, een Leaf, net zo dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. De accu is na een kort ritje al weer zo ver leeg dat er gewoon weer maximaal geregenereerd kan worden. Het gaat hooguit om de eerste vijf kilometers na een volledige lading. Alleen als je in een bergachtig gebied zou wonen en je kilometers lang van een berg naar beneden zou rijden in de L-mode zou je daarbij dus constant regenereren, maar ook hier geldt dat wanneer de accu vol is, het regenereren minder wordt of stopt en er geen verschil meer is met de D-mode. Maar zo'n situatie met extreme regeneratie zul je in Nederland niet tegenkomen.
Het is te hopen dat Opel Nederland ook eens met duidelijkheid komt. Ik heb nog een mail naar Opel Nederland gestuurd met verzoek om meer informatie. Onlangs had ik ze al een mail gestuurd dat ik de belachelijk lage vergoeding (van €150,-) voor het missen van OnStar niet zal accepteren en ik de ontvangen voucher niet zal gebruiken.
-
Michiel van G.
- Newbie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 26 jun 2021, 15:27
- km-stand: 160000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Als ik het zo lees geldt dat enkel dealers in de VS, Canada en Zuid-Korea cell modules kunnen vervangen. Voor overige markten [en dus de EU?] geldt dit niet. Dat zou dus betekenen dat wanneer uit het onderzoek blijkt dat er een defecte cel aanwezig is, het gehele accupakket vervangen wordt. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.remib schreef:Dank Ruwils. Ik zie dat er door GM onderscheid wordt gemaakt in de reparatieprocedure tussen "MARKETS WITH CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES" en "MARKETS WITHOUT CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES". Bij die eerste worden lossen modules vervangen, bij die laatste de complete battery packs. Ik vraag me af hoe Opel hiermee om zal gaan. Iemand een idee?Ruwils schreef:Deze in nog iets gedetailleerder:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
-
Ruben
- Bekende
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik durf wel te beweren dat de monteurs van de dealers niet de expertise hebben om in het pack te sleutelen.remib schreef:Dank Ruwils. Ik zie dat er door GM onderscheid wordt gemaakt in de reparatieprocedure tussen "MARKETS WITH CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES" en "MARKETS WITHOUT CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES". Bij die eerste worden lossen modules vervangen, bij die laatste de complete battery packs. Ik vraag me af hoe Opel hiermee om zal gaan. Iemand een idee?Ruwils schreef:Deze in nog iets gedetailleerder:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
Scroll maar eens door dit filmpje heen (eerder door mij gelinked): https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q
Ik weet niet of Opel nog ergens een centrale faciliteit heeft om dit soort dingen te doen?
-
Ruben
- Bekende
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 14 mei 2020, 15:26
- km-stand: 0
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ik heb afgelopen weken weer eens met de reislader opgeladen, dat leek langer dan voorheen te duren op 10A.BaronVanLunteren schreef:Ook hier de brief nogmaals ontvangen. Vorige week de limiet al terug laten zetten naar 100% naar aanleiding van de eerste brief. Ik heb ergens gelezen dat de laatste 5% of 10% langzamer (trickle feed) worden geladen, maar geen idee of dat waar is. Daarnaast heb ik de code van mijn accupakket gecheckt en is helaas ook 6883. Mijn ampera is in 2020 op kenteken gekomentverdeni schreef:Ik heb gisteren ook de brief van 22 Juni nog een keer gehad. De auto is allang teruggezet naar 100%.
Ze zijn de kluts een beetje kwijt bij Opel denk ik.....
Aan de snellader duurde het volgens mij ook langer dan vorig jaar, 85 minuten van 15 tot 80 procent.
- Ruwils
- Stamgast
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 02 aug 2020, 16:24
- km-stand: 30760
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Ruben schreef:remib schreef:Dank Ruwils. Ik zie dat er door GM onderscheid wordt gemaakt in de reparatieprocedure tussen "MARKETS WITH CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES" en "MARKETS WITHOUT CELL MODULE REPLACEMENT CAPABILITIES". Bij die eerste worden lossen modules vervangen, bij die laatste de complete battery packs. Ik vraag me af hoe Opel hiermee om zal gaan. Iemand een idee?Ruwils schreef:Deze in nog iets gedetailleerder:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/R ... 1-6348.pdf
Ik heb deze video's een tijdje geleden ook al eens gezien. Zeer interessant om te zien hoe o.a. de Bolt aandrijflijn en de batterij worden ontleed. Zeer mooi uitgelegd door Professor John Kelly.Ruben schreef:Ik durf wel te beweren dat de monteurs van de dealers niet de expertise hebben om in het pack te sleutelen.
Scroll maar eens door dit filmpje heen (eerder door mij gelinked): https://www.youtube.com/watch?v=ssU2mjiNi_Q
Sterker nog, voor gespecialiseerd onderhoud aan een elektrische Opel moet hij naar een dealer toe die aan EV's mag werken, niet iedere dealer kan/mag dat. Het zullen voornamelijk wel de grotere dealers zijn.Ruben schreef:Ik weet niet of Opel nog ergens een centrale faciliteit heeft om dit soort dingen te doen?
Ook ben ik benieuwd hoe ze willen onderzoeken welke modules of cellen er nou defect zijn. Met de laatste "final fix" recall hadden ze immers speciale diagnostische software geïnstalleerd die een eventueel defect aan het licht zou moeten brengen. We weten allemaal hoe dat is verlopen met daarna nieuwe branden bij auto's die die final fix al hadden gehad en waar blijkbaar dus niets is gevonden!
De enige oplossing, zoals ik al eerder heb gezegd, is het vervangen van het hele pack. Maar ben ik erg benieuwd naar de beschikbaarheid en leverbaarheid daarvan, want er zijn zo veel nieuwe packs nodig voor zowel de recalls van de Bolt als van de Kona en daarnaast voor nieuwe auto's zodat LG dat nooit binnen een jaar allemaal kan fabriceren en leveren..
Ondertussen blijft het angstvallig stil bij Opel Nederland.
Laatst gewijzigd door Ruwils op di 10 aug 2021, 15:48, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Michiel van G.
- Newbie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: za 26 jun 2021, 15:27
- km-stand: 160000
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Hoe heb je die code kunnen achterhalen?BaronVanLunteren schreef:
Ook hier de brief nogmaals ontvangen. Vorige week de limiet al terug laten zetten naar 100% naar aanleiding van de eerste brief. Ik heb ergens gelezen dat de laatste 5% of 10% langzamer (trickle feed) worden geladen, maar geen idee of dat waar is. Daarnaast heb ik de code van mijn accupakket gecheckt en is helaas ook 6883. Mijn ampera is in 2020 op kenteken gekomen
- Poul
- Moderator
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: vr 18 mei 2012, 21:15
- km-stand: 195000
- Lifetime: 29
- Auto: geen
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Terugroepactie Chevrolet Bolt ivm branden
Zie post van Ruwils van 28 juli een stukje verder in dit topic.Michiel van G. schreef:Hoe heb je die code kunnen achterhalen?BaronVanLunteren schreef:
Ook hier de brief nogmaals ontvangen. Vorige week de limiet al terug laten zetten naar 100% naar aanleiding van de eerste brief. Ik heb ergens gelezen dat de laatste 5% of 10% langzamer (trickle feed) worden geladen, maar geen idee of dat waar is. Daarnaast heb ik de code van mijn accupakket gecheckt en is helaas ook 6883. Mijn ampera is in 2020 op kenteken gekomen
Vanaf 28 september 2024 ga ik verder Amperaloos door het leven. Daarvoor sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. 